Exempelvis Tesla, Porsche, Kia och Hyundai kommer ha +250kW laddning på sina bilar 2021.
Är då 50 till 125kW för dåligt?
Som exempelvis PSA gruppen har med ca 100kW(Opel, DS, Citroen, Peugeot, Fiat)
Eller 50 till 125 kW som VAG(VW ID3 och ID4, Audi Q4, Skoda Enyaq) Mercedes EQC.
Räcker ens 150kW som Polestar 2 och Nissan Ariya har?
Vart går gränsen tycker ni?
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 07:22
av vigge50
Det beror helt på vilken typ av bil det är. För en större bil som är tänkt till långkörning så ses det som en klar fördel och många kommer nog kräva det. På mindre bilar så tror jag dock inte det, hur många skulle egentligen bry sig om en eUp hade 100 eller 250 kW laddning?
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 07:34
av Zalman3
Elon pratar ju att "new normal" blir ca 500km i räckvidd 2021. Det motsvarar ju ett batteri på minst 75kWh.
Och med 2C blir det 150kW som ett minimum.
Då kan man ladda till 80% på 30-40 minuter.
Elon Musk predicted that the “new normal” for Tesla and EVs would be 300 miles in US EPA terms or about 500 km in Europe
Det beror helt på vilken typ av bil det är. För en större bil som är tänkt till långkörning så ses det som en klar fördel och många kommer nog kräva det. På mindre bilar så tror jag dock inte det, hur många skulle egentligen bry sig om en eUp hade 100 eller 250 kW laddning?
Vore ju toppen om även bilar med mindre, lättare och billigare batteripack kunde ladda riktigt fort. Men då krävs väl nån ny ännu okänd batterikemi antar jag. Sen skulle IONITY säkert ta över 10 spänn per kWh för såpass snabb laddning..
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 07:41
av LarsL
Om jag skulle ha bil med 500 Miles räckvidd, alltså 800 km så skulle jag knappts ha behov av snabbladdning alls. Det är ju extremt ovanligt att jag kör mer än 80 mil på en dag eller åtminstone inte i ett sträck.
Har jag å andra sidan ett litet batteri så funkar ju 100 kW ganska bra. Det blir en lagom paus efter 2-3 timmar för lite mat och det tar ju ändå 40-50 minuter.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 07:54
av Zalman3
Jag tycker att skamgränsen går vid 2C.
Klarade en Hyundai Ioniq 28kWh 2C år 2017.
Så borde en ny elbil 2021 klara 2C.
Och Björn Nylands tester visar ju att det går att köra en elbil med ett litet batteri, på längre resor, om bara laddningen är snabb. Och om det finns gott om snabbladdare förståss.
EDIT:
Tesla M3 klarar ju upp mot 3,3C som bäst.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 08:02
av Svenssons
Jag tycker det låter som om man skulle kräva champagne när det finns fina viner. Laddar man i 100-150 kW är det ju inga som helst problem att resa långt. Snabbare laddning kommer oftast inte leda till snabbare resor. Beror naturligtvis på laddkurvan men ligger snittet över 100 kW och bilen inte är en storförbrukare så är det inga problem. 50kW känns slött och då får man oftast vänta längre än vad vill.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 08:08
av Verdi
Laddkurvan är minst lika viktig som maxeffekten.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 08:24
av Zalman3
Är lite besviken på att VAGs nya MEB plattform maxar på 125kW.
När Tesla och Hyundai/Kia kan/kommer kunna ladda betydligt snabbare 2021.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 08:33
av mans71
Ärligt talat, vad spelar det för roll?
Antingen kommer vi att se en massa Porschar, VW:s, Audis och vad det nu är som brinner vid laddning eller också kommer batteripacken att behöva bytas ut på löpande band. Svaret lär ju bli att dom gör precis som Tesla och tvingas dra ned hastigheten vid laddning.
Eller menar ni att Tesla är så bedrövligt kass på det här med batterier så det bara är dom som drabbas? Teknologien är inte mogen.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 08:55
av thebishop
Laddkurvan är ju mycket viktigare. Kunde den hålla 125kW upp till 90% så skulle det ju inte vara något problem praktiskt redan idag.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:03
av Zalman3
Ärligt talat, vad spelar det för roll?
Jag tror att folk bryr sig. Jag bryr mig.
Om Tesla och Kia/Hyundai kan ladda till ca 80% på 20 minuter.
Och man väljer mellan bilar som uppfyller ens krav.
Klart man väljer en bil som kan ladda snabbt.
Jag är ju nöjd med min Tesla S75D.
Men det som skulle få mig att byta till en ny elbil vore möjligheten till att kunna ladda snabbare.
Är man som jag företagare och varje minut spelar roll.
Då är det viktigt att kunna ladda snabbt.
Gissar att det blir en Tesla S igen med lång räckvidd och snabb laddning.
Teslas batteridag den 22 september blir hur intressant som helst!
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:32
av Zalman3
thebishop skrev:
Laddkurvan är ju mycket viktigare. Kunde den hålla 125kW upp till 90% så skulle det ju inte vara något problem praktiskt redan idag.
Förstår inte riktigt snacket om laddkurvan.
För alla laddkurvor ser väl likadana ut?
Audi e-tron folket försöker dock säga att de har en platt laddkurva.
Men jag utgår ifrån att de egentligen har strypt max laddning från ca 250kW till 150kW för att få den laddkurva de har.
Förstår dock inte vitsen med att strypa laddningen så.
Tittar man på denna film där man laddar en Taycan får man följande laddhastigheter:
20%, 260kW
37%, 147kW
80%, 81kW
90%, 50kW
Det märkliga är att när laddhastigheten kommer under 150kW så är Taycan och Audi e-tron laddkurvan hyfsat lika.
Vilket jag tolkar som att e-tron laddning är strypt.
Eller kommer Audi att låsa upp så man kan ladda i 250kW senare?
Jag vet att e-tron inte har gått ut med att de stödjer 800V.
Men Tesla M3 klarar ju 250kW på 400V.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:36
av 12man
Om jag kan ladda bilen med 30 mil på 40 minuter är det ok, snitteffekt 75kW
Eller om jag kan ladda 30mil på 4 minuter det är också ok, men det senare får jag vänta länge på, 50/(4/60) 750kW i snitt effekt
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:44
av Zalman3
12man skrev:
Om jag kan ladda bilen med 30 mil på 40 minuter är det ok, snitteffekt 75kW
Eller om jag kan ladda 30mil på 4 minuter det är också ok, men det senare får jag vänta länge på, 50/(4/60) 750kW i snitt effekt
350kW räcker långt.
70kWh på 12 minuter.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:47
av Verdi
Zalman3 skrev:
12man skrev:
Om jag kan ladda bilen med 30 mil på 40 minuter är det ok, snitteffekt 75kW
Eller om jag kan ladda 30mil på 4 minuter det är också ok, men det senare får jag vänta länge på, 50/(4/60) 750kW i snitt effekt
350kW räcker långt.
70kWh på 12 minuter.
Ja, med en platt kurva...
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 09:50
av Verdi
Zalman3 skrev:
thebishop skrev:
Laddkurvan är ju mycket viktigare. Kunde den hålla 125kW upp till 90% så skulle det ju inte vara något problem praktiskt redan idag.
Förstår inte riktigt snacket om laddkurvan.
För alla laddkurvor ser väl likadana ut?
Audi e-tron folket försöker dock säga att de har en platt laddkurva.
Men jag utgår ifrån att de egentligen har strypt max laddning från ca 250kW till 150kW för att få den laddkurva de har.
Förstår dock inte vitsen med att strypa laddningen så.
Tittar man på denna film där man laddar en Taycan får man följande laddhastigheter:
20%, 260kW
37%, 147kW
80%, 81kW
90%, 50kW
Det märkliga är att när laddhastigheten kommer under 150kW så är Taycan och Audi e-tron laddkurvan hyfsat lika.
Vilket jag tolkar som att e-tron laddning är strypt.
Eller kommer Audi att låsa upp så man kan ladda i 250kW senare?
Jag vet att e-tron inte har gått ut med att de stödjer 800V.
Men Tesla M3 klarar ju 250kW på 400V.
Klart Audi kommer låsa upp senare. Men nu i början ville de att Taycan skulle kännas mer exklusiv.
Alla laddkurvor ser verkligen inte likadana ut. Det skiljer en hel del mellan Teslas egna batteripack också.
Model 3 klarar 250 kW högst tillfälligt. Och bara på konkurrenternas laddare. När kommer V3 till Sverige?
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 11:10
av taliz
”Klart Audi kommer låsa upp senare” hahahahaha, right!
Model 3 är begränsad till ca 200kw på IONITY, pga att laddarna inte klarar pusha mer än 500A.
V3 kan dock trycka uppåt 700A, finns flera i Norge nu så det är nog inte länge tills det börjar byggas i Sverige också.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 11:15
av Gustafsson
I praktiken kan man nog råka ut för att det blir längre laddstopp om effekten höjs.
Personligen kombinerar jag alltid laddning med fika, lunch eller toabesök. Ska man dessutom tvingas flytta bilen för den är färdigladdad mitt i tar det längre tid. Det är ganska nära optimalt idag tycker jag, lite jämnare laddkurva så är jag nöjd.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 11:17
av Verdi
Gustafsson skrev:
I praktiken kan man nog råka ut för att det blir längre laddstopp om effekten höjs.
Personligen kombinerar jag alltid laddning med fika, lunch eller toabesök. Ska man dessutom tvingas flytta bilen för den är färdigladdad mitt i tar det längre tid. Det är ganska nära optimalt idag tycker jag, lite jämnare laddkurva så är jag nöjd.
Ja, så är det. Antingen som idag eller så max 5-10 minuter. Tar det 20 minuter är det för kort för lunch men för långt för en bensträckare.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 11:17
av taliz
Gustafsson skrev:
I praktiken kan man nog råka ut för att det blir längre laddstopp om effekten höjs.
Personligen kombinerar jag alltid laddning med fika, lunch eller toabesök. Ska man dessutom tvingas flytta bilen för den är färdigladdad mitt i tar det längre tid. Det är ganska nära optimalt idag tycker jag, lite jämnare laddkurva så är jag nöjd.
Det optimala vore om man kunde välja v2 när man tänkt ta ett längre stopp ala matpaus etc. När man bara vill vidare snabbast möjligt väljer man v3.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 12:22
av LasseTM
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
I praktiken kan man nog råka ut för att det blir längre laddstopp om effekten höjs.
Personligen kombinerar jag alltid laddning med fika, lunch eller toabesök. Ska man dessutom tvingas flytta bilen för den är färdigladdad mitt i tar det längre tid. Det är ganska nära optimalt idag tycker jag, lite jämnare laddkurva så är jag nöjd.
Ja, så är det. Antingen som idag eller så max 5-10 minuter. Tar det 20 minuter är det för kort för lunch men för långt för en bensträckare.
Skulle kunna tänka mig att ha Tesla summon för detta ändamål.
Låt bilen ladda till 80% när jag äter lunch sedan åker den bort några meter från laddaren och parkerar så jag slipper stressa när jag käkar.
Tycker min M3 SR+ funkar bra idag på långresor den med även om jag max kommer upp i 135kW och laddkurvan blir rätt trött efter 50%.
10-15min laddstopp är helt ok med två barn på 4 & 6 år som ändå vill springa lite men åker jag ensam hade jag gärna tagit ett kortare stopp på 5-10min.
Laddkurva är givetvis viktigt men även hur effektiv en bil är spelar ju roll, PS2 är ju långt ifrån lika effektiv som min SR+ så om den kan ladda i 180kW så motsvarar det säkert mina 135kW med tanke på hur mycket PS2 drar på motorväg.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 12:35
av chaffis75
Som Verdi sa, de beror ju laddkurvan..
Om man kan ladda säg 100 kWh 0-80% helt plant så är väl 100 kW ganska ok men en kort topp på 150kw och sedan 50 kW hjälper ju ingen..
Jag skulle snarast vilja göra om de till hur lång tid är rimligt de tar för en 10-80% laddning. När man svarat på den frågan så vet man vad topp effekten bör vara.
Dock tycker jag ladd kurvan bör vara så platt som möjligt (till åtminstone 80%) samtidigt som man såklart inte ska strypa eller slita på batterierna på ett onödigt sätt.
Ganska luddigt svar men de är en svårt fråga trots att den låter så enkel.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 12:43
av mans71
Zalman3 skrev:
Ärligt talat, vad spelar det för roll?
Jag tror att folk bryr sig. Jag bryr mig.
Om Tesla och Kia/Hyundai kan ladda till ca 80% på 20 minuter.
Och man väljer mellan bilar som uppfyller ens krav.
Klart man väljer en bil som kan ladda snabbt.
Jag är ju nöjd med min Tesla S75D.
Men det som skulle få mig att byta till en ny elbil vore möjligheten till att kunna ladda snabbare.
Är man som jag företagare och varje minut spelar roll.
Då är det viktigt att kunna ladda snabbt.
Gissar att det blir en Tesla S igen med lång räckvidd och snabb laddning.
Teslas batteridag den 22 september blir hur intressant som helst!
Men visst är det väl så att värme gör att man måste begränsa laddeffekten (annars skadas cellerna eller det uppstår en brand), och ju mer slitet dagens batterier blir, ju mer värme bildas?
Det är väl inte bara Tesla som drabbas av denna naturlag utan det gäller alla bilar idag, även Huyndai kommer efter ett tag att mista förmågan att ladda till 80% på 20 minuter, eller vad är det jag missar?
Då spelar det ju ingen roll om man drar på med säg 500kW laddning under några sekunder när man kort efter måste dra ner hastigheten.
Det är ju ändå den totala laddtiden som betyder något, och idag är det ju batterierna och inte laddarna som begränsar.
Oj vad gnälligt det låter när jag läser vad jag skriver...
Men jag är också jättenöjd med min Tesla, men man kan ju inte blunda för problemet pga det.
Ser också fram mot batteridagen, hoppas Elon berättar om bättre hållbarhet och inte bara X% mer lagringskapacitet.
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Postat: 03 sep 2020 13:12
av Mickep
Sedan måste man ta till faktum att säkra upp en laddare för 300kW+ är kostsamt.
Bättre då att man har kanske 150 kW som håller länge (som tex ett visst märke), istället för att gå upp till 300kW och sedan ned långt under 50kW 10-80%.
För att det inte skall bli hiskeligt dyrt att ladda måste man nog lagstifta att laddinfrastrukturen skall ha samma villkor som tex industrin. Och inte se det som lyxkonsumtion(eller vad det är nu). poängen att laddare är av samhällsintresse och inget särintresse.