Sida 1 av 4

BMW X6...

Postat: 27 maj 2020 11:30
av bonath
Låg bakom en koloss till bil, en helt otroligt ful sak.
Undrade vad det var och det visade sig vara en BMW X6 M COMPETITION.

Kollade på transportstyrelsen och fick se skatten...........
20421 kronor per år, 1702 per månad............ :o :shock:

Å så säger dom att elbilar é alldeles för dyra... 8-)
BMW_X6.JPG

Re: BMW X6...

Postat: 27 maj 2020 12:07
av 4dy
Tror inte skatten är den största kostnaden på en sån direkt.

Skulle tro att den kostar minst 25 tusen I MÅNADEN med allt inräknat. 1702:- för skatten är blaha blaha.

Re: BMW X6...

Postat: 27 maj 2020 13:00
av taliz
Hualigen. Får Pontiac Aztec-vibbar.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 00:10
av Bruno
Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?

Kostar i basutförande som en S eller X

Kan detta vara den sista dinosaurien? :lol:

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 07:21
av dd88
Bruno skrev:
Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?

Kostar i basutförande som en S eller X

Kan detta vara den sista dinosaurien? :lol:
Alla demobilar är försäkrade genom generalagenten så länge återförsäljaren inte tagit över ägandeskapet.

Jag fick låna en 5-serie en sommar och den var enligt papper oförsäkrad vilket var lite intressant att förklara för polisen när vi blev stannade i en gränskontroll.

Med tanke på att X7 existerar så skulle det inte förvåna mig om vi även får se en X8, tänk X6 men mycket större.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 07:47
av dstr
Bruno skrev:
Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?

Kostar i basutförande som en S eller X

Kan detta vara den sista dinosaurien? :lol:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 08:54
av dd88
dstr skrev:
Bruno skrev:
Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?

Kostar i basutförande som en S eller X

Kan detta vara den sista dinosaurien? :lol:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/
Den bilen har/hade inte saluvagnslicens, handlarna brukar ha de skyltarna liggande om man ska provköra en dyr uddabil, de är dock gröna.

Bilen är sen 29/4 försäkrad via Länsförsäkringar.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:02
av taliz
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:09
av 4dy
taliz skrev:
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:15
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:20
av 4dy
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?

Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:26
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?

Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.
De som däremot har den förmågan har inte sällan möjlighet att dra vinning av det.
Tex genom investeringar. Men sånt pysslar inte du med då antar jag?

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:45
av Fredrik j
Käbbel.
BMW bygger X6 för att marknaden efterfrågar dom än så länge. Kanske är det sista dinosaurien? Inte alla marknader och förmodligen inte i framtiden men just nu är SUV med tilltryckt taklinje högsta mode. Ingen biltyp för mig oavsett drivlina.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:46
av HX100
X6 var ett passande namn, låter precis som "excess". Överskott av fett.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:52
av 4dy
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?

Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.
De som däremot har den förmågan har inte sällan möjlighet att dra vinning av det.
Tex genom investeringar. Men sånt pysslar inte du med då antar jag?
Tror du är förblindad av din egen övertygelse. Elbilar säljer, objektivt sett, uruselt trots subventioner. Inte ens i Norge är väl en majoritet av bilarna som säljs elbilar? Trots att de har massiva straffskatter på bränslebilar och momsbefrielse på elbilar.

Hur ska elbilar ens nå upp i en tvåsiffrig procentsats i länder där den politiska viljan saknas? USA, Brasilien, Polen, Australien... ?

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:53
av 4dy
HX100 skrev:
X6 var ett passande namn, låter precis som "excess". Överskott av fett.
Den är säkert både mindre och lättare än Model X. ;)

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 14:54
av 4dy
Fredrik j skrev:
Käbbel.
BMW bygger X6 för att marknaden efterfrågar dom än så länge. Kanske är det sista dinosaurien? Inte alla marknader och förmodligen inte i framtiden men just nu är SUV med tilltryckt taklinje högsta mode. Ingen biltyp för mig oavsett drivlina.

"SUV med tilltryckt taklinje" är faktiskt en inte så dum form för elbilar. Model X och Model Y är två exempel på det.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 15:26
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:

BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?

Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.
De som däremot har den förmågan har inte sällan möjlighet att dra vinning av det.
Tex genom investeringar. Men sånt pysslar inte du med då antar jag?
Tror du är förblindad av din egen övertygelse. Elbilar säljer, objektivt sett, uruselt trots subventioner. Inte ens i Norge är väl en majoritet av bilarna som säljs elbilar? Trots att de har massiva straffskatter på bränslebilar och momsbefrielse på elbilar.

Hur ska elbilar ens nå upp i en tvåsiffrig procentsats i länder där den politiska viljan saknas? USA, Brasilien, Polen, Australien... ?

https://insideevs.com/news/407587/norwa ... arch-2020/

Det kommer alltid finnas "laggards", men det betyder inte att de kommer undgå utvecklingen för all framtid. Personbilar kom inte samtidigt på bred front på alla marknader, vissa fortsatte med häst och vagn ett bra tag till. Särskilt utvecklingsländer.

Något liknande detta är vad vi kommer se närmaste decenniet:
Bild

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 16:31
av 4dy
taliz skrev:

https://insideevs.com/news/407587/norwa ... arch-2020/

Det kommer alltid finnas "laggards", men det betyder inte att de kommer undgå utvecklingen för all framtid. Personbilar kom inte samtidigt på bred front på alla marknader, vissa fortsatte med häst och vagn ett bra tag till. Särskilt utvecklingsländer.

Något liknande detta är vad vi kommer se närmaste decenniet:
Bild

Som sagt, det är är vad du tror och hoppas ska hända. Eller är du så arrogant att du misstar dina egna tankar för fakta?

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 16:38
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:

https://insideevs.com/news/407587/norwa ... arch-2020/

Det kommer alltid finnas "laggards", men det betyder inte att de kommer undgå utvecklingen för all framtid. Personbilar kom inte samtidigt på bred front på alla marknader, vissa fortsatte med häst och vagn ett bra tag till. Särskilt utvecklingsländer.

Något liknande detta är vad vi kommer se närmaste decenniet:
Bild

Som sagt, det är är vad du tror och hoppas ska hända. Eller är du så arrogant att du misstar dina egna tankar för fakta?
Nej, utvecklingen i Norge är fakta, som du ser i artikeln.
Övrigt är spekulationer om framtiden baserat på historiska fakta.

Men vi kanske inte skall förutsätta att solen går upp imorgon? Bäst att leva idag som om det vore den sista dagen.
För som jag tolkar dig bör man inte dra några slutsatser baserat på hur det sett ut historiskt.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 16:53
av Fredrik j
Kurvan stämmer generiskt. Samtidigt är det nog rimligt att tro att vi kommer få se flera förskjutna kurvor beroende på segment och marknad. Som etablerad tillverkare, med en ansenlig volym som man efter bästa förmåga vill rädda, kan man läsa grafen som att det gäller att ha alla typerna av bil på marknaden.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 17:09
av fth
4dy skrev:
Som sagt, det är är vad du tror och hoppas ska hända. Eller är du så arrogant att du misstar dina egna tankar för fakta?
Det är väl iofs att betrakta som fakta att detta kommer att hända, det är bara hur lång tid det kommer att ta som är uppe för diskussion.

Oljan kommer att ta slut, förbränningsmotorn kommer att fasas ut, elbilar kommer att bli normen, frågan är ju bara om det tar 10 år, 20 år, 50 år, eller längre.

Jag själv tror starkt på en exponentiell utveckling och en snabb omställning, jag är övertygad om att det inte kommer att finnas någon ekonomi i avgasbilar tämligen snart. Den dagen det är väsentligt billigare för gemene man att köpa och äga en elbil så tvärdör all försäljning av fossilbilar.

/fth

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 17:17
av taliz
När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.

Re: BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 17:54
av nek0
taliz skrev:
När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Visst det vill vi att det händer,men..
Var ska vi hitta alla batterier som man behöver till det?
Eller vilken tidsperspektiv vi pratar om.
Det fanns massor med länder som var efter med omställningen innan corona skiten kom, nu är i princip alla fattiga och inte har råd med dyra elbilar.
TCO betyder inget för någon som inte har råd att köpa en dyr bil.
Alla kan inte köpa en Tesla och Tesla kan inte producera tillräckligt med bilar för hela världen.

BMW X6...

Postat: 28 maj 2020 18:06
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Visst det vill vi att det händer,men..
Var ska vi hitta alla batterier som man behöver till det?
Eller vilken tidsperspektiv vi pratar om.
Det fanns massor med länder som var efter med omställningen innan corona skiten kom, nu är i princip alla fattiga och inte har råd med dyra elbilar.
TCO betyder inget för någon som inte har råd att köpa en dyr bil.
Alla kan inte köpa en Tesla och Tesla kan inte producera tillräckligt med bilar för hela världen.
Grafen ovan visar Osborne-effekten. Att den är så tydlig är till stor del pga kapacitetsproblemet. Många fler vill köpa elbilar än det finns tillverkningskapacitet.

Men Tesla har visat att det väldigt snabbt går att bygga en stor fabrik. LG Chem, Panasonic, CATL, Samsung SDI mfl expanderar extremt de närmaste åren. Bara LGs fabrik i Polen skall gå från nuvarande 15gwh per år till 65gwh 2022. Det är nästan dubbelt så stort som Teslas och Panasonics fabrik i Nevada.
Sen har vi nya spelare som Northvolt och Teslas egen cellproduktion som är på G.
Det går kort sagt VÄLDIGT fort just nu.

Redan idag köps de flesta nya bilarna av företag, och det lär fortsätta så. Många storföretag har etablerat policies som ofta säger att samtliga bilar skall vara elbilar redan inom ett par år.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.