Det finns flera aspekter som man behöver ta hänsyn till.
Bilarnas förbrukning och batteristorlekar
Placering (geografiskt)
Typiska körmönster
Hur många laddare på varje plats samt hur det påverkar redundansen.
Bilarnas förbrukning:
De flesta elbilar ligger på 150 till 250 Wh/km idag och det lär knappast ändras. Varför? Jo biltillverkarna har länge jobbat med att sänka luftmotstånd och rullmotstånd. Batterier, elmotorer och kraftelektronik har redan en väldigt hög verkningsgrad så det kommer inte att ske något revolutionerande på den fronten heller för elbilar.
Det som kan hända är att batterierna blir lättare och på så sätt så minskas rullmotståndet.
100kg ger teoretiskt ca 4wh/km i extra förbrukning. Ta bort 500kg som batteriet väger och förbrukningen sjunker med ca 20Wh/km. Inget revolutionerande alltså.
batteristorlekar:
Har man en liten bil som drar ca 150 Wh/km så gissar jag att batterierna kommer ligga på ca 50-75kWh vilket ger räckvidder på 30-50mil.
Större sedaner och SUV:ar som drar 200-250 Wh/km behöver batterier i storlekarna 100 - 150kWh.
Kanske upp till 200 kWh som tillval för att nå rimliga 50mil för dom som vill dra släpvagn tex (med ca 400 Wh/km).
Placering
Antag att laddplatserna behöver stå med ca 10-15 mil mellan så som Tesla gör med SuC. Funkar med Tesla så då borde denna modell duga för alla andra också.
Behöver säkert stå ännu tätare på vissa ställen.
Typiska körmönster
Detta kan ju diskuteras till dödagar på samma sätt som Corona eller Kärnkraft och det finns alltid de som vill köra 100mil med släpvagn i motvind och regn utan att behöva stanna men jag inbillar mig att dom är i minoritet och får således fortsätta med fossilbränslen.
En mera rimlig, enl mig, körstil är att man sitter i bilen 2-3 timmar och sen är det dags att stanna för att äta, fika, nyttja latrinen, låta barnen springa av sig lite etc.
Dvs i Sverige, med en snittfart på ca 100 km/h, så kommer man 20-30mil mellan pauserna. (100km/h är tacksamt att räkna på

)
Typisk långresa blir då: Starta på morgonen typ kl 7-8 med fullt batteri kör ca 2h. Ta en kortare paus. Kör igen 2h till längre lunchpaus. Kör 2h igen och ta en kortare fika. Kör 2-3h till slutdestination.
På detta sätt hinner man avverka ca 80 mil uppdelat på fyra körsträckor.
Total paustid blir 15+60+15 = 1.5 timme
Småbil blir då 1.5 kWh/mil i 20-30 mil = 30-45 kWh som skall laddas.
Stor SUV blir då 2.5 kWh/mil i 20-30 mil = 50-75 kWh som skall laddas.
Husvagnsdragaren som bara kommer 25 mil mellan pauserna för att man bara får köra 80km/h behöver ladda 4kWh/mil*25mil= 100kWh
Hur länge är det rimligt att stå still. Tror de flesta tycker att 15min är ok för ett kortare stopp och 45-60 min lunch.
Återigen så har alla en egen åsikt i detta ämne.....Detta är min syn på hur man ska transportera sig.
Småbilen: Konsumerar alltså 80mil * 1.5 kWh/mil = 120kWh totalt
Stor SUV: Konsumerar alltså 80mil * 2.5 kWh/mil = 200kWh totalt
Husvagnsdragaren: Konsumerar alltså 80mil * 4 kWh/mil = 320kWh totalt
Med 100kWh laddning så tar det:
Småbilen: 120kWh/100kW = 1.2 timme
Stor SUV: 200kWh/100kW = 2 timmar
Husvagnsdragaren: 320kWh/100kW = 3.2 timmar
Med 150kWh laddning så tar det:
Småbilen: 120kWh/150kW = 0.8 timme
Stor SUV: 200kWh/150kW = 1.3 timme
Husvagnsdragaren: 320kWh/150kW = 2.2 timmar
Med 200kWh laddning så tar det:
Småbilen: 120kWh/200kW = 0.6 timme
Stor SUV: 200kWh/200kW = 1 timme
Husvagnsdragaren: 320kWh/200kW = 1.6 timmar
Slutsatsen blir att (med de antaganden jag gjort ovan)
Med 100kW laddare så kommer bara småbilar kunna köra "obehindrat".
Med 150kW laddare så kommer alla bilar, utan släp, kunna köra "obehindrat"
Med 200kW laddare kan även de som drar tungt ta sig fram utan att "begränsas" av laddarna.
Sen måste batterierna naturligtvis kunna hantera dessa effekter
Hur många laddare
1 eller 2 per plats är alldeles för riskabelt för att kunna lita på i sin ruttplanering.
4 kanske kan användas på vissa avkrokar med lite trafik.
6-8 eller på större trafikerade vägar.
16 eller fler på E4, E6 E20 och liknande stora vägar där majoriteten förflyttar sig när man ska ut på långresa.
Edit: Scenariot ovan förutsätter att man inte har någon destinationsladdning efter sista sträckan. Tar man bort sista sträckan så blir det som följer:
Småbilen: Konsumerar alltså 60mil * 1.5 kWh/mil = 90kWh totalt
Stor SUV: Konsumerar alltså 60mil * 2.5 kWh/mil = 150Wh totalt
Husvagnsdragaren: Konsumerar alltså 60mil * 4 kWh/mil = 240kWh totalt
Med 100kWh laddning så tar det:
Småbilen: 90kWh/100kW = 0.9 timme
Stor SUV: 150kWh/100kW = 1.5 timmar
Husvagnsdragaren: 240kWh/100kW = 2.4 timmar
Med 150kWh laddning så tar det:
Småbilen: 90kWh/150kW = 0.6 timme
Stor SUV: 150kWh/150kW = 1.0 timme
Husvagnsdragaren: 240kWh/150kW = 1.6 timmar
Med 200kWh laddning så tar det:
Småbilen: 90kWh/200kW = 0.45 timme
Stor SUV: 150kWh/200kW = 0.75 timme
Husvagnsdragaren: 240kWh/200kW = 1.2 timmar
Slutsatsen blir att (med de antaganden jag gjort ovan)
Med 100kW laddare så kommer alla bilar, utan släp, kunna köra "obehindrat"
Med 150kW laddare så kommer alla bilar, utan släp, kunna köra "obehindrat" De med släp får vänta 5-10 min till viket kanske är att betrakta som ok utslaget på hela dagen.
Med 200kW laddare kan även de som drar tungt ta sig fram utan att "begränsas" av laddarna.
Slutsats/TLDR
150kW laddning kommer duga till majoriteten....