Sida 1 av 2

Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 11:06
av prim
Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 11:07
av NiklasTesla
Stämmer.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 11:14
av Svenssons
prim skrev:
Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
Batteriet kan inte lämna samma effekt när det är halvladdat som när det är fulladdat. Ju mer urladdat, desto lägre effekt. Gäller inte enbart elbilar utan alla batterier.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 11:28
av Kronberg
Här finns graf över effekt vid olika SOC, någorlunda konstant ner till 75%.
https://www.mountainpassperformance.com ... rious-soc/

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 19:40
av Tellus
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Så om ni förvärmer 30-60min om batteriet är lite kallt så blir den mycket piggare.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 20:01
av wcarlsson
Tellus skrev:
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Nej det där stämmer inte.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 21:35
av Tellus
wcarlsson skrev:
Tellus skrev:
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Nej det där stämmer inte.
Jo, om inte SOC är väldigt lågt så har temp mycket större påverkan.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 24 okt 2020 21:58
av Tellus
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 00:21
av wcarlsson
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
OK... hur mycket skiljer det i hk mellan 10% och 80% SOC vid samma temperatur då? Känns som betydligt mer än 114hk

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 05:03
av kenjon
Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 09:39
av wcarlsson
kenjon skrev:
Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....
Påståendet var att temperatur har mycket större påverkan än SOC...

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 10:06
av kenjon
Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 10:24
av Legato
kenjon skrev:
Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Nja, det är ju inte linjärt.

Det är korrekt att SOC inte påverkar så mycket när den är över 50%. Men effekttappet du tex får från 15% till 5% SOC är större än du kommer få vid en stor förändring i temperatur.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 10:49
av Tellus
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt

Re: Acceleration under 50%

Postat: 25 okt 2020 11:13
av Legato
Tellus skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Låter rimligt.

Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.

Men det relevanta i sammanhanget är väl egentligen bara att det krävs både varmt batteri och hög SOC för att bilen ska prestera optimalt.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 01 nov 2020 16:36
av perre
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?

Re: Acceleration under 50%

Postat: 01 nov 2020 17:14
av Tellus
perre skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?

viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla

Re: Acceleration under 50%

Postat: 01 nov 2020 17:47
av perre
Tellus skrev:
perre skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?

viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla
Tackar. Du har varit till god hjälp på sistone ;)

Re: Acceleration under 50%

Postat: 05 nov 2020 13:41
av Tellus
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken

Re: Acceleration under 50%

Postat: 05 nov 2020 18:26
av Tellus
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating

Re: Acceleration under 50%

Postat: 05 nov 2020 18:28
av BrooklynS
Därför är värmaren på i Track Mode? (tills kylning behövs...)

Re: Acceleration under 50%

Postat: 04 feb 2021 09:56
av Tellus
prim skrev:
Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?

Re: Acceleration under 50%

Postat: 04 feb 2021 11:07
av Legato
Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.

Re: Acceleration under 50%

Postat: 04 feb 2021 11:53
av Tellus
Legato skrev:
Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.
Så jag hävdar :) fortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp

Re: Acceleration under 50%

Postat: 04 feb 2021 12:52
av Legato
Tellus skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.
Så jag hävdar :) fortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
Hans video säger ingenting om detta då både temperatur och SOC sänks. Du måste ju jämföra när man bara ändrar en av två faktorer.

Som jag svarade dig innan:
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt


Låter rimligt. Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.

Däremot kommer du tappa mycket mer effekt när du går från 27 grader till 2 grader än när du går från 90% SOC till 65% SOC.