Elon pratar om att minst 500km i räckvidd blir den nya standarden.
Han har redan sagt att MY inte kommer i SR utförande.
Kommer även M3 SR+ att fasas ut?
Om 500km är den nya SR, kommer LR bli ca 700km?
Re: 500km räckvidd, den nya standarden?
Postat: 05 aug 2020 07:23
av Bjelke
Jag tycker det är lite synd att Tesla på ett sätt utesluter en riktigt billig modell, det behövs
inte alltid mer än tex 30 mil i räckvidd (som jag själv sa för flera år sedan räcker åt ”alla” och
fortfarande vidhåller) som är mer än nog för väldigt många...
En del kör aldrig ens mer än 15-20 mil, och är det något vi fick se nyss så är det ju att
man kan åka långt även med små batterier utan någon större tidsskillnad, och med lite
större batteri i tex Ionicen och lite bättre laddning så skulle många absolut kunna tänka
sig en sådan (som alltså inte kan/vill lägga upp några hundra tusen till).
Nu måste ju inte Tesla stå för alla elbilar i världen (gudskelov) men att utesluta alternativet
billigare modell känns inte helt rätt samtidigt som man har ett sjukt bra laddnätverk...
Och inte ens Tesla har obegränsad tillgång till batterier, och lär inte ha det på många år heller...
Huvudanledningen tror jag är att för att kunna bygga en riktigt billig så krävs det stora serier, typ
en miljon eller mer, och det är det inte läge för Tesla än, men det skulle behövas för att pressa
dom stora drakarna än mer.
Nu ser det som tur är ut som att det äntligen börjar komma ut mindre modeller på marknaden men
dessvärre inte speciellt billiga än (krävs fortfarande stora serier för det, plus en balans mellan
tillgång och efterfrågan och där är vi inte än på långa vägar).
Re: 500km räckvidd, den nya standarden?
Postat: 05 aug 2020 07:42
av Jerker
Ja, det vore synd om SR försvann. Att den är en i allra högsta grad användbar bil bevisas ju av att min m3 SR+ bara var 3% långsammare än den vinnande S90 (?) på den 330 mil långa resan ToR Ystad-Haparanda.
Re: 500km räckvidd, den nya standarden?
Postat: 05 aug 2020 08:10
av Zalman3
Jag tror att tanken är att pressa konkurrenterna.
Om Tesla säljer en "hyfsat billig" elbil med en räckvidd på 500km.
Då måste ju konkurrenterna vara jättebilliga för att kunna sälja elbilar med 300km i räckvidd.
Men tanke på annonser i Tyskland på Opel Corsa-e med en räckvidd på 330km och ett pris på 16.975 euro.
Så är prispressen redan hård.
"Opel Corsa-e Selection Automatik- Elektroantrieb16.975 €"
Jag tror att tanken är att pressa konkurrenterna.
Om Tesla säljer en "hyfsat billig" elbil med en räckvidd på 500km.
Då måste ju konkurrenterna vara jättebilliga för att kunna sälja elbilar med 300km i räckvidd.
Men tanke på annonser i Tyskland på Opel Corsa-e med en räckvidd på 330km och ett pris på 16.975 euro.
Så är prispressen redan hård.
"Opel Corsa-e Selection Automatik- Elektroantrieb16.975 €"
Nu är du där igen med Euro priser som inte är rätt. Bilen kostar €26.545 och därtill kommer då bonus på €6000 från tyska staten samt tillverkarbonus på €3570. Men man ska fortfarande i början betala €26.545.
Re: 500km räckvidd, den nya standarden?
Postat: 05 aug 2020 09:05
av Zalman3
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att tanken är att pressa konkurrenterna.
Om Tesla säljer en "hyfsat billig" elbil med en räckvidd på 500km.
Då måste ju konkurrenterna vara jättebilliga för att kunna sälja elbilar med 300km i räckvidd.
Men tanke på annonser i Tyskland på Opel Corsa-e med en räckvidd på 330km och ett pris på 16.975 euro.
Så är prispressen redan hård.
"Opel Corsa-e Selection Automatik- Elektroantrieb16.975 €"
Nu är du där igen med Euro priser som inte är rätt. Bilen kostar €26.545 och därtill kommer då bonus på €6000 från tyska staten samt tillverkarbonus på €3570. Men man ska fortfarande i början betala €26.545.
Jag tror det dröjer tills Teslas kinafabrik kan tillverka Tesla modell 2, innan Tesla kommer med en riktigt billig elbil.