Sida 1 av 1

Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 09:34
av Svenssons
Nyfiken på vad för räckviddsbuffert som övriga kör med för att nå slutdestination med känd destinationsladdare. Bufferten lär skilja om det är till en SuperCharger eller till annan laddare längs vägen men här är det alltså till slutmålet med en laddbox eller liknande.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 09:38
av Zalman3
Skulle det krisa kan man alltid köra långsamt.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 09:42
av Remuz
Satsar alltid på 0% när jag når fram. Med model 3 är det typ omöjligt, men med X tryckte man bara lite på den högra pedalen så försvann räckvidden snabbt

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 10:11
av frippe
Vet jag att det finns laddning och det är konfirmerat så ska det vara så lite kvar som möjligt.

Helst noll men 0-5% är ok, mer än det så har vi laddat för mycket senaste laddningen eller kört för slött.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 11:04
av Xeik
Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 11:23
av fimpen
Xeik skrev:
Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.
Joo, men som jag förstått saken är det ”time spent” vid låg State of charge som sliter på batterierna. Och är du på väg till laddplats är du ju bara nere nära 0:an och studsar till några minuter innan du laddar upp igen. Det som sliter är väl att lämna den över natten med låg SOC?

/Fimpen

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 11:25
av Verdi
Det blir det det blir. Nu senast kom vi fram med 231 km kvar. Fick otroligt bra kräm i Markaryd och glasspausen drog ut på tiden...

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 11:26
av PhR34k
Xeik skrev:
Jag verkar skilja mig från ni andra, då jag undviker att köra under 5% i onödan.
Vad jag har lärt mig om batterier så är ändlägena att undvika, så för batteriets skull så ser jag ingen nytta med att komma fram med väldigt lite räckvidd kvar.
Jag undviker också under 5%, litar inte riktigt på bilens mätuppgifter. När jag nådde mitt slutmål i Spanien för 2 veckor sen hade jag just 5 % kvar, ca 18km. Jag lastade ur bilen, låste den och tog ett dopp i poolen. Efter ca 1 timme skulle jag köra iväg den till ett hotell i närheten för att ladda med deras Tesla laddare men då stod det 0 i mätaren, fick ladda hemma en timme innan jag kunde åka iväg (vågade åka iväg) då det bara var ca 1 km till hotellet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 13:10
av EnTraktor
Beror lite på hur mycket jag litar på slutdestinationen. Ett hotell där jag aldrig bott och där laddaren kan vara blockerad eller trasig, vill jag gärna ha 6-10 mil. Är jag på väg hem så har jag inga problem komma hem med under 1 mil marginal.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 21:03
av jpetters
På väg hem är det inga problem med 2-3%. Till hotell siktar jag på mellan 5 och 10%.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 15 jul 2020 23:25
av fth
Jag försöker alltid undvika att gå under 10%, både pga rekommendationen att undvika ändlägen, och eftersom min bil har en ovana att ”slarva bort” dom sista procenten när jag har stannat.

Ett par gånger har jag kommit fram med typ 6-7% och inte kunnat/hunnit koppla in direkt, och någon timme senare visar bilen 0% :o

Detta har alltså inte varit på vintern när temperaturen kan vara boven, utan på sommaren med >20° ute.

Sedan det hände sist så går jag i princip aldrig under 10% och försöker alltid se till att koppla in direkt när jag kommer fram.

/fth

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 16 jul 2020 00:24
av foolip
Det minsta jag kommit hem med är 14%, har aldrig haft anledning att testa gränserna. Har heller aldrig väntat extra för att ladda mer, det blir vad det blir.

Kanske blir annorlunda på sommarens roadtrip.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 16 jul 2020 17:45
av [JM]
Har alltid tillräckligt för att ta mig till närmsta SuC de ggr vi bott på hotell med destinationsladdare.
Man kan ju aldrig vara 100% säker att man kan ladda.
Trots förbokningar etc.

Assumption is the mother of all fuckups.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 19 jul 2020 00:31
av Lucidor
Minus 3km räckvidd är mitt rekord! Jag körde från Solna till Ödeshög en kylig vårdag och lekte leken att så länge återstående räckvidd är större än återstående körsträcka så är det lugnt. Jag ingorerade därför bilens uppmaningar att sänka farten och ville pricka in nollan precis vid ankomst.

Problemet var bara att räckvidden inte sjönk linjärt på slutet, så med tre kilometer kvar visade mätaren tomt batteri. Jag krypkörde den sista biten med blicken på effektbegränsningen som kröp allt längre ned. Jag kom fram på de sista elektronerna, men det experimentet gör jag inte om.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 19 jul 2020 08:11
av Mats
Lucidor skrev:
...räckvidden inte sjönk linjärt på slutet...
Körde tidigare med sikte på 0 men har slutat med det just pga osäkerheten med förbrukningen på slutet. Har även jag smugit in i Ödeshög med 0 på mätaren då räckvidden åts upp snabbt på slutet.

Försöker numer ligga över 2 mil kvar för att ha en marginal om nått skulle hända. Punka, eller nått annat som gör att jag inte kan ladda direkt och behöver kunna hålla bilen igång och flytta bilen.

Re: Räckviddsbuffert för slutdestination

Postat: 19 jul 2020 09:50
av Svenssons
Själv tycker jag att förbrukningen sjunker när bilen kommer närmare 0% även med samma körstil och hastighet. Tror att flera effektkrävande saker så som laddning av 12V, effekt till värme/kyla och underhållsvärme till batteri.