Sida 1 av 1

MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 09 aug 2020 19:15
av Zalman3
20200809_191211.jpg

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 09 aug 2020 20:38
av HelectriC
21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 09 aug 2020 21:45
av OlleBack
HelectriC skrev:
21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.
Om hen inte har ett jättestort batteri :mrgreen:

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 09 aug 2020 22:01
av HelectriC
OlleBack skrev:
HelectriC skrev:
21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.
Om hen inte har ett jättestort batteri :mrgreen:
Även det största batteriet ger ingen fantastisk genomsnittshastighet, säg 100kWh batteri ska då laddas med 69% av batteriet, dvs ca 69kWh (om vi bortser från bricking som ger ändå sämre snitt) på 50min.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 10 aug 2020 12:50
av [JM]
På ABRP Bloggen så har dom bra grafer över laddhastighet vs SoC.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/

Denna bild visar hur 100 batteriet i X/S laddkurva ser ut efter höjningen från 120 (röd) till 140kW (Grön)
Om man extrapolerar den gröna kurvan som jag gjort med svart färg så ser man hur jag tror den nya laddkurvan med 200kW förmodligen kommer se ut.
BTX6_x100d.png.bccbbf35ad8f44ed0b94457dd38620a6.png
Laddhastigheten kommer bara bli högre hastighet mellan 15% och 40%. Dvs laddtiden mellan 40% och 100% samt 0% till 15%, totalt 75% påverkas alltså inte alls...
Så om det bara är 25% som blir bättre så kanske man inte ska bli förvånad att tiderna inte påverkas mer.......
Sen kanske dom ändrar profilen helt och släpper på mer tidigare men det återstår att se när ABRP börjar få in data.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 10 aug 2020 14:43
av Svenssons
[JM] skrev:

Laddhastigheten kommer bara bli högre hastighet mellan 15% och 40%. Dvs laddtiden mellan 40% och 100% samt 0% till 15%, totalt 75% påverkas alltså inte alls...
Så om det bara är 25% som blir bättre så kanske man inte ska bli förvånad att tiderna inte påverkas mer.......
Sen kanske dom ändrar profilen helt och släpper på mer tidigare men det återstår att se när ABRP börjar få in data.
Å andra sidan så laddar de flesta mellan 15%-90% vid Supercharger, sista 10% tar ju rejält med tid och man kommer ofta inte fram helt tom.

Förbättringen är då 25 delar av 75 delar eller 1/3-del av laddningen.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 10 aug 2020 23:29
av [JM]
Försökte bara illustrera/förklara varför 200kW inte kommer revolutionera laddtiderna över 50% SoC
Sen hur kurvorna blir i verkligheten återstår att se.
För dom som bara laddar mellan 10% och 50% blir det naturligtvis skillnad.
För dom som laddar 21-90% som exemplet ovan. Not so much.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 08:04
av Mickep
Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
Eqc tror jag har 150kw till 80% (troligtvis döljer de en större mängd) hur stor batteri skulle x ha för att få motsvarande? 150kwh ?(100 synligt)
Blir dock en ansenlig vikt att släpa runt på som inte används.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 08:06
av thebishop
Det är väl knappast särskilt bra att släpa runt på 50% extra som inte används... tar hellre långsam laddning på slutet.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 10:00
av Verdi
Mickep skrev:
Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
Eqc tror jag har 150kw till 80% (troligtvis döljer de en större mängd) hur stor batteri skulle x ha för att få motsvarande? 150kwh ?(100 synligt)
Blir dock en ansenlig vikt att släpa runt på som inte används.

Du menar nog E-Tron.

Så här ska det se ut tydligen.
Bild

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 11:28
av [JM]
Mickep skrev:
Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
...klipp....
Tesla brukar väl inte presentera några kurvor.
Man får förlita sig på ABRP, Tesla Björn och liknande för att få fram hur det ser ut.

Edit. Jag har iaf inte sett några kurvor från tesla. Någon annan som vet om dom publicerat?

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 14:29
av Zalman3
average-time-charging2.jpg
Tesla pratar om halverad laddningstid med förvärmning och V3 250kW laddning.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 14:59
av PhR34k
Hade ju verkligen inte skadat med halverad laddtid

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare

Postat: 11 aug 2020 19:50
av [JM]
Zalman3 skrev:
average-time-charging2.jpg
Tesla pratar om halverad laddningstid med förvärmning och V3 250kW laddning.
Halverad tid för vaddå?
0-100% eller 10-60%. Framgår inte av bilden.
"Average time spent charging"
Dvs om du kör enl vår modell så halverar du tiden....
Nåja all ökning är ju bra. Så det är bara att le å vinka.