Sida 1 av 1

Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 12:34
av ivveh
Hallå folket, nu var det ett tag man skrev här. Men nu har jag haft en liten happpening under många års av trevligt ägande och känner att jag behöver dela med mig.

Så under tiden jag ägde min S så var servicen väldigt bra. Fick alltid en lånebil och trevligt bemötande. Var aldrig några problem och dom åtgärdade tillochmed olika prylar på bilarna som man inte ens hade anmärkt.
Så nu har jag haft min X i lite över två år och funderar på att byta. Så jag tar såklart en ordentlig look på bilen så att nästa ägare får en schysst bil. Upptäcker att det har oxiderat under lacken på två ställen, väldigt små. Typ tum-nagelstorlek. Bokar en service där jag tar upp detta och vill att dom kör en generell "koll" på bilen eller service (vilket dom numera inte gör på bilarna, varken årlig eller vartannat. det är väl fine).
Man får ett sms innan besöket där de står att man inte får en lånebil(?!) för att besöket BARA tar 4 timmar. Well, okej då. Jag hoppas att det kanske går lite snabbare så jag stockar upp med laptop så jag klarar mig. Åker bort på dagen och lämnar in den och väntar. 5 timmar senare undrar jag lite hur det går och påpekar att det har gått över 4 timmar. Då börjar dom fumla och springa runt och fråga sitt folk om hur det går med bilen. Har dom kollat på lacken? Nix (trots att dom bett om att få flera bilder skickade till sig och vi pratade om detta när bilen lämnas in 5 timmar tidigare). Dom har börjat mecka med bromsar och menar på att delar behöver bytas(ööh då går väl detta på garanti, den e ju fan bara 2 år och bromsarna är kassa, detta är ju trots allt en tesla. nä, får pröjsa pengar för att dom smörjer lite utan att byta något för att dom saknar delarna..). Dom kollar på lacken lite snabbt medans jag väntar och deras "lackspecialist" tycker det är bubbler mellan lacken och folieringen (som är transparent). För alla som har folierade bilar, ni är rätt många på detta forum. Så vet nog nästan alla hur bubbler ser ut och hur dom känns mot lacken. Detta var alltså inte bubbler i folieringen utan oxidering i aluminiumet under lacken. Så jag blev instruerad att åka till min folierare och åtgärda detta eller ta bort folieringen. Sagt och gjort kommer jag tillbaka till tesla efter detta och åter igen nästan 3 timmars väntan (helt ärligt, varför har man en bokad tid på halvtimmen när dom inte ens kan kolla på lacken på en bil direkt när man kommer? Eller iaf inom 30 minuter). Denna gången ändrar dom sin story, då är det inte bubbler i folien (onekligen, jag har ju tagit bort den som dom själva instruerat enligt deras "lackspecialist" instruktioner). Nej, denna gången har folieraren förstört lacken och det täcks inte av garanti. Man kan klart och tydligt se på ett ställe att det har oxiderat utan att det är några kanter eller något annat i anslutning till oxidationen(dom menar på att han skurit genom hela lacken in till alu-karossen). Man har hört mycket om att det är problem med lacken på teslabilarna, jag har alltid undrat vad folk snackar om. Nu vet jag :(
Orkar verkligen inte åka fram och tillbaka till tesla och sitta och vänta i 3-5 timmar på att dom snabbt skall kolla och säga att det är någon annans fel.
Fan, fattar dom inte att folk folierar sina dyra bilar för att skydda dom mot yttre påverkan?
Snubben som sitter i deras reception gav intrycket av att han spelade dum hela tiden när jag ställde frågor till honom och bad honom utlåta sig om olika påståenden kring lack och foliering.
Oproffsigt, vet han inte så kan han ju hämta ut sin "lackspecialist" och be honom snacka med mig då. Men det blir väl pinsamt som fan med alla dumma utlåtanden som han gör som jag tänkte konfrontera honom med.

Nu löser jag detta på egen hand och på egen bekostnad, det lär inte ens vara speciellt dyrt men detta är en principsak.

Förväntar inte ni er ganska bra service när man har garantitid på en bil för 1,4MSEK?

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 13:00
av lator
Det är ju ingen tvekan om att förhållandena på Tesla har förändrats. Från början var det inget snack utan "det tar vi hand om". Sen blev det flera bilar och när trean kom så exploderade det... Inget tas på goodwill och det har tidvis varit svårt att få tid för åtgärder. Många skriver om att delar saknas trots att de ska ha blivit beställda och reparationer drar ut på tiden... Lånebil ges bara ut om arbetet "planeras" till mer än fyra timmar. Om det sen tar längre som i detta fall påverkar inte. Först när bilen inte blev klar under arbetsdagen så kommer lånebilen fram... Dessutom verkar översynen av dessa lånebilar ha tagits bort. Trasiga, smutsiga och ibland trafikfarliga bilar lämnas ut med hot om höga kostnader om felet du vill ha åtgärdat inte täcks av garantin... Dessutom så går du med på en skyhög självrisk om något skulle hända.

Nej, detta börjar likna de företag som tidigare har dominerat bilmarknaden. Borta är de dagar då Tesla överträffat all konkurrens, även på servicesidan...
Ska man bli tvungen att acceptera att Tesla har sänkt sig till en "normalnivå"...?

Som tur är så dyker det ibland upp solskenshistorier om hur bra det kan fungera men varför ska det skilja så mycket på olika ägares upplevelser?

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 14:32
av Jonathanerik_77
Ja, tyvärr så verkar servicenivån ha sjunkit rejält. Vi lämnade in vår Model 3 på service då det var skador på kromet ovanför dörrarna. Vi ansåg att detta måste ha hänt när bilen hade varit inne på service på och lackverkstad. Men väl på plats menade Tesla att detta har vi orsakat själva då det var fönstret som hade "åkt up" och skadat kromet när dörren inte var ordentligt stängd. Efter ett tag kom verkstadschefen ut och vi förklarade för honom att detta borde ses som tillverkningsfel om fönstret kan åka upp utan att dörren är riktigt stängd. Trots att han höll med om att det var en dålig konstruktion sa han att de inte kunde ta det på garanti. Alla garantiärenden skickas till USA för granskning, om de anser att de har gett garanti i onödan så får de påbackning från USA. De är därför väldigt hårda med att ta saker på garanti, så även om de tycker att det skulle vara ett garantiärende så får dem inte göra det för Tesla i USA.

Däremot att ändra sin historia om vad som ska ha orsakat en lackskada när man har åtgärdat det som de först menade var orsaken är inte okej på något vis.

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 16:11
av ivveh
Nä, jag misstänkte detta när vi hade diskussionen på servicecentret första gången när jag insisterade på att det var oxidering som hade skett och inget fel på foileringen. Dom hade kunnat fråga om dom får ta bort folieringen där felet uppstått och så hade vi kunnat lösa det på plats (det tog typ 1 minut för folieraren att ta bort den). Men dom tyckte att det var bubblor och smuts. Så eftersom diskussionen var så löjlig så bad jag om att få det skriftligt och det fick jag. Sedan har dom ändrat sin historia och tycker att foileraren har skurit genom lacken istället.

I mina ögon är dom bara skygga för garantireparationer eller rent av inkompetenta (iaf deras lackspecialist, receptionskillen är ju bara frontlinje och har säkert ingen erfarenhet så honom kan man ju inte slänga under bussen). Inget utav det är speciellt bra.

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 16:41
av LarsL
Jag fick upplevelsen att de var ganska stressade eller utbrända i receptionen och att kommunikationen brister på grund av det. För om jag tänker tillbaka till tidigare bilmärken så hugger de ju också gärna på att lackskador och bromsslitage som något som är normalt och att kunden får betala för det. Jag hade nog önskat att Tesla var tydligare med att det där går tyvärr inte på garantin, men vi fixar för xx kr. Nu känns det som att de tar in bilen tittar på den och sedan avgör om det är garanti eller inte. Det blir ju lite olustigt som kund och slöseri med tid i värsta fall.

Lustigt hur det gått med lånebilarna. Första gången i våras fick jag en P90D, visserligen AP1, som var i bra skick. Nu senast då rutan var sprucken fick jag en sliten, riktigt sliten 75D. Den reparationen skulle enligt optimisten/ordermottagaren ta 4h, men jag påpekade att jag behövde åka vidare så jag fick lånebil ändå och det var väl tur eftersom det tog hela dagen.

Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 17:11
av themax
Det är verkligen blandade upplevelser. Jag har också åkt dit för åtgärder där de inte haft delar trots beställning långt i förväg och även att de hävdat jag gjort saker som påverkar deras åtaganden. Dessutom är lacken flortunn på svart Model 3 men det gör de heller inget åt. Framför mina bakre hjul är bilen snart grå, inte svart. Då har den dessutom keramiskt lackskydd.

I fredags hade jag bokat tid i Segeltorp för att fjädringen börjat gnissla. Fick bekräftelse på mejl och åkte dit. Väl där hävdar de att de strukit min bokning eftersom de inte fått tag på mig via telefon (lovar - ingen ringde den dagen). Alla varningsklockor för att få åka hem och boka ny tid.

Men! De tar in den, jag får lånebil (som jag fick behålla över helgen då jag inte skulle hinna hämta före fem) som var tvättad, städad och laddad till 50%. Jag har kört närmare 80 mil med den i helgen och bara glada miner när jag hämtade min bil i morse.

Så jag har haft både usel och fantastisk upplevelse av service. Dock ska tilläggas att det var några nya ansikten i Segeltorp, och jag fick känslan av att de vill komma till rätta med problemen som blivit sedan introduktionen av Model 3. Jag håller i alla fall hoppet uppe!

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 28 sep 2020 19:36
av eizzmar
Inför att man ska köpa tesla så undrar jag hur servicen tycks vara på SC i Göteborg? Är de nitiska där med mestadels skräckhistorier eller är de bra? Man blir ju lite nervös om man skulle få en riktig skitdag när man väl ska dit haha

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 29 sep 2020 15:53
av ivveh
Det ovannämnda är alltså Göteborg SC (Mölndal).
Dom har varit väldigt bra, men som andra anmärker; det har blivit mycket sämre.
Detta var inte alls vad jag förväntade mig när jag kom in med min bil för att få hjälp.

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 29 sep 2020 19:01
av eizzmar
ivveh skrev:
Det ovannämnda är alltså Göteborg SC (Mölndal).
Dom har varit väldigt bra, men som andra anmärker; det har blivit mycket sämre.
Detta var inte alls vad jag förväntade mig när jag kom in med min bil för att få hjälp.
Ajaj låter ju inte så bra! :(

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 29 sep 2020 20:08
av heldiggrisen
Hur är det i Malmö?

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 29 sep 2020 21:43
av Schelin
Hade en ranger ute bytte airbag, backkamera, ccs uppdatering. Super smidigt, han hade åkt 15 mil enkel väg. Ingen lånebil, ingen förlorad arbetstid, corona säkert, betalning direkt i appen

S75D sep 2016
S75D dec 2018

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 29 sep 2020 22:24
av taliz
heldiggrisen skrev:
Hur är det i Malmö?
Allt har funkat bra för mig där. Enda var att de råkade skicka räkning för en grej de inte skulle ta betalt för. När jag påpekade det så försvann räkningen för det jag faktiskt skulle betala för också. :lol:

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 00:17
av kenjon
Och det påpekade du inte?

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 09:19
av Credde
heldiggrisen skrev:
Hur är det i Malmö?
Jag tycker faktisk också att det funkar bra i Malmö - har dock enbart haft min Model S sen slutet av februari (men redan haft en del besök ...). Tycker dock, det är synd, att det inte är rangers härnere i Skåne.

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 09:28
av taliz
kenjon skrev:
Och det påpekade du inte?
Well, det var montering av stänkskydd. Det kommer ju standard på nya bilar. Så...

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 19:38
av sven-labil
Jag var tyvärr inte med när servicen tydligen var suverän och tycker alltså (baserat på ett underlag av hela tre tillfällen så det kan omöjligen vara slump ;) ) att servicen i Upplands Väsby ryckt upp sig dramatiskt. Från att vara omöjliga att kommunicera med på något sätt och behöva bråka för att få bokade jobb gjorda till att bli uppringd i god tid för att stämma av vad som ska åtgärdas och sedan kunna hämta en bil där allt blivit fixat på utsatt tid :)

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 21:03
av bjelkeman
Verkar var dålig tillgång på framrutor. Nu står jag i kö för en. :?

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 21:14
av taliz
Ny rubrik: "Service blivit riktigt vass!"

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 30 sep 2020 21:59
av Zalman3
taliz skrev:
Ny rubrik: "Service blivit riktigt vass!"
Skönt att höra att folk är nöjda.

För oss i Norrland är det nya servicecentret i Umeå viktigt.

Re: Service blivit riktigt kass?

Postat: 01 okt 2020 08:48
av Teslaspolen
Service är nästan pinsamt dålig. Dom har misslyckats laga samma relativt enkla fel flertalet gånger (krånglande bälten är senast på listan som dom nu dessutom vill ha pengar för eftersom dom misslyckats laga det under garantitiden, gnisslande dörrfönster). Tror det tog dom 4 besök innan FWD slutade gnissla. Har även en väldigt udda självspricka i en av FWD dörrarnas takfönster som dom ignorerade första gången, och sedan inte ville ha att göra med andra gången utanför garanti.

In och ut på service fungerar riktigt dåligt när man inte bor i samma stad som ett service center. Som här, 30 mil bort till SC Bredden. Och det finns många med ännu längre än så.