Sida 1 av 1

Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 16:00
av Zalman3
Konkurrenterna behöver 2-4 timmar längre tid för att åka Haparanda-Ystad.
Dessutom kostar det en rejäl slant mera.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 16:14
av cpt_rb
Rejäl tid- och kostnadsskillnad..

Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 16:25
av jeppe_sthlm
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 16:33
av Zalman3
cpt_rb skrev:
Rejäl tid- och kostnadsskillnad..

Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-2/

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 16:59
av vigge50
Oj då, tänka sig att Zalman3 ”missade” att ta med texten att allt baseras på Abetterroutplaners alpha siffror. Alltså kan den verkliga siffrorna för Polstar och konkurrenterna vara både bättre och sämre. Men visst, om man frågar Zalman3 så kan man tydligen få en länk och därefter se själv hur det är.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 19:01
av TiborBlomhall
jeppe_sthlm skrev:
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Bild

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 20:32
av pefreli
Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.

Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 21:12
av Zalman3
pefreli skrev:
Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.

Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.

Och tittar man på hur det är att ladda på CCS så är det ingen lek.

Hur mycket strul har inte Björn Nyland senast med Peugeot e-208. Massa avbrott av laddning, byta laddstolpar mm.

I förra Haparanda-Ystad rejset där Jaguar I-Pace var med. Då fick I-Pace ge upp pga laddstrul.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 21:58
av Svenssons
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 08 jun 2020 23:52
av pefreli
Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.

Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.

Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.

Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 09 jun 2020 07:51
av Svenssons
pefreli skrev:
Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.

Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.

Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.

Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.
Kör du så du förbrukar 200 Wh/km så kommer du aldrig nå angivna räckvidden såklart. Själv snittar jag 300Wh/km året runt. Jag kan dock komma ner till under 170Wh/km med min Model X om det krävs och den är bra mycket större energislukare än Model 3.

Laddhastigheten 733 km/h krävs det oavsett förbrukningen om räckvidden är 56 mil (siffran som Tesla anger för ny Model 3 LR) för första laddningen.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 09 jun 2020 08:46
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Tips från coachen.
nedladdning.jpg

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 09 jun 2020 23:35
av Gasglad
Har inte alla en sån flaska?

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 08:44
av 4dy
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 09:20
av heldiggrisen
4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 11:05
av KnightRider
jeppe_sthlm skrev:
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 11:46
av Niklas Z
KnightRider skrev:
Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.
Jag tror en mycket liten andel (< 1 %) av alla fossilbilsförare skulle sätta sig och köra Haparanda-Ystad på en dag. De skulle dela upp färden på två dagar.

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 12:55
av taliz
heldiggrisen skrev:
4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
Bild

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 10 jun 2020 21:45
av heldiggrisen
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
Bild
Jag kan skratta åt det nu, men inte lika kult när jag låg såhär i sängen
54E64C28-9E39-4709-93D6-A0D04A5B059F.jpeg

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 11 jun 2020 10:48
av kontakten2
Absolut bästa offtopic

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Postat: 11 jun 2020 10:49
av fth
kontakten2 skrev:
Absolut bästa offtopic
OT-inslagen är ofta en av de stora behållningarna med TCS :D

/fth