Sida 1 av 1

Tesla Wall charger ver.3

Postat: 28 aug 2020 23:59
av king_64
Hej och tack för tipps och goda råd..
Överväger starkt att importera en Wall Charger ver.3
Har vi några som har erfarenhet av importer från USA? Går den att beställa genom Tesla.Swe. Och slippa tull mm.?
Tacksam för svar
Vh Micke

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 07:11
av vigge50
Tesla har olika anslutningar för laddning i usa och Europa så det är helt meningslöst, du kommer inte kunna använda den.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 12:02
av king_64
:shock: såklart är det så.. tusen tack för hjälp och snabbt svar..

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 12:12
av Gustafsson
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 14:36
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 14:45
av taliz
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.
Importera ett amerikanskt elnät också så löser det sig.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 14:47
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.
I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf

Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 14:53
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.
I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf

Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 15:01
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.
I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf

Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.
Det var därför jag slängde med ”i teorin”.
Eon låter mig säkra upp till 63A, men jag får nog vara med att kosta utbyggnaden av elnätet, så ingen billig sak. :o

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 15:02
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Importera en amerikansk bil också så löser det sig :-)
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.
I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf

Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.
Det var därför jag slängde med ”i teorin”.
Eon låter mig säkra upp till 63A, men jag får nog vara med att kosta utbyggnaden av elnätet, så ingen billig sak. :o
Det var därför jag slängde in "lär"... Sedan lär du inte heller kunna få 240V i Sverige.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 16:12
av heldiggrisen
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 16:26
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 16:40
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 16:46
av HelectriC
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 17:42
av heldiggrisen
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
C4760C6B-DDB6-43AC-B7F6-5B7A8B7CAF78.jpeg

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 17:47
av HelectriC
Ok, porslinssäkringar ja :D Har jag inte sett på år och dag!

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 29 aug 2020 17:48
av vigge50
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
C4760C6B-DDB6-43AC-B7F6-5B7A8B7CAF78.jpeg
Självklart finns det högre säkring än 16A, men även om du hade haft boxen säkrad till 48A enfas så undrar jag om de europeiska Teslorna skulle kunna ta allt?
Ni som har bättre koll, har bilarna möjlighet att dela upp strömmen på tre faser och därmed ladda 11 kW? Vet att den gör så om du laddar enfas 32A men går det även med enfas 48 A?

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 14 sep 2020 12:00
av BossePedal
Nån som har någon aning om när Wall Connector Gen 3 kommer till Europa/Sverige?

Jag o sambon har köpt en Model 3 för ett tag sedan o laddar hemma med UMC på 7A.
Känns som Gen 3 Wall Connectorn har massa godsaker för framtiden, så det känns dumt att köpa en Gen 2 om Gen 3 är runt hörnet.
Samtidigt är det kanske dumt att jämt ladda med UMC...

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 02 okt 2020 01:54
av martinot
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det var ganska mycket. Blir inte nätaslutningsavgiften rätt dyr?

Vad använder in alla effekt till?

Vi har hyfsat stort Swimspa (ofta värmt till runt 35 grader, även på vinter), värmepanna och vattenpanna på el, och 16A Tesla WC, och klarar oss på 25A.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 02 okt 2020 05:16
av Svenssons
En amerikansk WallConnector har bara en fas. Kan visserligen matas med 48A eller mer i strömstyrka men det kräver att man har så pass hög huvudsäkring hemma vilket man i Sverige nästan aldrig har. Vanligast är 16A eller 20A, ibland 25A.

Detta spelar dock mindre roll eftersom laddaren i Model 3 tar max 16 A per fas. Dock kan väl Model 3 likt S/X fördela effekten till två fasladdare ifall laddboxen/WallConnector ger mer än 16A.

En amerikansk WallConnector skulle alltså teoretiskt kunna ge 7,4 kW under förutsättningen att man har en huvudsäkring på 32A och man kan ta all ström från en fas (inga andra laster på den fasen). Sannolikt så har man inte möjlighet att ta ut mycket mer än 16A på en fas ens om man har 20A som huvudsäkring. Det ger 3,7 kW mot tre gånger så mycket med en trefas-laddbox.

Det går inte få 11 kW ens i teorin från en amerikansk WC kopplad till en europeisk bil. WallConnectorn är inte laddaren, laddaren sitter i bilen. WallConnectorn skickar bara vidare strömmen den får från anslutningen till bilen och den amerikanska kan bara skicka en fas mot den europeiska som kan skicka tre faser. Den amerikanska kan visserligen ta högre strömstyrka än den europeiska som max kan ta 32A men dels kan de europeiska bilarna inte ta mer än 16A per fas och max kombinera en fas på 32A till två av bilens ombordladdare, dvs max 2*16A och dels så ligger svensk huvudsäkring oftast på mycket lägre än 32A.

Re: Tesla Wall charger ver.3

Postat: 02 okt 2020 07:04
av LasseTM
Tycker ni är negativa, köp en gen 3 från USA, importera en amerikans M3 och bygg sedan en egen 1-fas generator som drivs av 3 fas så får du ju mycket högre ström.
Med 16A och 3 fas och 90% verkningsgrad får du i alla fall 43A :D