Sida 1 av 1

Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 18:32
av 12man
MIR_MY21_0005_V003.jpeg
Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?

Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 18:37
av Svenssons
12man skrev:
Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?

Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
Den skiljer sig rejält från Mirai och alla andra bilar Toyota har. Verkar som de vill sälja denna bil om den kommer.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 18:40
av nek0
Äntligen en Toyota som man kan titta på utan att det gör ont :) .

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 18:54
av BrooklynS
Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 19:12
av nek0
BrooklynS skrev:
Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
Allt är snyggare än dagens Mirai

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 19:43
av Anonymous FTW
Tycker den påminner om Ford Mondeo. Fin för att vara en Toyota.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 09 sep 2020 22:46
av Gargamel
Tycker att jag ser lite Model S i den..

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 08:49
av StefL
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 09:22
av Svenssons
StefL skrev:
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 10:14
av Teslaspolen
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 10:42
av MSO
Lite Ioniq också?

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 10:55
av zyax
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 11:02
av RagWal
zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 11:13
av StefL
Svenssons skrev:
StefL skrev:
Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.
Sorry, nu ser jag det till slut...
Det är under alla omständigheter en rejäl förbättring designmässigt (vilket inte nödvändigtvis betyder att jag vill köpa en...)

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 11:50
av Svenssons
RagWal skrev:
zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf

För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 10 sep 2020 14:04
av zyax
Komprimeringen av gas för lagring för andra ändamål kan göras otroligt mycket billigare och mer storskaligt. För att få trycket som Svenssons så bra beskrev ovan krävs massivt tryck och det tar både tid, plats och kostar pengar för mer än både tid och plats så det en otrolig flaskhals.

Ska SSAB göra stål med hjälp av vätgas är det gigantiska tankar av gas i mycket mindre komprimering som krävs. Ju större desto billigare kan man säga även om det inte kommer direkt gratis. Jag spår att den typen av applikationer kommer kunna sälja tillbaka el till marknaden om de har tillräckligt för sin egen produktion och elpriset är rätt något man får svårt att göra om man är Toyota och ska pressa in det i en bil...

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 27 okt 2020 15:23
av Zalman3
Svenssons skrev:
RagWal skrev:
zyax skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf

För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf

En container på 18 ton rymmer 400kg vätgas.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 27 okt 2020 16:41
av SwedishAdvocate
Tycker den ser bra ut framifrån. Men inte bakifrån. Det är två linjer som inte möts baktill på Mirai. Den hade sett mycket bättre ut bakifrån om de 'blendat' linjerna som Audi t.ex. gör i designen av A7. Nu hålls de här två linjerna istället separerade och det tycker jag blir mindre bra.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 27 okt 2020 18:16
av Svenssons
De har lyckats att trycka in ett halvt säte till jämfört med första Mirai så bilen har 4,5 säten skulle man kunna säga. Ratten har mer än dubbelt så många knappar än vad som finns i en hel Tesla exklusive fönsterhissarna. Räckvidd vågar de inte skriva om än men gissar att deb ligger mellan Model 3 LR och Model S LR, en bra bit från Model S Plaid. Bränsletanken har de inte gjort något med när det kommer till garantier så antingen blir det att skrota bilen efter 15 år eller ett antagligen mycket dyrt byte av bränsletankar:
No_refuel_after_15yr.png
https://www.toyota.com/upcoming-vehicles/mirai/

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 27 okt 2020 23:09
av [JM]
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 28 okt 2020 08:03
av Kevork
[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 28 okt 2020 08:39
av Svenssons
Kevork skrev:
[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.

Re: Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer

Postat: 28 okt 2020 09:38
av Kevork
Svenssons skrev:
Kevork skrev:
[JM] skrev:
Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2

Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.
Nej visst det är inte H2 i Skallen, gav mest som ett exempel på hur en anläggning för gaslagring kan se ut.

Om stålet i Skallen fungerar för H2 eller inte beror på vilket stål man valt att använda i kombination med tryck och temperatur osv. Så det går inte kategoriskt säga att bara för det var primärt konstruerat för metan fungerar det inte för H2. Många gaslagringslösningar verkar idag använda austenitiskt rostfritt stål med låg kolhalt så som AISI 316L, vilket även verkar fungera bra i H2 sammanhang. Det verkar utgöra större problem med täthet i pumpar och ventiler om man konverterar från metan till H2.