Sida 1 av 1

Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 11:06
av Zalman3
Äntligen skärps miljöbilsdefinitionen!
Som jag tolkar det så får staten bara köpa in bilar som klarar 70g CO2 per km gränsen från 1 juli.
I praktiken kan bara laddbara bilar och gasbilar klara kraven.
Intressant är att även taxiresor och hyrbilar ska klara dessa krav.
Utgår ifrån att Kommuner, Regioner och företag inför dessa krav snarast!


Skärpt miljöbilsdefinition och hårdare miljökrav på myndigheters bilar.

Regeringen har beslutat om en skärpt miljöbilsdefinition och hårdare
miljökrav för myndigheters bilar. Beslutet gäller från den 1 juli.
Den nya miljöbilsdefinitionen följer regelverket för klimatbonusbilar
och innebär att en miljöbil får släppa ut högst 70 gram koldioxid
per kilometer, eller drivas på gas.

De nya miljökraven för myndigheter innebär bland annat att de
personbilar och lätta lastbilar som en myndighet köper in eller
ingår leasingavtal om ska vara miljöbilar. De ska dessutom vara utrustade med alkolås.
Vissa fordon och verksamheter är undantagna från kraven.
Det gäller exempelvis utryckningsfordon, fordon som ska användas av försvarsmakten,
eller fordon som är avsedda att användas av polisen och säkerhetspolisen i deras polisiära arbete.

https://www.tjanstebilsfakta.se/skarpt- ... ers-bilar/

Re: Skärpt miljöbilsdefinition på 70g CO2/km införs 1 juli

Postat: 08 jun 2020 11:20
av Credde
Ändra gärna i titeln till myndigheterna för det är enbart myndigheterna, än så länge (fler företag följer säkert med).

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 12:15
av heldiggrisen
Är det en skillnad på lagdefinitionen som kommer beröra mig som konsument, och vad myndigheten väljer att definiera för sina egna fordon/resor?

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 12:29
av Fredrik j
Hur ska tesla fixa alkolåset? Finns det förberett eller behöver det eftermonteras? Kanske en lös dosa som blockerar likt pin to drive?

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 12:53
av heldiggrisen
Fredrik j skrev:
Hur ska tesla fixa alkolåset? Finns det förberett eller behöver det eftermonteras? Kanske en lös dosa som blockerar likt pin to drive?
Blir jo enbart en fråga om myndigheter ska köpa in Teslor som ska användas av myndigheten.
Alkolås är ingen generell regel som kommer

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 14:32
av Fredrik j
Jag förstår det. Men samtidigt blir det ju lite paradoxalt om det finns få bilar som passar in i myndigheternas krav.
Vilka bilar blir aktuella? Förutom laddhybrider från Volvo?

Där jag bor kör hemtjänsten hybrider från Toyota och Nissan. Dom halkar ju förmodligen utanför.

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 15:48
av Walker
Fredrik j skrev:
Jag förstår det. Men samtidigt blir det ju lite paradoxalt om det finns få bilar som passar in i myndigheternas krav.
Vilka bilar blir aktuella? Förutom laddhybrider från Volvo?

Där jag bor kör hemtjänsten hybrider från Toyota och Nissan. Dom halkar ju förmodligen utanför.
...du svarade själv på frågan. ;)

Re: Skärpt statlig miljöbilsdefinition på 70g CO2/km 1 juli

Postat: 08 jun 2020 16:53
av Fredrik j
Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag förstår det. Men samtidigt blir det ju lite paradoxalt om det finns få bilar som passar in i myndigheternas krav.
Vilka bilar blir aktuella? Förutom laddhybrider från Volvo?

Där jag bor kör hemtjänsten hybrider från Toyota och Nissan. Dom halkar ju förmodligen utanför.
...du svarade själv på frågan. ;)

Men eftersom Zalman3 var så entusiastisk tänkte jag att det måste vara något annat.