Sida 1 av 3

Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 10:07
av Tellus
Bara klicka upp energigrafen och räkna, vad får ni för resultat?
*edit* mät vid minst 80% SOC för att minska felmarginalen

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 14:05
av kenjon
Var är bilden på min då?

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 17:35
av Tellus
kenjon skrev:
Var är bilden på min då?
Varsågod

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 20:33
av kenjon
Va??? Mindre kapacitet än din gamla bil???

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 23:07
av Tellus
kenjon skrev:
Va??? Mindre kapacitet än din gamla bil???
Röda bilar är lite snabbare så dom har nog några extra 2170

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 27 maj 2020 23:19
av Tellus
Har alla andra sub 70 och inte vill visa? :P

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 28 maj 2020 06:27
av Bjelke
Dom kanske redan har skrivit i den andra (gamla) tråden om samma sak? ;p

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 28 maj 2020 12:43
av renes
Bjelke skrev:
Dom kanske redan har skrivit i den andra (gamla) tråden om samma sak? ;p
Se viewtopic.php?f=51&t=19684&start=20

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 28 maj 2020 15:46
av Bjelke
renes skrev:
Bjelke skrev:
Dom kanske redan har skrivit i den andra (gamla) tråden om samma sak? ;p
Se viewtopic.php?f=51&t=19684&start=20
Tack, jag hann inte leta efter den (på mobil/platta blir det än bökigare också) :)

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 28 maj 2020 15:58
av taliz
Blir ju en hyfsat grov uppskattning.
Dels kan ju tex 75% vara 75,9 lika gärna som 75,0.
Dvs uppåt 0,7kwh bara där på en LR.
Sen temperatur på det, olika kapacitet tillgänglig beroende på hur varmt batteriet är.
Antagligen har Tesla dessutom en dynamisk buffer beroende på bl.a. hur slitet packet är, hur mkt man dc-laddat, vilken SOC man brukar hålla etc.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 28 maj 2020 16:10
av fth
taliz skrev:
Blir ju en hyfsat grov uppskattning.
Dels kan ju tex 75% vara 75,9 lika gärna som 75,0.
Dvs uppåt 0,7kwh bara där på en LR.
Sen temperatur på det, olika kapacitet tillgänglig beroende på hur varmt batteriet är.
Antagligen har Tesla dessutom en dynamisk buffer beroende på bl.a. hur slitet packet är, hur mkt man dc-laddat, vilken SOC man brukar hålla etc.
Algoritmen ger dock förvånansvärt konsekvent resultat, jag brukar testa då och då på min X, och hamnar alltid extremt nära det värde som "Scan my Tesla" visar.

/fth

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 30 maj 2020 16:30
av kenjon
taliz skrev:
Blir ju en hyfsat grov uppskattning.
Dels kan ju tex 75% vara 75,9 lika gärna som 75,0.
Dvs uppåt 0,7kwh bara där på en LR.
Sen temperatur på det, olika kapacitet tillgänglig beroende på hur varmt batteriet är.
Antagligen har Tesla dessutom en dynamisk buffer beroende på bl.a. hur slitet packet är, hur mkt man dc-laddat, vilken SOC man brukar hålla etc.
Det borde väl vara 75 om det är upp till 75,4, och 76 om det är 75,5 och över. Dålig avrundning annars.
Och batteritemperaturen tror jag de fifflar med genom att öka genomsnittsförbrukningen, så siffrorna ska nog stämma rätt bra i alla lägen.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 17:36
av Jonathanerik_77
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 18:50
av Legato
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.

Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 18:52
av Legato
kenjon skrev:
taliz skrev:
Blir ju en hyfsat grov uppskattning.
Dels kan ju tex 75% vara 75,9 lika gärna som 75,0.
Dvs uppåt 0,7kwh bara där på en LR.
Sen temperatur på det, olika kapacitet tillgänglig beroende på hur varmt batteriet är.
Antagligen har Tesla dessutom en dynamisk buffer beroende på bl.a. hur slitet packet är, hur mkt man dc-laddat, vilken SOC man brukar hålla etc.
Det borde väl vara 75 om det är upp till 75,4, och 76 om det är 75,5 och över. Dålig avrundning annars.
Och batteritemperaturen tror jag de fifflar med genom att öka genomsnittsförbrukningen, så siffrorna ska nog stämma rätt bra i alla lägen.
Skulle gissa på samma avrundning som du, men det är inte helt självklart. Blir ju samtidigt lite fel att bara visa 100% för "en halv procent" nämligen intervallet 99,5-100,0.

Men nej, bufferten är inte dynamisk, den är konstant.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 19:58
av BabaBesso
Legato skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.

Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.

Hur kalibrerar man BMSen?

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 20:02
av Jonathanerik_77
Legato skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.

Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.

Okej, jag antog att man skulle använda 160 från energigrafen då de andra gjort det också. Blir det mer exakt om man använder förbrukningen från senaste laddning istället?

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 20:41
av Legato
Jonathanerik_77 skrev:
Legato skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.

Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.

Okej, jag antog att man skulle använda 160 från energigrafen då de andra gjort det också. Blir det mer exakt om man använder förbrukningen från senaste laddning istället?
Nej du har rätt. Dock tycker jag det är en liten omväg. Är lättare att ta 44/0,66

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 05 jun 2020 21:55
av renes
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
Desto lägre procent SoC du har (i ditt fall 34%), desto större felmarginal i beräkningen. Försök göra om beräkningen vid 80-90% istället.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 01:01
av Legato
renes skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
Desto lägre procent SoC du har (i ditt fall 34%), desto större felmarginal i beräkningen. Försök göra om beräkningen vid 80-90% istället.
Skulle säga tvärtom...

Bäst exakthet får man om man kör från 100% till 1-3%. Sen är det bara att kolla vad man förbrukat och lägga till tex 2/98 av det (om SOC var 2%).

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 01:03
av Legato
BabaBesso skrev:
Legato skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.

Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.

Hur kalibrerar man BMSen?
Laddar fullt (eller åtminstone till över 93%...) och sen laddar ur så långt man kan (enklast imo att köra till man har väldigt låg SOC vid en laddare och där köra på full värme eller kyla beroende på säsong och ladda ur lite till).

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 11:06
av kenjon
Är det inte toppbalansering man ska göra? Dvs ladda till minst 93 % och låta den stå några dagar....

Edit: Såg att det handlade om kalibrering, inte balansering :D

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 12:38
av renes
Legato skrev:
renes skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
Desto lägre procent SoC du har (i ditt fall 34%), desto större felmarginal i beräkningen. Försök göra om beräkningen vid 80-90% istället.
Skulle säga tvärtom...

Bäst exakthet får man om man kör från 100% till 1-3%. Sen är det bara att kolla vad man förbrukat och lägga till tex 2/98 av det (om SOC var 2%).
Om du beräknar vid säg 2% så ger ju bara avrundningen ett beräkningsfel på 50%. Tänk att om du delar med 0.02 som då egentligen kan vara 0.01 eller 0.03, och se på resultatet.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 12:47
av Legato
renes skrev:
Legato skrev:
renes skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
Desto lägre procent SoC du har (i ditt fall 34%), desto större felmarginal i beräkningen. Försök göra om beräkningen vid 80-90% istället.
Skulle säga tvärtom...

Bäst exakthet får man om man kör från 100% till 1-3%. Sen är det bara att kolla vad man förbrukat och lägga till tex 2/98 av det (om SOC var 2%).
Om du beräknar vid säg 2% så ger ju bara avrundningen ett beräkningsfel på 50%. Tänk att om du delar med 0.02 som då egentligen kan vara 0.01 eller 0.03, och se på resultatet.
Nej verkligen inte... För 98% av körningen har du ju den exakta förbrukningen. Den enda variansen får du i de 2%-en.

Alltså... Säg att du förbrukat 70 kWh och kört upp 98%. Då är kalkylen 70+(2/98)*70. 1% eller 3% är det ju inte, men kan vara från 1,5 till 2,5%. Stoppar du in 1,5% eller 2,5% istället så gör det marginell skillnad på resultatet.

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Postat: 06 jun 2020 12:49
av Legato
Sen är såklart allra enklast att bara ta antal km man har vid 100% SOC multiplicerat med typical förbrukning (i 3LRAWDs fall 0,151).

Tex:
500 km * 0,151 kWh/km = 75,5 kWh