Sida 1 av 2
22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 00:19
av Bernando
Jag är inne på att skaffa en Easee laddbox hemma, men jag blir inte riktigt klok på specen. Vad krävs egentligen för att den ska kunna leverera 22 kw?
På tex
https://www.evconcept.se/mobila-laddbox ... -home-22kw står det att den ska klara 400V, samtidigt som det står "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas". Men 22000/3/32 ~ 230. Varför utgå från 230V? Kan man inte lika gärna låta boxen använda sig av 400V och då bara dra 22000/3/400 ~ 18,3A?
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 00:42
av Daven
Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 07:38
av Bernando
Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 07:55
av 12man
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 08:34
av Svenssons
Bernando skrev:Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 09:31
av fth
Får man fråga varför du vill ha 22kW hemma? Endast ”gamla” S med dubbel-laddare kan ladda med den effekten, ”nya” S och X maxar på 17kW och Model 3 kan max ta 11kW.
Dom flesta som skaffar elbil brukar också komma fram till att man klarar sig väldigt bra med lägre effekt. Du behöver ju bara få tillbaka din dagliga förbrukning under natten.
/fth
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 09:59
av eizzmar
fth skrev:Får man fråga varför du vill ha 22kW hemma? Endast ”gamla” S med dubbel-laddare kan ladda med den effekten, ”nya” S och X maxar på 17kW och Model 3 kan max ta 11kW.
Dom flesta som skaffar elbil brukar också komma fram till att man klarar sig väldigt bra med lägre effekt. Du behöver ju bara få tillbaka din dagliga förbrukning under natten.
/fth
Jag känner lite samma sak, på 11kW så laddar ju M3 runt 6-6,5 mil/h. Behöver man verkligen ladda snabbare hemma? Eller ja de går ju inte ens. Även fast man vill säkra upp inför framtiden så lär man ju ändå inte behöva ladda mer än 6 mil per timme hemma ändå

sover man 6 timmar så har man fått ihop över 30 mil. Tycker jag ändå är lugnt
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:04
av bylund
Det måste vara rätt ovanliga fall, där man t ex är två som delar på bilen, och en ofta kommer hem med lite kvar i batteriet och den andra ska iväg strax därefter och dessutom ska köra långt. Då kan det nog vara bra med snabbare laddning. Men så länge man har natten på sig att ladda så torde även 11 kW vara mer än tillräckligt för de allra flesta.
Jag förstår att detta inte är ett svar på frågan, men det jag undrar är om det faktiskt finns ett problem som behöver lösas, eller om det mest är känslan av att maxa grejerna.
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:13
av Niklas Z
Laddning med 32 A kräver högst sannolikt uppsäkring, vilket kommer att höja elkostnaden. Har du TS kollat hur mycket kostnaden stiger?
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:20
av Bernando
Svenssons skrev:Bernando skrev:Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:24
av Bernando
bylund skrev:
Jag förstår att detta inte är ett svar på frågan, men det jag undrar är om det faktiskt finns ett problem som behöver lösas, eller om det mest är känslan av att maxa grejerna.
Det är mest känslan av att maxa grejerna
Jag har en gammal MS med dubbla ombordladdare, klarar 32A, så det hade ju varit trevligt att kunna köra 22kw när andan faller på

Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:27
av Svenssons
Bernando skrev:
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:31
av Bernando
Svenssons skrev:Bernando skrev:
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
Så att laddboxen klarar 400V är egentligen irrelevant när man har en Tesla eftersom ombordladdarna ändå bara klarar 230V?
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:32
av 12man
Om du bor i Stockholm stiger din fasta elnätsavgift från 225:-/månad 16A säkring till 550:- 35A säkring
Plus vad ev förstärkning av kabeln gatan och in i huset kostar, kan lätt bli 20ksek
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:35
av bylund
Bernando skrev:
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Det är bara en fråga om hur man räknar.
Räknar man 32*230*3 får man 22 kW, d v s 230 V på tre faser mot nollan.
Räknar man med symmetrisk trefas och fasskillnad får man räkna √3*32*400*3. Och då får man också 22 kW.
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 10:41
av Svenssons
Bernando skrev:Svenssons skrev:Bernando skrev:
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
Så att laddboxen klarar 400V är egentligen irrelevant när man har en Tesla eftersom ombordladdarna ändå bara klarar 230V?
Laddboxen använder aldrig spänningen mellan faserna. Den använder lite ström från en av faserna för styrelektroniken. Det går inte få ut större effekt oavsett om det skulle vara uttag av trefas 400V mellan faserna eller tre enfas med 230V. Effekten ifall bilen skulle ta emot 400V mellan faserna skulle vara (kvadratroten av 3) * 400V * 32A = 22 170 W.
Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 11:23
av Bernando
Aha, man måste ta kvadraten ur 3 när man räknar mellan faserna. Det var nytt för mig, tack för info!

Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 11:27
av Bernando
12man skrev:Om du bor i Stockholm stiger din fasta elnätsavgift från 225:-/månad 16A säkring till 550:- 35A säkring
Plus vad ev förstärkning av kabeln gatan och in i huset kostar, kan lätt bli 20ksek
Ny anslutning med 35A servis kostar 48375 kr om det är mindre än 200 meter (Ellevio). Kanske inte riktigt värt det

Re: 22 kw hemma
Postat: 12 jul 2020 14:27
av larsw
Själv laddar jag bara med 14A eller ca 9.6 kW hemma, så 3x6A finns kvar till övrig förbrukning i huset på huvudsärkingen 20 A. Laddar ju fortfarande fulla 100 kWh över natten, på lite drygt 10h, men eftersom jag bara laddar till 80 kWh till vardags behövs inte ens det de få gånger man är nere under 20% laddning när man kommer hem.
22 kW och 32 A kanske behövs med Long Range Cybertruck som väl bör ha uppåt 200 kWh, men inte dagens 100 kWh-bilar och definitivt inte för Model 3:s 78 kWh eller vad det nu är.
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 00:30
av Gustafsson
Bernando skrev:Svenssons skrev:Bernando skrev:Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Laddboxen "omvandlar" ingenting. Du kan i teorin koppla "mellan faserna" och få 400 V mellan dessa (deltakoppling). Dock kan du inte ta ut lika mycket ström mellan faserna som om du bara använder ett faspar.
Det kommer alltså inte att ge dig mer effekt än tre faser till nolla (Y-koppling)med 240 V. Detta har med fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna att göra och går att räkna fram rimligt enkelt.
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 08:31
av clecab
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 09:22
av [JM]
clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 11:46
av Bernando
Gustafsson skrev:Bernando skrev:Svenssons skrev:Bernando skrev:Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Laddboxen "omvandlar" ingenting. Du kan i teorin koppla "mellan faserna" och få 400 V mellan dessa (deltakoppling). Dock kan du inte ta ut lika mycket ström mellan faserna som om du bara använder ett faspar.
Det kommer alltså inte att ge dig mer effekt än tre faser till nolla (Y-koppling)med 240 V. Detta har med fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna att göra och går att räkna fram rimligt enkelt.
Ahh, nu trillade polletten ner! Att multiplicera volttalet med faktor 3 funkar när man mäter mellan fas och nolla (230V) eftersom man kan använda samtliga tre stycken fas-nolla-par samtidigt men blir förstås fel när man utgår från 400V eftersom mer än 1 fas behöver användas för att få 400V (spänning mellan två faser).
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 11:55
av Bernando
Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?
Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?
Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
Re: 22 kw hemma
Postat: 13 jul 2020 12:00
av kallekula
Finessen med laddbox för mig är att där hänger en sladd som går snabbt stoppa i bilen. Ingen annan.
Å andra sidan är jag ingen som räknat på ampere, faser och lastbalansering trots många tusen mil med Tesla under snart fem år så jag kanske inte är målgrupp för tråden
