Sida 1 av 1
Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 13:19
av R2D2
Får upp ett meddelande när jag laddar via laddboxen på kontoret.
"Charge rate reduced"
Någon annan som fått liknande meddelande någon gång?
Laddboxen är en GARO som ska klara av 22kW men är sänkt till 11kW
Jag har ställt ner ampere till 8 av 16.
Bilen laddar på alla 3 faser, samt 230V.
Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 13:44
av ChristerSjo
Trots att det står att det är tre faser, kan den inte ha kopplat bort en fas (230x2x8=3,68 kW avrundat till 4 kW)?
EDIT. Eller så har den dragit ner till 6 eller 5 A men då borde den visat detta istället för 8 A.
EDIT 2. Har för mig att om det är för dåligt volt så minskar Teslan själv styrkan. Kanske just en fas som är dålig volt på?
Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 13:56
av Remuz
Den laddar troligen bara på två faser. Brukar se ut sådär då. Ett bra sätt att kolla det är att känna på propparna om du har gammaldags (och inte för höga säkringstal). När min gjorde så, så var två av tre proppar på inkommande 20A varma, den tredje var kall (och trasig).
Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 15:04
av R2D2
Tackar för svar!
Då blir det att kolla propparna i morgon och se ifall något är knas.
Ställde ändå ner på 8 Ampere för att det inte skulle överbelasta...

Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 15:06
av ChristerSjo
Kan det inte vara någon annan innan dig som varit där och utlöst en säkring eller skedde detta efter ett tag du laddat?
Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 15:23
av R2D2
ChristerSjo skrev:Kan det inte vara någon annan innan dig som varit där och utlöst en säkring eller skedde detta efter ett tag du laddat?
Första gången jag laddar här sen semestern, laddboxen har dock varit "på" under semestern så det kanske har varit någon "obehörig" här och laddat i så fall

Re: Charge rate reduced
Postat: 05 aug 2020 18:59
av ml42
Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
Re: Charge rate reduced
Postat: 06 aug 2020 09:00
av R2D2
ml42 skrev:Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
Yes, testade att ta ur laddaren och ansluta igen. Fick dock samma meddelande efter ett tag.
Känns dock som att det är något med laddaren/faserna på jobbet, eftersom jag inte får dessa meddelanden hemma när jag laddar.
Idag får jag även "Low quality grid detected"
Re: Charge rate reduced
Postat: 06 aug 2020 09:11
av kikat
R2D2 skrev:ml42 skrev:Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
Yes, testade att ta ur laddaren och ansluta igen. Fick dock samma meddelande efter ett tag.
Känns dock som att det är något med laddaren/faserna på jobbet, eftersom jag inte får dessa meddelanden hemma när jag laddar.
Idag får jag även "Low quality grid detected"
"Low quality grid detected" får du om spänningen sjunker kraftigt när bilen börjar dra ström från laddaren.
Beror antagligen på att matningen till laddboxen är framdragen en lång sträcka med för klena kablar. Är det långt till elcentralen behöver man ofta gå upp en dimension på kablarna för att undvika spänningsfall men det är något för en elektriker att räkna på. Om den fungerat förut kan det även vara så att det har blivit glapp någonstans på vägen. Du kan prova köra laddningen på max och mäta vad du får för spänning på respektive fas.
Re: Charge rate reduced
Postat: 06 aug 2020 09:49
av R2D2
kikat skrev:R2D2 skrev:ml42 skrev:Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
Yes, testade att ta ur laddaren och ansluta igen. Fick dock samma meddelande efter ett tag.
Känns dock som att det är något med laddaren/faserna på jobbet, eftersom jag inte får dessa meddelanden hemma när jag laddar.
Idag får jag även "Low quality grid detected"
"Low quality grid detected" får du om spänningen sjunker kraftigt när bilen börjar dra ström från laddaren.
Beror antagligen på att matningen till laddboxen är framdragen en lång sträcka med för klena kablar. Är det långt till elcentralen behöver man ofta gå upp en dimension på kablarna för att undvika spänningsfall men det är något för en elektriker att räkna på. Om den fungerat förut kan det även vara så att det har blivit glapp någonstans på vägen. Du kan prova köra laddningen på max och mäta vad du får för spänning på respektive fas.
Ja, jag får be elektrikern som installerade boxen att kontrollera det hela.
Har för mig att vi tog en kabel som skulle klara 22kW, dock är det säkert 10-15m till centralen.
Tackar för infon!
Re: Charge rate reduced
Postat: 20 sep 2020 12:58
av zerkano
Löste det sig? Har fått samma problem ska byta alla säkringar o kolla om det blir bättre