Sida 1 av 1

Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 10 okt 2020 07:09
av Zalman3
Polaris & Zero Motorcycles Team Up For Electric Snowmobiles, Off-Road Vehicles, Etc.

Through rEV’d up, Polaris aims to offer customers an electric vehicle option within each of its core product segments by 2025, with the first vehicle from the Zero-Polaris partnership debuting by the end of 2021,” Polaris writes.
https://cleantechnica.com/2020/10/09/po ... icles-etc/

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 mar 2021 12:14
av Zalman3

Polaris to build full-size off-road electric RANGER UTV with Zero Motorcycles powertrain

Polaris revealed plans this morning for its upcoming all-new 2022 RANGER EV.
The vehicle will be a full-size electric side-by-side utility vehicle featuring an electric powertrain from Zero Motorcycles.


https://electrek.co/2021/03/01/polaris- ... e-vehicle/

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 mar 2021 07:21
av Monark1954
Zalman3 skrev:

Polaris to build full-size off-road electric RANGER UTV with Zero Motorcycles powertrain

Polaris revealed plans this morning for its upcoming all-new 2022 RANGER EV.
The vehicle will be a full-size electric side-by-side utility vehicle featuring an electric powertrain from Zero Motorcycles.


https://electrek.co/2021/03/01/polaris- ... e-vehicle/
Electrek tror inte på 110 hk motorn utan att 46 eller 70 hk kommer att användas (antar till fyrhjuling) och upp till 7 kWh batteri.
Med det kommer man inte långt om samma motor och batteri sätts i snöskoter.
Taiga får upp till 180 hk och 27 kWh på sina snöskotrar.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 mar 2021 10:59
av 12man
Är bränsleförbrukningen på en skoter som en bil eller mc eller mindre, man borde ju glida lätt på snön men offpist är ju tungt, så då drar den som en småbåt?

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 03 mar 2021 11:52
av Laban
12man skrev:
Är bränsleförbrukningen på en skoter som en bil eller mc eller mindre, man borde ju glida lätt på snön men offpist är ju tungt, så då drar den som en småbåt?
Inte som en småbåt men runt 1l/mil vid ledkörning. Extremfallen förstås betydligt högre än så.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 04 mar 2021 20:20
av Gasglad
Min Polaris snöskoter från 2016 har nog aldrig dragit under 2 lit/milen

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 04 mar 2021 21:57
av Peter Andersson
Det går att trycka igenom 4 liter per mil under svåra förhållanden.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 05 mar 2021 08:57
av Bjelke
2-3 liter per mil låg min senaste på (var en 2-taktare förvisso och jag körde som...).

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 26 mar 2021 11:59
av Zalman3
ALL-NEW ELECTRIC RANGER | Inside Electric Testing Grounds | Episode #1: PURE POWER | Coming Dec 2021


https://electrek.co/2021/03/26/electric ... ow-donuts/

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 26 mar 2021 14:46
av AAKEE
12man skrev:
Är bränsleförbrukningen på en skoter som en bil eller mc eller mindre, man borde ju glida lätt på snön men offpist är ju tungt, så då drar den som en småbåt?
Nej, tvärtom.

Det går rätt trögt att bara rotera mattan i sig, och rullmotståndet i att komprimera snö är inte lågt.
Har man inte kört skoter, eller inte tänkt på det så har ju skoter minst samma ”regen-känsla” som en Tesla, utan att regenerera något.
Det går tungt. Man kan köra rätt många mil utan att bromsa med en skoter mht att den stannar själv ändå.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 29 apr 2021 19:28
av Zalman3
Mera Polaris ATV.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 29 apr 2021 19:31
av Fredrik j
AAKEE skrev:
12man skrev:
Är bränsleförbrukningen på en skoter som en bil eller mc eller mindre, man borde ju glida lätt på snön men offpist är ju tungt, så då drar den som en småbåt?
Nej, tvärtom.

Det går rätt trögt att bara rotera mattan i sig, och rullmotståndet i att komprimera snö är inte lågt.
Har man inte kört skoter, eller inte tänkt på det så har ju skoter minst samma ”regen-känsla” som en Tesla, utan att regenerera något.
Det går tungt. Man kan köra rätt många mil utan att bromsa med en skoter mht att den stannar själv ändå.
Nej, en skoter frirullar ju inte precis.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 15:47
av Zalman3
Polaris launches 110 hp electric RANGER XP Kinetic, ‘most powerful’ UTV on the market.

The Polaris RANGER XP Kinetic UTV was just launched this morning, marking the most powerful, highest torque, and quite likely the most capable utility vehicle on the market today.

Oh, and it just happens to be electric.



Born out of an exclusive partnership between electric motorcycle company Zero Motorcycles and off-road giant Polaris, the three-seater RANGER XP Kinetic is the first in a series of electric power sports products to be released by Polaris.
When the duo first announced the partnership and plans for a new all-electric Ranger, I assumed they’d use Zero’s smallest 46 hp motor. It already would have bested many other UTVs on the market in the power and torque departments, not to mention all the other advantages of electric drivetrains.
But Polaris went the other direction, opting for Zero’s most powerful 110 hp (82 kW) motor offering 140 ft-lb of torque.
That puts the new RANGER XP Kinetic leaps and bounds above the performance of other UTVs, gas or electric.

The RANGER XP Kinetic can haul an industry-leading 1,250 lbs (568 kg) or tow an even better 2,500 lbs (1,136 kg), taking advantage of that extreme low-end torque from the electric powertrain. Horse trailer, farm equipment, flatbed with another couple RANGERs on it, you name it, and this thing can probably tow it. And without a gas powertrain in the way, the UTV offers a massive 14 inches of ground clearance, not to mention 10 inches of suspension travel.

I spoke with Polaris VP of Off-Road Chris Judson, who explained that the goal throughout the development process was to improve functionality and performance. “It wasn’t about building an electric RANGER,” he explained. “It was about building the best RANGER ever. Period.”
The advantages of the new electric drivetrain don’t stop at power and performance. The precision operation is a huge benefit for jobs like plowing, grading, towing, and more. The RANGER XP Kinetic features a new shifter design with high, low, neutral, and park, but also adds an updated easy-to-use forward/reverse switch for quick back and forth operation – think snow plowing or other repetitive tasks.
And the quiet operation of the electric powertrain also adds to both the convenience and usability of the new UTV. Not only is it easier to hold a comfortable conversation with someone sitting next to you, but the RANGER XP Kinetic can be operated stealthily as well. Early morning snow plowing without waking the neighbors, working around livestock without agitating the animals, or accessing hunting areas without spooking all the game. You name it; the silent operation makes it more convenient.

Two battery options are available: a 14.9 kWh pack offering up to 45 miles (72 km) of range and a 29.8 kWh option with up to 80 miles (130 km) of range.

The RANGER XP Kinetic should feel familiar to current Polaris operators as it retains much of the same DNA and is compatible with 95% of the existing RANGER XP 1000 accessories. That includes features like an enclosed cab for all-weather riding. However, there are also key tech improvements, such as an electric heater for the colder months and, of course, all the brainpower waiting inside that 7” infotainment screen.

The new RIDE COMMAND adds connectivity and functionality, including features like the on-screen battery & remaining range data, plus a waypoint feature to mark the operator’s current distance from their charging point.

Remote vehicle monitoring also allows owners to check on their UTVs status from their phone, run diagnostics, and view any maintenance concerns that may be creeping up. Remote vehicle location should be useful for hikers or hunters to navigate back to their ride (or perhaps just anyone who forgot where they parked).
https://electrek.co/2021/12/01/polaris- ... he-market/

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 17:38
av dd88
Synd att den fick så pass dålig räckvidd.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 18:55
av tor
dd88 skrev:
Synd att den fick så pass dålig räckvidd.
Tycker du? 7 mil räcker för mig helt klart och då finns ju 13 kvar. Hur använder du den om du kör så långt per dag?
Jag tycker priset är hindret. Skulle väldigt gärna vilja ha en enklare eldriven men taket är nog 150 kkr.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 20:54
av mati
dd88 skrev:
Synd att den fick så pass dålig räckvidd.
Den är ju inte heller tänkt som långsfärdsbil direkt. Eller ska du åka på semester med en sådan? ;) Den ligger faktiskt i paritet med lite äldre elbilar. Jag tycker tvärtom att det är ganska bra.
Jag tvivlar f ö på att min numera sålda bensindrivna fyrhjuling hade kommit mycket längre på en tank. Problemet med den var snarare att jag aldrig hade bensin hemma och så fick jag fylla den med en liten rest som fanns kvar i nån reservdunk nånstans. Och det har man ju inte när alla andra maskiner redan går på el. :mrgreen:

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 22:09
av dd88
Räkna med 1/4 av räckvidden om man kör i terräng, stämmer bra med allt eldrivet jag kört i skogen. Det är tyvärr inte tillräckligt.

Edit:

Utvecklar resonemanget.

Om vi i den bästa av världar räknar med att man får ut 3-4 mil med det lilla batteriet och 6-8 av det stora så har du en effektiv range på 2 mil med det lilla och 4 med det stora innan du måste vända hemåt, förutsatt att hemvägen inte drar mer än vägen ut (lutning, väder, last, belysning osv). Med en bensindriven tar man bara med sig en dunk och får lika många mil till.

Eldrivet vill man gärna inte få batteritorsk på i skogen då det är ett helvete att få hem dom, med lite tur så har dom tänkt till så att man kan frikoppla motorn så det går att bogsera den (Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn). Återigen, den där dunken är smidig även här.

Ska du då ha kärra, använda vinsch, plog osv så blir kalkylen ännu sämre.

Hade man kunnat få den dubbla räckvidden för 150kkr så hade jag slagit till, men som det ser ut nu så verkar dom vara bäst anpassade för att köras på en farm där man hela tiden har nära till laddning.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 22:58
av Maw
dd88 skrev:
Räkna med 1/4 av räckvidden om man kör i terräng, stämmer bra med allt eldrivet jag kört i skogen. Det är tyvärr inte tillräckligt.

Edit:

Utvecklar resonemanget.

Om vi i den bästa av världar räknar med att man får ut 3-4 mil med det lilla batteriet och 6-8 av det stora så har du en effektiv range på 2 mil med det lilla och 4 med det stora innan du måste vända hemåt, förutsatt att hemvägen inte drar mer än vägen ut (lutning, väder, last, belysning osv). Med en bensindriven tar man bara med sig en dunk och får lika många mil till.

Eldrivet vill man gärna inte få batteritorsk på i skogen då det är ett helvete att få hem dom, med lite tur så har dom tänkt till så att man kan frikoppla motorn så det går att bogsera den (Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn). Återigen, den där dunken är smidig även här.

Ska du då ha kärra, använda vinsch, plog osv så blir kalkylen ännu sämre.

Hade man kunnat få den dubbla räckvidden för 150kkr så hade jag slagit till, men som det ser ut nu så verkar dom vara bäst anpassade för att köras på en farm där man hela tiden har nära till laddning.
Om man i terrängen kör 3-4 km/h så har man ju med 3-4 mils räckvidd ca 10 h körning innan batteriet är slut. Ofta gör man ju något mer än bara köra. Till skillnad från en bensinare drar den ju inte heller något på "tomgång".

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 01 dec 2021 23:04
av Zalman3
Mitt behov är att skjutsa mig och röjsågen ut i skogen.
Eldrift passar då mig perfekt.

Ska man däremot dra något tungt, då är en jordbrukstraktor bättre alla dagar i veckan.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 07:12
av mati
Hur beräknas räckvidden för en sådan manick? Det kan väl inte vara WLTP eller? Som ni är inne på så kör man ju i terrängen och då är räckvidden inte samma som på en asfalterad väg. Antal drifttimmar på en laddning hade i min värld varit ett bättre mått för ett sådant fordon.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 09:43
av tor-ake
mati skrev:
Hur beräknas räckvidden för en sådan manick? Det kan väl inte vara WLTP eller? Som ni är inne på så kör man ju i terrängen och då är räckvidden inte samma som på en asfalterad väg. Antal drifttimmar på en laddning hade i min värld varit ett bättre mått för ett sådant fordon.
Ja, fast drifttimmar med olika sysslor i så fall. Ploga 25cm blötsnö lär ju inte gå lika många timmar som att dra ett lätt släp på skogsbilväg.

Men 30kWh (brutto?) är ju inte kattskit, det lär ju räcka en bit med ett (hjul)fordon som väger under 1000kg.

Nu väntar vi bara på CCS-laddare längs skoterlederna :-)

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 09:51
av mickeisol
Enklast ang räckvidd driftstid är att gå på att 10kwh batteri motsvarar ungefär(tummen pekfingret) 3liter bensin/diesel i en motor
då får man ju ett hum om hur länge batterierna räcker i jämförelse med en bränsletank

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 10:05
av bjornnilsson
dd88 skrev:
Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn
Jag känner träningsvärken..! ;) Hur fungerar det, har den regen, dvs fick du tillbaks något i ”tanken”?

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 10:43
av tor
Vilken naturupplevelse det måste vara att glida fram i skogen på en sådan! Jag gillar att köra ATV men det är ett jäkla oväsen och vibrerande idag.

Re: Polaris kommer med elsnöskotrar och ATV

Postat: 02 dec 2021 11:01
av dd88
bjornnilsson skrev:
dd88 skrev:
Har puttat min KTM över en mil genom skog, det är inte kul när det inte går frikoppla motorn
Jag känner träningsvärken..! ;) Hur fungerar det, har den regen, dvs fick du tillbaks något i ”tanken”?
Just i det fallet så var det lilla batteriet som det var fel på, blev urladdat under körning och då startar inte hojen. Finns inte heller någon generator utan lilla batteriet laddas när man laddar huvudbatteriet, så är det dött så är man körd. Har bytt 12v-batteriet fyra gånger på totalt 80h så man lär sig att ha med ett extra i ryggsäcken. Regen funkar bara när hojen har ström i lilla batteriet, och då bara i "läge 1" vilket är det klenaste så det kör man aldrig i.

Även stor del av anledningen till att jag även köpte en 300, inte använt elhojen så mycket sen dess utan har den som extrahoj när en kompis vill med. Men tänkte ta ut den ikväll och köra i snön.