Efter att ha hängt här ett tag har jag nog landat i att jag borde provköra en Model 3 för att se om det är något för mig. Idag kör jag en Mercedes C350e som jag trivs bra med för det mesta även om den har pinsamt kort räckvidd på el.
Det jag oroar mig mest för att jag kommer att sakna är adaptiva led då jag kör ca 5000 mil om året och en hel del av dessa går på mindre vägar med mycket djur i gryning och skymning till och från jobbet. Ikväll på vägen hem hade jag en härlig naturupplevelse med tre älgar som gick och betade ca 10m från vägen, helt orädda, vid en lång raka där det gick att stanna och observera dem. Såg även en handfull rådjur på olika ställen.
Byggkvalitet och ljudnivå är andra orosmoment som verkar vara något av ett lotteri vad jag förstått från trådar här tidigare.
Jag behöver dock en snabbare bil då nuvarande börjar kännas lite trött, performance utgår nog tyvärr då den inte går att få med dragkrok, jag har dels en båt på trailer (750kg) och vill även kunna kroka på en heck pack. Såg en tråd om acc boost som verkar intressant men mest ifall den ger mer tryck i högre fart.
Jag hade en idé om att polestar 2 passade mig bättre då den känns som en mer "normal" bil som dessutom fått goda vitsord gällande ljudnivå utifrån och har de attraktiva adaptiva ledlamporna. Tyvärr verkade ju hela bunten vara återkallade nu på grund av knas i drivlinan, typiskt minus på en bil att den inte går att köra.
Nåja, mailade en säljare ikväll för att se hur det ligger till med möjlighet att provköra för att få en känsla för bilen. Endast provat en LR tidigare en kort sväng på dagtid i stan vilket inte är helt representativt för den körning som tilltalar mig.
Osammanhängande tankar ovan, viss frustration att européerna skall ha så svårt att bygga en vettig elektrisk drivlina.
La lite båtvikt på 750kg, behöver alltså ingen monsterdragare och har simpelt B-kort
Re: Sugen på ny bil
Postat: 02 okt 2020 23:09
av Njz
Jag kan relatera till mycket av det du skriver, och kör sedan lite mer än en månad en M3 LR med dragkrok och accelerationsboost.
Är kanske fortfarande nykär, men satan i gatan, jag har nog aldrig varit i närheten att vara så nöjd med en bil som jag är idag!
Re: Sugen på ny bil
Postat: 02 okt 2020 23:11
av LasseTM
Underlättar ju om du skriver vart du bor, finns säkert lera här som kan ge dig en provtur om det är så.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 02 okt 2020 23:17
av metchristian
johanh skrev:
Efter att ha hängt här ett tag har jag nog landat i att jag borde provköra en Model 3 för att se om det är något för mig. Idag kör jag en Mercedes C350e som jag trivs bra med för det mesta även om den har pinsamt kort räckvidd på el.
Det jag oroar mig mest för att jag kommer att sakna är adaptiva led då jag kör ca 5000 mil om året och en hel del av dessa går på mindre vägar med mycket djur i gryning och skymning till och från jobbet. Ikväll på vägen hem hade jag en härlig naturupplevelse med tre älgar som gick och betade ca 10m från vägen, helt orädda, vid en lång raka där det gick att stanna och observera dem. Såg även en handfull rådjur på olika ställen.
Byggkvalitet och ljudnivå är andra orosmoment som verkar vara något av ett lotteri vad jag förstått från trådar här tidigare.
Jag behöver dock en snabbare bil då nuvarande börjar kännas lite trött, performance utgår nog tyvärr då den inte går att få med dragkrok, jag har dels en båt på trailer och vill även kunna kroka på en heck pack. Såg en tråd om acc boost som verkar intressant men mest ifall den ger mer tryck i högre fart.
Jag hade en idé om att polestar 2 passade mig bättre då den känns som en mer "normal" bil som dessutom fått goda vitsord gällande ljudnivå utifrån och har de attraktiva adaptiva ledlamporna. Tyvärr verkade ju hela bunten vara återkallade nu på grund av knas i drivlinan, typiskt minus på en bil att den inte går att köra.
Nåja, mailade en säljare ikväll för att se hur det ligger till med möjlighet att provköra för att få en känsla för bilen. Endast provat en LR tidigare en kort sväng på dagtid i stan vilket inte är helt representativt för den körning som tilltalar mig.
Osammanhängande tankar ovan, viss frustration att européerna skall ha så svårt att bygga en vettig elektrisk drivlina.
Båt på trailer kan du glömma i en model 3.. bara 1000kg får den dra.. gällande acc boost: ja det är få bilar som kan slå en performance eller en long range med acc boost. Har som jämförelse en BMW z4 m40i 340hk 3 liters sexa... den har inte ens chans mot min long range inte när det gäller känslan i accelerationen. (Sen va verkliga mätningar säger är en annan sak men mina barn åker hellre teslan än BMW:n)
Re: Sugen på ny bil
Postat: 02 okt 2020 23:21
av NEO
Ska du dra båt på trailer är nog X det enda valet, då behöver du dessutom ha högre behörighet än B annars är gränsen 750kg. Xen får dra 2250kg.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 02 okt 2020 23:34
av johanh
metchristian skrev:
johanh skrev:
Efter att ha hängt här ett tag har jag nog landat i att jag borde provköra en Model 3 för att se om det är något för mig. Idag kör jag en Mercedes C350e som jag trivs bra med för det mesta även om den har pinsamt kort räckvidd på el.
Det jag oroar mig mest för att jag kommer att sakna är adaptiva led då jag kör ca 5000 mil om året och en hel del av dessa går på mindre vägar med mycket djur i gryning och skymning till och från jobbet. Ikväll på vägen hem hade jag en härlig naturupplevelse med tre älgar som gick och betade ca 10m från vägen, helt orädda, vid en lång raka där det gick att stanna och observera dem. Såg även en handfull rådjur på olika ställen.
Byggkvalitet och ljudnivå är andra orosmoment som verkar vara något av ett lotteri vad jag förstått från trådar här tidigare.
Jag behöver dock en snabbare bil då nuvarande börjar kännas lite trött, performance utgår nog tyvärr då den inte går att få med dragkrok, jag har dels en båt på trailer och vill även kunna kroka på en heck pack. Såg en tråd om acc boost som verkar intressant men mest ifall den ger mer tryck i högre fart.
Jag hade en idé om att polestar 2 passade mig bättre då den känns som en mer "normal" bil som dessutom fått goda vitsord gällande ljudnivå utifrån och har de attraktiva adaptiva ledlamporna. Tyvärr verkade ju hela bunten vara återkallade nu på grund av knas i drivlinan, typiskt minus på en bil att den inte går att köra.
Nåja, mailade en säljare ikväll för att se hur det ligger till med möjlighet att provköra för att få en känsla för bilen. Endast provat en LR tidigare en kort sväng på dagtid i stan vilket inte är helt representativt för den körning som tilltalar mig.
Osammanhängande tankar ovan, viss frustration att européerna skall ha så svårt att bygga en vettig elektrisk drivlina.
Båt på trailer kan du glömma i en model 3.. bara 1000kg får den dra.. gällande acc boost: ja det är få bilar som kan slå en performance eller en long range med acc boost. Har som jämförelse en BMW z4 m40i 340hk 3 liters sexa... den har inte ens chans mot min long range inte när det gäller känslan i accelerationen. (Sen va verkliga mätningar säger är en annan sak men mina barn åker hellre teslan än BMW:n)
Båt kanske är att ta i, en liten styrpulpet, så obromsat 750kg släp.
Intressant jämförelse med BMW, jag "brukar" hyra M4 när vi är nere i Tyskland för att sträcka ut och ha roligt på Autobahn och det som är kul med de bilarna är att de drar på ordentligt även förbi 200. M4 suger dock att åka runt i stan med, pinsamt att bröla fram när man inte gasar utan bara förflyttar sig i lågt tempo. När jag provkörde model 3 LR kändes den snabb men inte överväldigande, dock bara halvfullt batteri och ingen acc boost. Har även kört en Model X Raven performance och den däremot känns riktigt snabb.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 01:15
av Kolbackx
Hur ofta behöver du dra båten? Två gånger per år? Hyr eller låna en bil med drag de få gånger du behöver det. M3 Performance är ju så mycket roligare och prisskillnaden är liten (den får du tillbaka när du säljer). Bygg- och ljudnivå är inte Mercedes men acceptabel. Drivlinan är magisk och all tech är barnsligt kul!
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 07:16
av metchristian
johanh skrev:
metchristian skrev:
johanh skrev:
Efter att ha hängt här ett tag har jag nog landat i att jag borde provköra en Model 3 för att se om det är något för mig. Idag kör jag en Mercedes C350e som jag trivs bra med för det mesta även om den har pinsamt kort räckvidd på el.
Det jag oroar mig mest för att jag kommer att sakna är adaptiva led då jag kör ca 5000 mil om året och en hel del av dessa går på mindre vägar med mycket djur i gryning och skymning till och från jobbet. Ikväll på vägen hem hade jag en härlig naturupplevelse med tre älgar som gick och betade ca 10m från vägen, helt orädda, vid en lång raka där det gick att stanna och observera dem. Såg även en handfull rådjur på olika ställen.
Byggkvalitet och ljudnivå är andra orosmoment som verkar vara något av ett lotteri vad jag förstått från trådar här tidigare.
Jag behöver dock en snabbare bil då nuvarande börjar kännas lite trött, performance utgår nog tyvärr då den inte går att få med dragkrok, jag har dels en båt på trailer och vill även kunna kroka på en heck pack. Såg en tråd om acc boost som verkar intressant men mest ifall den ger mer tryck i högre fart.
Jag hade en idé om att polestar 2 passade mig bättre då den känns som en mer "normal" bil som dessutom fått goda vitsord gällande ljudnivå utifrån och har de attraktiva adaptiva ledlamporna. Tyvärr verkade ju hela bunten vara återkallade nu på grund av knas i drivlinan, typiskt minus på en bil att den inte går att köra.
Nåja, mailade en säljare ikväll för att se hur det ligger till med möjlighet att provköra för att få en känsla för bilen. Endast provat en LR tidigare en kort sväng på dagtid i stan vilket inte är helt representativt för den körning som tilltalar mig.
Osammanhängande tankar ovan, viss frustration att européerna skall ha så svårt att bygga en vettig elektrisk drivlina.
Båt på trailer kan du glömma i en model 3.. bara 1000kg får den dra.. gällande acc boost: ja det är få bilar som kan slå en performance eller en long range med acc boost. Har som jämförelse en BMW z4 m40i 340hk 3 liters sexa... den har inte ens chans mot min long range inte när det gäller känslan i accelerationen. (Sen va verkliga mätningar säger är en annan sak men mina barn åker hellre teslan än BMW:n)
Båt kanske är att ta i, en liten styrpulpet, så obromsat 750kg släp.
Intressant jämförelse med BMW, jag "brukar" hyra M4 när vi är nere i Tyskland för att sträcka ut och ha roligt på Autobahn och det som är kul med de bilarna är att de drar på ordentligt även förbi 200. M4 suger dock att åka runt i stan med, pinsamt att bröla fram när man inte gasar utan bara förflyttar sig i lågt tempo. När jag provkörde model 3 LR kändes den snabb men inte överväldigande, dock bara halvfullt batteri och ingen acc boost. Har även kört en Model X Raven performance och den däremot känns riktigt snabb.
Acceleration mellan 50-130 är löjlig bra (acceleration boost version) och då jag har inte testat performance modellen. Ointressant me 0-100 utan det är ju omkörning prestanda som är viktigare för mig, ska helt ärligt säga att jag har inga siffror att gå på men vet att 60-130 skall gå fortare än en va en Porsche panamera gör(enligt teknikens värld alt Automotosport på ca 3,6s medan en absolut inget långsam p panamera gör samma på 4,4s). Sen hur skillnad det är med eller utan ja det har jag inte koll på då acc boost kom precis när jag köpt min 6dgr innan, men vill minnas att jag märkte skillnad.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 07:36
av johanh
Kolbackx skrev:
Hur ofta behöver du dra båten? Två gånger per år? Hyr eller låna en bil med drag de få gånger du behöver det. M3 Performance är ju så mycket roligare och prisskillnaden är liten (den får du tillbaka när du säljer). Bygg- och ljudnivå är inte Mercedes men acceptabel. Drivlinan är magisk och all tech är barnsligt kul!
Behöver är såklart relativt men jag har den hemma och vill kunna dra ner den till valfritt vatten när jag vill bada eller fiska. Min andra hobby är skytte och jakt, där jag har nytta av markfrigång och mindre fälgar. Mercedes med 17" och luftfjädring går mycket behagligare till skjutbanan jämfört med fruns BMW med 18" och sportfjädring.
Jag inser naturligtvis att det jag vill ha är en performance
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 07:48
av johanh
metchristian skrev:
Acceleration mellan 50-130 är löjlig bra (acceleration boost version) och då jag har inte testat performance modellen. Ointressant me 0-100 utan det är ju omkörning prestanda som är viktigare för mig, ska helt ärligt säga att jag har inga siffror att gå på men vet att 60-130 skall gå fortare än en va en Porsche panamera gör(enligt teknikens värld alt Automotosport på ca 3,6s medan en absolut inget långsam p panamera gör samma på 4,4s). Sen hur skillnad det är med eller utan ja det har jag inte koll på då acc boost kom precis när jag köpt min 6dgr innan, men vill minnas att jag märkte skillnad.
Googlade runt lite och hittade dessa siffror, om de stämmer har jag inget behov av performance. Enligt den sidan är long range lika snabb som performance 100-200, något som dock känns orimligt om performance har fler hästar.
De är nästan 2 sek långsammare 100-200 än en BMW M4 med lägre effekt. M4 lockar dock inte som vardagsbil nånstans, definitivt olämplig att ta ut på små skogsvägar https://fastestlaps.com/models/bmw-m4
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 07:59
av slugger75
Om du har båten på en 80-trailer måste du vara noga med vikten. Men om du som jag har en obromsad båtupptagningsvagn, och kör i Max 30 km/h, ja då är det ett efterfordon. Du kan då dra lika mycket vikt som bilen väger. Och Model 3 har inga större problem att dra tungt.
Om du har båten på en 80-trailer måste du vara noga med vikten. Men om du som jag har en obromsad båtupptagningsvagn, och kör i Max 30 km/h, ja då är det ett efterfordon. Du kan då dra lika mycket vikt som bilen väger. Och Model 3 har inga större problem att dra tungt.
Det är en 80-trailer men det skall inte vara några problem.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 08:48
av granlundii
johanh skrev:
metchristian skrev:
Acceleration mellan 50-130 är löjlig bra (acceleration boost version) och då jag har inte testat performance modellen. Ointressant me 0-100 utan det är ju omkörning prestanda som är viktigare för mig, ska helt ärligt säga att jag har inga siffror att gå på men vet att 60-130 skall gå fortare än en va en Porsche panamera gör(enligt teknikens värld alt Automotosport på ca 3,6s medan en absolut inget långsam p panamera gör samma på 4,4s). Sen hur skillnad det är med eller utan ja det har jag inte koll på då acc boost kom precis när jag köpt min 6dgr innan, men vill minnas att jag märkte skillnad.
Googlade runt lite och hittade dessa siffror, om de stämmer har jag inget behov av performance. Enligt den sidan är long range lika snabb som performance 100-200, något som dock känns orimligt om performance har fler hästar.
De är nästan 2 sek långsammare 100-200 än en BMW M4 med lägre effekt. M4 lockar dock inte som vardagsbil nånstans, definitivt olämplig att ta ut på små skogsvägar https://fastestlaps.com/models/bmw-m4
Det är nog ganska få som tycker att en "vanlig" LR är för långsam. Själv har jag i alla fall svårt att se hur man kan ha behov av en snabbare bil. Men det beror säkert mycket på personlighet och tidigare erfarenheter.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 09:16
av metchristian
johanh skrev:
metchristian skrev:
Acceleration mellan 50-130 är löjlig bra (acceleration boost version) och då jag har inte testat performance modellen. Ointressant me 0-100 utan det är ju omkörning prestanda som är viktigare för mig, ska helt ärligt säga att jag har inga siffror att gå på men vet att 60-130 skall gå fortare än en va en Porsche panamera gör(enligt teknikens värld alt Automotosport på ca 3,6s medan en absolut inget långsam p panamera gör samma på 4,4s). Sen hur skillnad det är med eller utan ja det har jag inte koll på då acc boost kom precis när jag köpt min 6dgr innan, men vill minnas att jag märkte skillnad.
Googlade runt lite och hittade dessa siffror, om de stämmer har jag inget behov av performance. Enligt den sidan är long range lika snabb som performance 100-200, något som dock känns orimligt om performance har fler hästar.
De är nästan 2 sek långsammare 100-200 än en BMW M4 med lägre effekt. M4 lockar dock inte som vardagsbil nånstans, definitivt olämplig att ta ut på små skogsvägar https://fastestlaps.com/models/bmw-m4
Long range siffrorna är utan acceleration boost. För 0-100 går på 4,1 istället för 4,6 (4,5) beroende källa.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 10:04
av Johlei
johanh skrev:
Min andra hobby är skytte och jakt, där jag har nytta av markfrigång
M3 markfri gång är låg jämfört all andra bilar jag ägt (Volvo V40, Sharan, Opel Astra, ....)
Jag kom t.ex. inte in i ett garage i Trysil pga en iskant som iofs var hög men som inte stoppade någon av de andra bilarna i garaget. Jag kan inte heller komma in i mitt garage hemma pga att uppfarten lutar för mycket. Det har ju inte varit problem med någon annan bil jag provat.
M3 klarar vanliga fartbulor utan problem dock.
Model Y har bättre markfri än M3.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 10:12
av Smutt
Personligen tycker jag bara accelerationer som man kan göra när familjen sover i bilen är intressanta
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 10:43
av LarsL
Jag har inga direkta problem med ljuset från Model 3 men om man vill så går det ju alltid hänga på en LED ramp.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 10:52
av taliz
Klart du ska ha en performance.
Du kan montera dragkrok på den också. Blir inte lagligt men funktionen blir densamma.
Det kanske funkar om du bara ska dra båten korta sträckor eller väldigt sällan?
Sen går det ju montera 18” hjul om man vill ha bättre komfort.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 11:27
av Elof
Smutt skrev:
Personligen tycker jag bara accelerationer som man kan göra när familjen sover i bilen är intressanta
Accelererar du bara när familjen sover i bilen? Låter lite begränsande.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 11:44
av LarsL
taliz skrev:
Klart du ska ha en performance.
Du kan montera dragkrok på den också. Blir inte lagligt men funktionen blir densamma.
Det kanske funkar om du bara ska dra båten korta sträckor eller väldigt sällan?
Sen går det ju montera 18” hjul om man vill ha bättre komfort.
Problemet uppstår om du har kopplat på ett släp som väger mer än du får dra och det händer en olycka. Då kommer försäkringsbolaget dra åt sig öronen och inte betala ut något.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 03 okt 2020 19:55
av johanh
LarsL skrev:
Jag har inga direkta problem med ljuset från Model 3 men om man vill så går det ju alltid hänga på en LED ramp.
Det här behöver jag testa i verkligheten, det såg inte roligt ut på film
Den största nackdelen är att den kommer blända av till halvljus så fort jag hamnar bakom en bil eller får möte. Nuvarande bilar behåller helljuset på i alla sektorer där det inte finns andra bilar.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 04 okt 2020 12:45
av pefreli
LED-ljuset i Model 3 är bra men halvljuset kräver att man labbar med inställningen för att få bra ljusbild (enkelt) och det automatiska helljuset funkar än så länge inte så bra. Kanske blir det bättre i framtida uppdateringar.
Men det är bra tryck i ljuset.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 04 okt 2020 18:11
av Johlei
pefreli skrev:
LED-ljuset i Model 3 är bra men halvljuset kräver att man labbar med inställningen för att få bra ljusbild (enkelt)
Jag vet att man via Service-menyn kan gå in och ställa höjden på bägge lyktorna individuellt. Kan man labba på nåt mer sätt med ljuset, typ käglans bredd?
Re: Sugen på ny bil
Postat: 06 okt 2020 00:04
av pefreli
Johlei skrev:
pefreli skrev:
LED-ljuset i Model 3 är bra men halvljuset kräver att man labbar med inställningen för att få bra ljusbild (enkelt)
Jag vet att man via Service-menyn kan gå in och ställa höjden på bägge lyktorna individuellt. Kan man labba på nåt mer sätt med ljuset, typ käglans bredd?
Nej, det var höjden jag tänkte på. Jag upplever att den har förändrats vid någon uppdatering så det var det jag menade.
Re: Sugen på ny bil
Postat: 06 okt 2020 20:37
av johanh
Sådär, nu har jag provkört en Model 3 performance. Det var kul!
Drivlinan är fantastisk och passar den lilla bilen bra, den känns väldigt agil och på. Fjädringskomforten är god och fungerade även på sämre grusvägar minst lika bra som min bil med luftfjädring.
I övrigt är bilen imho rätt medioker.
Halvljuset är dåligt, helljuset är bra. Helljusautomatiken är dålig och ljuset följer inte med rattens rörelser.
Vindrutetorkarna är från stenåldern blandat med rymdåldern i en dålig mix, om man inte kan få till en normal automatik borde man ha en fysisk spak som går att nå lätt bredvid ratten.
Ratten är plastig och samma sak med stolarna, framstolarna var trots det sköna att sitta i. Baksätet fungerar endast till barn.
Ljudet är bra men saknar lite tyngd jämfört med min Burmester i Mercedesen.
Manuell baklucka känns också lite föråldrat och dörrhandtagen känns lite som en Jula-lösning.
Sammantaget kan jag trots alla brister bilen har tänka mig att byta till den tack vare den härliga drivlinan. Den har mer körglädje än någon annan bil jag kört.