Sida 1 av 1
M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 24 aug 2020 19:36
av Zalman3
Tesla modell 3 spöar Porsche Taycan i älgtest.
Porsche Taycan, 78km/h.
https://www.km77.com/coches/porsche/tay ... utm_source
Tesla modell 3, 83km/h.
The Model 3 actually ended up setting a record among the numerous vehicles that have been tested by Km77.com, achieving an entrance speed record of 83 km/h (51.5 mph).
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... oose-test/
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 24 aug 2020 19:43
av nek0
Kan det ha med vikten att göra?
Porsche Taycan/Tjänstevikt
2 215 till 2 380 kg
TESLA MODEL 3/Tjänstevikt
1 611 till 1 847 kg
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 24 aug 2020 19:49
av SwedishAdvocate
Det är klart att det är imponerande...
Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?
Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 24 aug 2020 20:44
av BrooklynS
SwedishAdvocate skrev:Det är klart att det är imponerande...
Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?
Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 24 aug 2020 20:54
av carl-pedal
M3 är en grym bil helt enkelt! Jag tycker det är det härligaste jag kört på kurviga vägar så jag är inget förvånad.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 06:29
av Bjelke
BrooklynS skrev:SwedishAdvocate skrev:Det är klart att det är imponerande...
Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?
Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.
Låg tyngdpunkt är en stor del också (förutom däck och ”balans”)...
Där är säkert dessa båda bilar ungefär likvärdiga antar jag (även om Porschen borde ha bättre fjädring än 3:an).
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 10:22
av BrooklynS
Ja, låg tyngdpunkt är viktigt, i balans ingår också "center of mass", dvs koncentrera vikten nära mitten och förstås hur fjädring och hjulupphängningar arbetar.
En bil som tidigare hade rekordet under många år är Citroën Xantia Activa, med aktiva krängningshämmare...
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 10:39
av kontakten2
Volvo-Racer-82.jpg

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 13:25
av Verdi
Det är fortfarande Xantia som leder.
Originalet:
https://teknikensvarld.se/algtest/
Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 14:40
av BrooklynS
Verdi skrev:Det är fortfarande Xantia som leder.
Originalet:
https://teknikensvarld.se/algtest/
Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.
Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 15:00
av Verdi
BrooklynS skrev:Verdi skrev:Det är fortfarande Xantia som leder.
Originalet:
https://teknikensvarld.se/algtest/
Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.
Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.
Nu är det inte bara Xantia som är lite märkligt placerad där.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 15:51
av BrooklynS
Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.
Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...
Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.
Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 15:55
av Verdi
BrooklynS skrev:Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.
Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...
Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.
Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Ok, ja det där med maxlast ställer ju till det för många bilar. Kan förklara mycket, men samtidigt blir det ett mindre intressant test. Iaf för mig som ytterst sällan åker runt med maxlast.
Men bland det jag tycker ser märkligt ut är: Opel Omega, Nissan Qashqai, Skillnaden mellan framhjulsdrivna Superb Combi (78 km/h) och fyrhjulsdrivna Super Combi (74 km/h), dåliga resultatet för Nissan GT-R osv. Det ger ett till synes slumpmässigt intryck även om det är Porsche-tätt i toppen.
Lite förvånande att BMW i3 klarade en högre hastighet än Jaguar I-Pace också förresten. Tycker själv min i3 känns så vinglig.
Förarens roll är ganska stor men de kanske använder proffsförare och inte journalister bakom ratten?
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 16:23
av BrooklynS
Det brukar vara snabbaste tid och hela testlaget kör. Upprepade gånger och inte enstaka löp.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 16:28
av BrooklynS
Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.
Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...
Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 16:44
av Verdi
BrooklynS skrev:Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.
Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...
Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Hur trevlig och bra en 20 år gammal Opel Omega än är så tycker jag det är svårt att svälja att den ligger där den ligger.
Superb vs Superb. Det är alltså 4 km/h skillnad. Det låter lite men å andra sidan är det väldigt många bilmodeller däremellan. Vilket föranleder mig att tro att det är galet små marginaler också.
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 16:48
av BrooklynS
Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.
Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 16:57
av nek0
BrooklynS skrev:Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.
Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...
Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Nej inga "SUV-däck"på Superben

Undrar vad är det för däck på Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 hk Automat 2017 Nej 76km/h
Kan inte tänka mig att den är bättre någonstans än Tesla Model S P85D 2016 Nej 71km/h
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 17:00
av nek0
BrooklynS skrev:Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.
Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Ja men om jag såg rätt flög konerna redan innan första svängen. Tycker inte att det är bilens fel att de gör det

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Postat: 25 aug 2020 18:43
av taliz
Gamla bilar väger inte sällan en hel del mindre än nya. Det gör ju ganska stor skillnad i sånna här tester.
På nya bilar försöker man ju kompensera med allt bredare däck, men det finns ju ändå gränser...