Sida 1 av 1
Hantverkarbil samt minibussvariant från Tesla?
Postat: 25 jul 2020 16:48
av PoloPrinsen
OM nu Elon & Co skulle få för sig att de även vill pressa de traditionella biltillverkarna med en egen variant av en hantverkarbil (skåpbil med 2, eller 2,5 eller möjligen 3 sittplatser fram) samt en familjebussvariant med 2 eller 3 stolsrader och toalt mellan 5 och kanske upp till 9 sittplatser, hur tror ni då att specarna ser ut i övrigt?
Med stort batteri och lång räckvidd samt tillgång till SuC laddnätverket så borde väl en budgetvariant på max 400 000 kr sopa konkurrenterna av banan totalt. Eller?
En P variant med noll till hundra på runt 4 sek borde väl kunna locka endel till att lägga ut lite extra för det?
Kanske en "egg mode" behövs för att skydda lasten från ofrivilligt höga g-tal under körning? Hahah.
Tillverkas de i samma GF som Cybertrucken så kan de ju även dela på karosseriämnet rostfritt och därmed kanske livstidscykeln för skåp/minibussar kan öka ett antal år!?
Vad tror ni andra?
Mvh PP.
Re: Hantverkarbil samt minibussvariant från Tesla?
Postat: 25 jul 2020 17:47
av wcarlsson
Några tankar baserade på vad jag läst om Q2 rapporten. ”Compact” och ”Higher Capacity” fordon är rimligt att anta att Tesla kommer tillverka härnäst enl Elon. Bägge är fordon som låser upp en enorm marknad, svårt att spekulera i vilken som kommer först. MY skalning, CT, Semi, och MS/MX refresh lär ju ske innan i alla fall och kapacitet tror jag tidigast finns i Giga Texas eller Giga 6. Kan väl gissa på att en plattform för skåpbil och persontransport annonseras sent 2021 och börjar produceras 2023.
Tror den minst kommer i tre varianter, skåp, flak och minibuss, kanske även ”naken” för 3-part påbyggnad. Jag tror också den kommer vara stooor, inte alls som svenska ”hantverkarbilar” utan mer i stil med shuttle bus, ambulans etc. Batteriteknik lär vara de lågpris LFP celler som man antagligen släpper snart då vikt inte är ett problem men kostnad och produktionskapacitet är av stor betydelse. Gissar att den kommer att säljas kraftigt rabatterad till blåljusverksamhet för att skapa goodwill.
Batterikapacitet är väl inte så viktigt i denna typ av fordon men 300miles verkar ju vara en ny lägstanivå så vi säger väl det. Precis som du skriver tror jag stort fokus kommer att ligga på livslängd med ett rejält chassie och 1M mile batteri
Re: Hantverkarbil samt minibussvariant från Tesla?
Postat: 25 jul 2020 20:51
av Mickep
När jag tänker mig en hanterverkarbil tänker jag en tålig sak, dvs mer åt stål hållet (typ cybertruck) än aluminium (som s är). Den skall även vara billig och kommer troligtvis wrappas med företagslogotyp. Då är det truck som gäller. (tänk semiliknande framdel med naken stålinredning i skåp version.) kanske 350 000.
Re: Hantverkarbil samt minibussvariant från Tesla?
Postat: 25 jul 2020 22:02
av Fredrik j
Mickep skrev:När jag tänker mig en hanterverkarbil tänker jag en tålig sak, dvs mer åt stål hållet (typ cybertruck) än aluminium (som s är). Den skall även vara billig och kommer troligtvis wrappas med företagslogotyp. Då är det truck som gäller. (tänk semiliknande framdel med naken stålinredning i skåp version.) kanske 350 000.
Skulle väl i princip bli samma materialkostnad som för en model3 minus ett baksäte och lite bagagerumsmattor?
Re: Hantverkarbil samt minibussvariant från Tesla?
Postat: 29 jan 2021 02:08
av Zalman3
Kanske kommer det en skåpbil från Tesla i alla fall.
Eller kanske ett samarbete med Mercedes.
https://www.teslarati.com/elon-musk-tesla-van/