Toyota har begripit varför mirai'en inte säljer
Postat: 09 sep 2020 18:32
Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
Den skiljer sig rejält från Mirai och alla andra bilar Toyota har. Verkar som de vill sälja denna bil om den kommer.12man skrev:Det är designen, vi kopierar designen, men vi vill ha en rediger grill, mirai 2021, concept?
Klotet p1 idag handlade om vätgas bl.a. bilar, fullt med 1/2 sanningar, då hittade jag denna fining
Allt är snyggare än dagens MiraiBrooklynS skrev:Den ser 15 år gammal ut, blek kopia av Audi A5. Daterad.
Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.StefL skrev:Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Sorry, nu ser jag det till slut...Svenssons skrev:Det står väl indirekt i första inlägget och sedan ser man på den gigantiska grillen att det är en vätgasbil.StefL skrev:Ingen verkar ha nämnt det än så jag ber att få påpeka att det där ju är den nya Mirai, dvs Mirai generation 2.
Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.RagWal skrev:Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
Svenssons skrev:Man behöver inte komprimera alls i samma grad som när det ska sparas på utrymmet för bilar. Istället för 700 bar kan man köra 250 bar eller till och med lägre än det. Det blir dock inte små tankar. 8000 liter blir 150 kg vätgas vid 250 bar.RagWal skrev:Komprimering av gas åker man väl på om man ska energilagra också. Stålproduktion däremot slipper man det som kan producera på plats i samma mängd som förbrukas. Vätgas blir en nisch tror jag.zyax skrev:Precis, att komprimera gasen för att lagra i en bil är inte rätt applikation, men vätgas i sig behöver inte vara fel bara för att det är mindre än halva verkningsgraden mot batterier.Teslaspolen skrev:Tråkigt att man yrar om vätgas för drift av vägfordon när det finns så väldigt många bättre saker att ha vätgas till, e.x energilager och stålproduktion.
Om man tycker det är jobbigt med batteribilar och bränder (I know... fake) så borde det bli svårt att sätta sig i en vätgasbil. Sjukt bra tryck i en sån smäll...
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenan ... cm01r0.pdf
För Mirai med 700 bar så rymmer 122,4 liter ca 5 kg dvs 24,5 l/kg vid 700 bar mot 53,3 l/kg vid 250 bar.
https://www.toyota.com/mirai/assets/cor ... 0Specs.pdf
Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.Kevork skrev:Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij
Nej visst det är inte H2 i Skallen, gav mest som ett exempel på hur en anläggning för gaslagring kan se ut.Svenssons skrev:Det är väl inte vätgas? Ett par vätgasatomer (H2) tar ju bra mycket mindre plats än metangas (CH4) eller naturgas. Ett tunt lager med stål som gaslagret i Halmstad använder för att stoppa gasen lär inte hålla för vätgas under längre tid.Kevork skrev:Finns redan liknande gaslagring i Sverige så som projektet "Skallen" utanför Halmstad. Rätt rejäl konstruktion minst sagt.[JM] skrev:Till Hybrit projektet så talas det om en lagring i storlek med globen...
https://aca.st/81d3a2
Gällade bilen så var min första tanke: Vad gör en Mondeo i den här tråden
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ielbi8_Lij