Sida 1 av 3
”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 06:34
av taliz
”a source told Electrek that Tesla is preparing to update the Model 3 fascia and new sensors would be part of that update.”
https://electrek.co/2020/10/22/tesla-4d ... f-driving/
https://electrek.co/2020/10/20/tesla-pr ... e-spotted/
Både 3 och Y verkar alltså få ny front. Rimligen hänger väl ryktena om nya strålkastare ihop med detta.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 07:06
av loftux
Nuvarande kameror för att se åt sidan räcker inte till för att svänga ut eller korsa väg där hastigheten är 50+ km/h. Går helt enkelt för fort från att kamera ser fordon till att det når fram till egna bilen.
Nu verkar detta bara framåtriktad radar, så verkar inte avhjälpa största bristen kring sensorer (att upptäcka fordon åt sidorna) enligt min mening.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 07:27
av taliz
loftux skrev:Nuvarande kameror för att se åt sidan räcker inte till för att svänga ut eller korsa väg där hastigheten är 50+ km/h. Går helt enkelt för fort från att kamera ser fordon till att det når fram till egna bilen.
Nu verkar detta bara framåtriktad radar, så verkar inte avhjälpa största bristen kring sensorer (att upptäcka fordon åt sidorna) enligt min mening.
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 08:14
av OfarligTesla
taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 08:35
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 08:41
av RagWal
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Vad menar du med att se långt? För dålig bildkvalitet?
Har du någon info om vilka kameror som ser i vilka vinklar? Vore intressant att veta.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 08:57
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Skillnaden med en mänsklig chaufför är att vi kan flytta huvudet samt att det är längre fram än B-pelarna. Det finns många ställen där man får trycka fram huvudet så långt man kan för att se runt ett blint hörn där det inte hade varit säkert att smyga fram om huvudet var vid B-pelaren.
Bilden nedan är ju ett bra exempel på sidokameror vid korsning, vi har ju också Teslas egna beskrivning av kamerorna som säger att den max kan se 80m vilket skulle ge oss ca 2,6 sekunder från stillastående att ta oss ut på vägen om det är en 110 km/h väg. Tror knappast det kommer bedömas som tillräckligt för att låta bilarna åka omkring utan förare, och det är ju om påfarten har en vinkel så att det ens går att se.
RagWal skrev:
Vad menar du med att se långt? För dålig bildkvalitet?
Har du någon info om vilka kameror som ser i vilka vinklar? Vore intressant att veta.
Ja mer eller mindre, se ovan vad Tesla själva säger.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:14
av Fredrik j
taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Det är just i såna moment som är komplicerat för en autonom bil. Att ta beslutet att rulla över stopplinjen även om man inte helt ser om det kommer trafik.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:27
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Skillnaden med en mänsklig chaufför är att vi kan flytta huvudet samt att det är längre fram än B-pelarna. Det finns många ställen där man får trycka fram huvudet så långt man kan för att se runt ett blint hörn där det inte hade varit säkert att smyga fram om huvudet var vid B-pelaren.
Bilden nedan är ju ett bra exempel på sidokameror vid korsning, vi har ju också Teslas egna beskrivning av kamerorna som säger att den max kan se 80m vilket skulle ge oss ca 2,6 sekunder från stillastående att ta oss ut på vägen om det är en 110 km/h väg. Tror knappast det kommer bedömas som tillräckligt för att låta bilarna åka omkring utan förare, och det är ju om påfarten har en vinkel så att det ens går att se.
AB2E8D73-9DCC-4A50-AA57-4E6CF22E520E.jpeg
B842A07F-67D9-4911-9FD9-EC6491304FB1.png
RagWal skrev:
Vad menar du med att se långt? För dålig bildkvalitet?
Har du någon info om vilka kameror som ser i vilka vinklar? Vore intressant att veta.
Ja mer eller mindre, se ovan vad Tesla själva säger.
Vi kan sträcka oss någon decimeter eller två kanske.
Det finns bilar med motorhuvar som är många decimeter längre än Teslas, dvs man sitter betydligt längre från fronten av bilen. Trots det går dem att framföra.
(Jag har förövrigt kört en hel del traktorer och andra stora maskiner där det är många meter fram till fronten. Aldrig ens kommit på tanken att det skulle vara ett problem att ta sig ut på vägen pga det)
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:36
av Fredrik j
taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Skillnaden med en mänsklig chaufför är att vi kan flytta huvudet samt att det är längre fram än B-pelarna. Det finns många ställen där man får trycka fram huvudet så långt man kan för att se runt ett blint hörn där det inte hade varit säkert att smyga fram om huvudet var vid B-pelaren.
Bilden nedan är ju ett bra exempel på sidokameror vid korsning, vi har ju också Teslas egna beskrivning av kamerorna som säger att den max kan se 80m vilket skulle ge oss ca 2,6 sekunder från stillastående att ta oss ut på vägen om det är en 110 km/h väg. Tror knappast det kommer bedömas som tillräckligt för att låta bilarna åka omkring utan förare, och det är ju om påfarten har en vinkel så att det ens går att se.
Bilagan AB2E8D73-9DCC-4A50-AA57-4E6CF22E520E.jpeg finns inte längre
Bilagan B842A07F-67D9-4911-9FD9-EC6491304FB1.png finns inte längre
RagWal skrev:
Vad menar du med att se långt? För dålig bildkvalitet?
Har du någon info om vilka kameror som ser i vilka vinklar? Vore intressant att veta.
Ja mer eller mindre, se ovan vad Tesla själva säger.
Vi kan sträcka oss någon decimeter eller två kanske.
Det finns bilar med motorhuvar som är många decimeter längre än Teslas, dvs man sitter betydligt längre från fronten av bilen. Trots det går dem att framföra.
(Jag har förövrigt kört en hel del traktorer och andra stora maskiner där det är många meter fram till fronten. Aldrig ens kommit på tanken att det skulle vara ett problem att ta sig ut på vägen pga det)
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Visserligen bara en 90-väg men så här kan det se ut.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:38
av OfarligTesla
taliz skrev:
Vi kan sträcka oss någon decimeter eller två kanske.
Det finns bilar med motorhuvar som är många decimeter längre än Teslas, dvs man sitter betydligt längre från fronten av bilen. Trots det går dem att framföra.
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Har du ens kört på vägar i Sverige (eller i t.ex. USA)? Finns gott om ställen där man har en påfart från stillastående direkt på snabbare vägar när man rör sig utanför stadskärnorna. Du har ett exempel nedan där man kör ut direkt på E4an efter att behövt stanna för stoppskylt (finns på många fler ställen). Men även på en vanlig landsväg med 80-90km/h har du endast 3,2-3,6 sekunder på dig innan en bil kameran inte ser är där du är, och kör folk snababre blir det mindre. Och på landsvägar finns det stillastående påfarter överallt, det finns ju dessutom många påfarter där du skall svänga vänster ut på vägen och det kräver ännu mer tid.
https://goo.gl/maps/Us2iVtu2fcvSu4877
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:41
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Det är just i såna moment som är komplicerat för en autonom bil. Att ta beslutet att rulla över stopplinjen även om man inte helt ser om det kommer trafik.
Varför skulle det vara svårare för en autonom bil än för en människa?
Snarare tvärtom skulle jag säga. Människor är oberäkneliga och vissa tar betydligt större risker än andra. Vissa, särskilt äldre, är rent ut sagt dumdristiga och kör även om de inte haft tillräcklig synstyrka på många år.
En maskin gör precis vad den är instruerad att göra, gång på gång. Den tar inga onödiga risker.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:47
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Vi kan sträcka oss någon decimeter eller två kanske.
Det finns bilar med motorhuvar som är många decimeter längre än Teslas, dvs man sitter betydligt längre från fronten av bilen. Trots det går dem att framföra.
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Har du ens kört på vägar i Sverige (eller i t.ex. USA)? Finns gott om ställen där man har en påfart från stillastående direkt på snabbare vägar när man rör sig utanför stadskärnorna. Du har ett exempel nedan där man kör ut direkt på E4an efter att behövt stanna för stoppskylt (finns på många fler ställen). Men även på en vanlig landsväg med 80-90km/h har du endast 3,2-3,6 sekunder på dig innan en bil kameran inte ser är där du är, och kör folk snababre blir det mindre. Och på landsvägar finns det stillastående påfarter överallt, det finns ju dessutom många påfarter där du skall svänga vänster ut på vägen och det kräver ännu mer tid.
https://goo.gl/maps/Us2iVtu2fcvSu4877
Ok, så nu är det en tävling om att hitta exempel och försöka hävda att bara för att det inte fungerar överallt så fungerar det ingenstans?
Dagens bilar kommer inte kunna köra själva överallt i alla väder och väglag.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:49
av markuswesterberg
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Det är just i såna moment som är komplicerat för en autonom bil. Att ta beslutet att rulla över stopplinjen även om man inte helt ser om det kommer trafik.
Varför skulle det vara svårare för en autonom bil än för en människa?
Snarare tvärtom skulle jag säga. Människor är oberäkneliga och vissa tar betydligt större risker än andra. Vissa, särskilt äldre, är rent ut sagt dumdristiga och kör även om de inte haft tillräcklig synstyrka på många år.
En maskin gör precis vad den är instruerad att göra, gång på gång. Den tar inga onödiga risker.
Om maskinen inte får ta några risker, vilket absolut stämmer, så kommer det bildas en jävla lång kö där vid stoppskylten kan jag säga...

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:51
av taliz
Om det var en bil med dagens teknik så skulle det poppa upp ett meddelande på skärmen som sa typ att den stannat för din säkerhet och att du måste bekräfta att det är säkert att fortsätta.
Precis som dom gjorde med rödljusdetektionen nyss.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:52
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Mnja, kamerorna i b-stolpen är ju positionerade för just det användningsområdet.
Att visualiseringen inte hänger med är inte samma sak som att kamerorna inte ser.
Om man kollar på vad kamerorna faktiskt ser så är det omöjligt för dem att se tillräckligt långt för att kunna svänga ut på en 100-110 väg säkert. Finns också många påfarter på motorväg med stoppskylt direkt vid vägen där man står i vinkel så endast sidokamerorna fram ser något och deras vinkel är helt fel för det. Båd kan dessutom skymmas lätt av buskage mm.
Jaså? Vad har du för exempel på det?
Visst kan sikten skymmas, det gör den inte sällan för en mänsklig chaufför också.
Vad gör man då? Jo man smyger fram tills man ser bättre.
Det är just i såna moment som är komplicerat för en autonom bil. Att ta beslutet att rulla över stopplinjen även om man inte helt ser om det kommer trafik.
Varför skulle det vara svårare för en autonom bil än för en människa?
Snarare tvärtom skulle jag säga. Människor är oberäkneliga och vissa tar betydligt större risker än andra. Vissa, särskilt äldre, är rent ut sagt dumdristiga och kör även om de inte haft tillräcklig synstyrka på många år.
En maskin gör precis vad den är instruerad att göra, gång på gång. Den tar inga onödiga risker.
Just det faktum att människor är oberäkneliga gör det ju så mycket svårare att beräkna. En människa gör omedvetna bedömningar av sin omgivning hela tiden.
Det är ju när en maskin ska ta en risk åt dig som det blir problem. Är du beredd att ta samma risk som maskinen väljer att göra? Om det är ditt liv som läggs i vågskålen blir det knepigare. Troligtvis kommer man vilja att en annan människa tar ansvaret. T.ex. Elon Musk kanske...
Förmodligen kommer en autonom bil förbli stående om det finns en risk inblandad.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:53
av Fredrik j
taliz skrev:Om det var en bil med dagens teknik så skulle det poppa upp ett meddelande på skärmen som sa typ att den stannat för din säkerhet och att du måste bekräfta att det är säkert att fortsätta.
Precis som dom gjorde med rödljusdetektionen nyss.
Så människan måste tvinga bilen att ta en risk? Tänk om den människa som tillfrågas inte har full synskärpa?
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:55
av Pontus
Vem vann

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:57
av fth
Ryktet om "facelift" får uppbackning, orsaken kan vara en ny "Phoenix" 4D-radar:
https://electrek.co/2020/10/22/tesla-4d ... f-driving/
/fth
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 09:58
av OfarligTesla
taliz skrev:
Ok, så nu är det en tävling om att hitta exempel och försöka hävda att bara för att det inte fungerar överallt så fungerar det ingenstans?
Dagens bilar kommer inte kunna köra själva överallt i alla väder och väglag.
Var har jag sagt det? Du hävdade att kamerorna räcker till för att svänga ut på eller korsa snabbare vägar, det jag säger är att Teslas egna siffror på hur långt kamerorna ser säger något annat. Mer eller mindre alla landsvägar har sådana scenarion så det är inga undantagsfall direkt. Det gör bara att nivå 5 blir näst intill omöjligt att nå med denna setup.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:03
av taliz
Fredrik j skrev:
Just det faktum att människor är oberäkneliga gör det ju så mycket svårare att beräkna. En människa gör omedvetna bedömningar av sin omgivning hela tiden.
Det är ju när en maskin ska ta en risk åt dig som det blir problem. Är du beredd att ta samma risk som maskinen väljer att göra? Om det är ditt liv som läggs i vågskålen blir det knepigare. Troligtvis kommer man vilja att en annan människa tar ansvaret. T.ex. Elon Musk kanske...
Förmodligen kommer en autonom bil förbli stående om det finns en risk inblandad.
Det är ju just de där bedömningarna som är problemet. Olika människor gör olika bedömningar. En maskin kan instrueras att alltid göra precis samma bedömningar som en annan maskin. Det blir alltså förutsägbart och repeterbart. Eller i andra ord, pålitligt och säkert.
Har du glömt hur mkt automatiserade maskiner vi har idag? Jag åkte Metro i Köpenhamn igår. Satt längst fram och tittade ut genom vindrutan. Ingen förare, fullt automatiserad. Kände jag mig orolig? Inte det minsta.
Flygplan har autopilot, båtar har autopilot. Bilar har det också i allt större utsträckning.
Vad gör metron om det dyker upp ett problem? Jo den stannar. Samma sak kommer bilar göra. Faktum är att dom redan gör det iom tex autobroms som det snart är lag på.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:06
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:Om det var en bil med dagens teknik så skulle det poppa upp ett meddelande på skärmen som sa typ att den stannat för din säkerhet och att du måste bekräfta att det är säkert att fortsätta.
Precis som dom gjorde med rödljusdetektionen nyss.
Så människan måste tvinga bilen att ta en risk? Tänk om den människa som tillfrågas inte har full synskärpa?
Då är det människan som tar risken. Precis som idag.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:09
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Ok, så nu är det en tävling om att hitta exempel och försöka hävda att bara för att det inte fungerar överallt så fungerar det ingenstans?
Dagens bilar kommer inte kunna köra själva överallt i alla väder och väglag.
Var har jag sagt det? Du hävdade att kamerorna räcker till för att svänga ut på eller korsa snabbare vägar, det jag säger är att Teslas egna siffror på hur långt kamerorna ser säger något annat. Mer eller mindre alla landsvägar har sådana scenarion så det är inga undantagsfall direkt. Det gör bara att nivå 5 blir näst intill omöjligt att nå med denna setup.
Jag hävdar att det kommer fungera på dom flesta vägar. Annars hade man överhuvudtaget inte monterat kameror i b-stolpen med den vinkeln.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:17
av LarsL
taliz skrev:OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Ok, så nu är det en tävling om att hitta exempel och försöka hävda att bara för att det inte fungerar överallt så fungerar det ingenstans?
Dagens bilar kommer inte kunna köra själva överallt i alla väder och väglag.
Var har jag sagt det? Du hävdade att kamerorna räcker till för att svänga ut på eller korsa snabbare vägar, det jag säger är att Teslas egna siffror på hur långt kamerorna ser säger något annat. Mer eller mindre alla landsvägar har sådana scenarion så det är inga undantagsfall direkt. Det gör bara att nivå 5 blir näst intill omöjligt att nå med denna setup.
Jag hävdar att det kommer fungera på dom flesta vägar. Annars hade man överhuvudtaget inte monterat kameror i b-stolpen med den vinkeln.
Ja, självklart är kamerorna placerade så att en människa med kamerorna som hjälp skulle kunna köra bilen. Det som är/har varit svårt är ju att få AI att kunna köra med kamerorna.
Det blir väldigt lustigt när ett diagram som visar att bilen har runt om sikt samtidigt hävdar att den inte har runt om sikt

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:19
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jag hävdar att det kommer fungera på dom flesta vägar. Annars hade man överhuvudtaget inte monterat kameror i b-stolpen med den vinkeln.
Frågan är ju snarare om Teslas definition av vad som fungerar skiljer sig från de som skriver lagarna i EU, jag kan tänka mig att vi har mer hängslen och livrem här. Frågan är ju också vad de flesta vägar innebär, flesta vägarna i USA? Flesta vägarna i Sverige? I världen? För de 2 senare vet jag inte om jag håller med om.
Nu tror jag inte det kommer spela så stor roll för att innan EU fått tummen ur och börjar godkänna att bilar kör omkring på annat än motorväg utan att föraren är ansvarig lär inte dagens bilar vara speciellt heta...