Jo, men folk verkar ändå inte vilja byta batteri på elbilar. Tesla och andra har ju försökt tidigare, men lagt ner pga bristande intresse.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 09:51
av Mickep
Tror inte man gör detta för att istället för snabbladdning utan när batteriet behöver bytas ut. (Eftersom det snsbbladddas ofta). Skulle det inte kosts så mycket att få ett nytt batteri kanske användare går med att få ett nytt fräscht batteri (men inte så mycket om batteriet var sämre än det man hade)
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 10:04
av Laban
OBS att det inte fanns något ledigt + laddat batteri när de skulle byta så de fick vänta i 1h innan de åkte och bytte.
Personligen tror jag det är för dyrt. Bilen/batteripacket måste byggas för att klara detta. Det kostar pengar samt vikt på bilen. Sen måste det finnas x antal extra batterier för att det alltid ska finnas lediga batterier i stationerna. Kommer det 5-6 bilar vid lunchtid och ska byta batteri samtidigt måste det finns 5-6 batterier i stationen. På det var det faktiskt en person i stationen som skötte om bytet, men vi får väl anta att det är endast i detta tidiga skede.
Jag är skeptisk helt enkelt.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 10:06
av Kriper
ovelundkvist skrev:
Jo, men folk verkar ändå inte vilja byta batteri på elbilar. Tesla och andra har ju försökt tidigare, men lagt ner pga bristande intresse.
Fanns detta system utbyggt skulle jag gärna stanna tre minuter för ett fulladdat fräsht batteri, istället för mitt laddbegränsade 85 batteri.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 10:46
av LarsL
Det går ju redan nu för fort att ladda om man ska hinna med lunchen. Nu på semestern åt vi flera gånger i bilen då McDonalds inte hann få ut maten innan laddningen var klar.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 11:57
av Pontus
Laban skrev:
OBS att det inte fanns något ledigt + laddat batteri när de skulle byta så de fick vänta i 1h innan de åkte och bytte.
Personligen tror jag det är för dyrt. Bilen/batteripacket måste byggas för att klara detta. Det kostar pengar samt vikt på bilen. Sen måste det finnas x antal extra batterier för att det alltid ska finnas lediga batterier i stationerna. Kommer det 5-6 bilar vid lunchtid och ska byta batteri samtidigt måste det finns 5-6 batterier i stationen. På det var det faktiskt en person i stationen som skötte om bytet, men vi får väl anta att det är endast i detta tidiga skede.
Jag är skeptisk helt enkelt.
Detta fanns ju på prov till model S ett tag i USA och om förstod det rätt utan att ändra något på bilen, så dyrt i det avseendet är det inte på model S. En orsak till att det inte fungerade var att det kostade typ 900 kr tror jag och 0 kr att snabbladda. Man var även tvungen att komma tillbaka och byta tillbaka till sitt gamla batteri annars var det böter.
Men med dagens priser på andras snabbladdning så kanske det kan återkomma.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 14:04
av Jerker
Pontus skrev:
Man var även tvungen att komma tillbaka och byta tillbaka till sitt gamla batteri annars var det böter.
Men på bilar som Zoe med batterihyra så borde det ju funka. Där äger man ju inte sitt batteri så då kan man ju inte heller kräva att det ska vara samma batteri i bilen. Bara det uppfyller garantikraven.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 14:23
av Laban
Pontus skrev:
Detta fanns ju på prov till model S ett tag i USA och om förstod det rätt utan att ändra något på bilen, så dyrt i det avseendet är det inte på model S. En orsak till att det inte fungerade var att det kostade typ 900 kr tror jag och 0 kr att snabbladda. Man var även tvungen att komma tillbaka och byta tillbaka till sitt gamla batteri annars var det böter.
Men med dagens priser på andras snabbladdning så kanske det kan återkomma.
Det är just det här med kostnad. Tillverkaren ska inte bara ta kostnaden för batteripacken i stationerna , man ger ju även livstids garanti på batteriet via detta. Om man nu inte gör som Tesla då. Osäker på hur NIO hanterar det här. Men även om man har böter osv så kan man förstås byta batteri vid första stoppet, sen kör man genom hela Europa och tillbaka med lånebatteriet, byter efter vägen vid behov och vips så slapp man få 800 mil extra slitage på sitt batteri. Känns som en ganska dålig ide för tillverkaren. Och för kunden som till syvende och sist får betala för kalaset.
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 07 aug 2020 22:05
av Bjelke
Helt krasst så finns det knappast batterier så det räcker till alla dubbletter, det
blir ju en jäkla massa extra batterier som måste tillverkas och som blir "liggandes",
jag tror inte ens dom skulle kunna jobba mot gridden heller om dom förväntas ligga
nästan fulladdade hela tiden (vilket
även det är dåligt i sig liksom)...
Re: NIO ES8 battery swap på tre minuter
Postat: 27 jul 2021 16:52
av Zalman3
Nu är NIO bilar på gång till Norge.
Nio ES8
Nu är batteribytebilarna på väg till Norge
Kommer att rulla på norska vägar om ett par månader, enligt tillverkaren.
NORSKA" BILAR: Den första satsen Nio ES8 som skickades till Norge, avbildad på kajen i Shanghai förra veckan. Lastfartyget är nu på väg till Europa.
Nio skiljer sig markant från elbilstillverkarna genom att batteripaketet i bilarna är utbytbart. Det betyder att du har valet mellan att ladda batteriet på normalt sätt eller att köra in i en växlingsstation och låta robotar byta till ett fulladdat batteri på tre minuter. De har kallat systemet BaaS, Battery as a Service, och har för närvarande inga konkurrenter på marknaden.
Som "abonnent" borde du faktiskt kunna köpa bilen utan batteri, men betala en hyra på detta baserat på dina körbehov.
Under året planerar Nio att etablera fyra utbytesstationer i Oslo-området, och under nästa år kommer 16 utbytesstationer att finnas på plats runt om i landet.