Sida 1 av 1

Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 10:24
av Pontus
Som sagt kan inte se bilen på mitt Teslakonto men går bra i appen. Bilen ca två månader gammal och på företagsleasing.
Sedan har vi problemet med de fria milen som man ska via referals som varken jag eller han vars referens jag använde kan se. Jag ser inga referalsmil alls i appen nu, tidigare hade jag några sedan i höstas på min förra bil men allt är borta nu. Bilen står som levererad hos den vars referal jag använde men även han är nu helt utan gratismil. Någon annan som råkat ut för något liknande?
En annan mer generell fråga är att gratismilen ska bara vara kopplad till kontot inte till en specifik bil, hur fungerar det om man har flera olika bilar dvs de drar olika mycket el per mil?

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 10:29
av bylund
Man får väl en pott med kWh enligt någon referensförbrukning, som redovisas som sträcka. Kör du snålare kommer du alltså längre för samma gratismil.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 10:53
av Pontus
bylund skrev:
Man får väl en pott med kWh enligt någon referensförbrukning, som redovisas som sträcka. Kör du snålare kommer du alltså längre för samma gratismil.
Det är precis vad jag menar och att referensförbrukningen är olika för en XP100 och en SR3. Om jag har båda bilar och ska få 150 mil får jag det motsvarande min X eller 3? Det blir ju fler kWh om jag får det till min X än till min 3a.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 10:55
av bylund
Pontus skrev:
bylund skrev:
Man får väl en pott med kWh enligt någon referensförbrukning, som redovisas som sträcka. Kör du snålare kommer du alltså längre för samma gratismil.
Det är precis vad jag menar och att referensförbrukningen är olika för en XP100 och en SR3. Om jag har båda bilar och ska få 150 mil får jag det motsvarande min X eller 3? Det blir ju fler kWh om jag får det till min X än till min 3a.
Fast den räcker väl till 150 mil oavsett, så det är väl bara att vara glad om man kommer längre med en snålare bil?

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 11:28
av helix
Pontus skrev:
bylund skrev:
Man får väl en pott med kWh enligt någon referensförbrukning, som redovisas som sträcka. Kör du snålare kommer du alltså längre för samma gratismil.
Det är precis vad jag menar och att referensförbrukningen är olika för en XP100 och en SR3. Om jag har båda bilar och ska få 150 mil får jag det motsvarande min X eller 3? Det blir ju fler kWh om jag får det till min X än till min 3a.
De 150 milen är bara en uppskattning och översätts till 400kWh på ditt konto. Dvs, Tesla är ganska generösa och räknar med en förbrukning på 2,66kWh/mil, vilket i normala förhållanden innebär att även en X med 22" ska kunna klara 150 mil. Har du en SR och kör den snålt så kan du alltså klämma ut 300 mil fri SuC från din 150-mils referral :D

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 12:03
av Pontus
helix skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
Man får väl en pott med kWh enligt någon referensförbrukning, som redovisas som sträcka. Kör du snålare kommer du alltså längre för samma gratismil.
Det är precis vad jag menar och att referensförbrukningen är olika för en XP100 och en SR3. Om jag har båda bilar och ska få 150 mil får jag det motsvarande min X eller 3? Det blir ju fler kWh om jag får det till min X än till min 3a.
De 150 milen är bara en uppskattning och översätts till 400kWh på ditt konto. Dvs, Tesla är ganska generösa och räknar med en förbrukning på 2,66kWh/mil, vilket i normala förhållanden innebär att även en X med 22" ska kunna klara 150 mil. Har du en SR och kör den snålt så kan du alltså klämma ut 300 mil fri SuC från din 150-mils referral :D
Se det låter som någon vet mycket mer än en killgissning :)
Bra svar.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 24 maj 2020 12:57
av Idesta
Jag har en privatägd Model S och en tjänstebil Model 3. Efter mkt om och men så kan jag se fria mil i appen och se individuella laddningar på webben. Samtal till support och besök i Segeltorp löste det hela.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 25 maj 2020 17:56
av Pontus
Fick svar att leasingbolagen nu mera vill ha mer kontroll och därför har bilen upplagda på egna konton. Dock ska laddningen ändå gå mot mitt konto. Någon annan som har det så här?
Gratismilen ska finnas men dom har problem med dessa just nu och jobbar på att få det att fungera.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 26 maj 2020 14:51
av MatsH
Pontus skrev:
Fick svar att leasingbolagen nu mera vill ha mer kontroll och därför har bilen upplagda på egna konton. Dock ska laddningen ändå gå mot mitt konto. Någon annan som har det så här?
Gratismilen ska finnas men dom har problem med dessa just nu och jobbar på att få det att fungera.
Har exakt samma här, försökte med Tesla-supporten för ett par månader sedan men har inte fått nån mer info. Kan ju bli lite trassel när man ska förlänga PC men det problemet får jag lösa när det kommer.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 27 maj 2020 16:50
av Mikaelser
Jag har samma problem med min Model 3 som är leasad via Autoplan. Ser inte 'min' bil på kontot och kan inte köpa PC (informationen saknas). Jagar Autoplan om detta men de har väldigt svårt att förstå problemet. Standard svar är att ta detta med Tesla. Vad jag förstår är orsaken till problemet att jag är en Second Driver och därför inte kommer åt all info på kontot. Får se vad de kommer svara

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 27 maj 2020 16:56
av ChristerSjo
Samma för mig. Bilen borta på webbkontot, fria mil syns inte längre i appen. Har mailat Teslasupport, men det lär väll inte svara.....

Jag laddade dock idag för 1:a gången efter frått fria mil och kostnaden som drogs var 0 SEK om jag tittar på historiken på mitt webbkonto.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 27 maj 2020 17:39
av e5m1r
Vänta lite nu
Menar ni att leasingbolaget har full tilgång till din bil och kan se var när hur osv ?
Märkligt
Det är inte så att de har en nyckel till vanlig bil eller gps spårning på den

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 28 maj 2020 09:54
av cpt_rb
Jag har leasing via DNB och har full tillgång till bilen och all info via webb och app.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 28 maj 2020 10:10
av Pontus
e5m1r skrev:
Vänta lite nu
Menar ni att leasingbolaget har full tilgång till din bil och kan se var när hur osv ?
Märkligt
Det är inte så att de har en nyckel till vanlig bil eller gps spårning på den
Bilen ligger på deras tesla konto på webben men inte i telefonen. Jag tror inte att dom har tillgång till att se eller låsa upp bilen via webkontot :?

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 28 maj 2020 14:51
av Corduroy
Jag har leasing via Autoplan. När jag loggar in på webben på mitt konto står det fortfarande "Betala handpenning för beställning". Så har det stått där sedan jag beställde bilen i julas. Jag frågade tesla om detta, fick svaret:

"Eftersom din order var gjord av Autoplan tar det längre tid men kommer ha åtkomst till bilen via appen för tillfället."

Appen funkar som den ska. Jag har dock inte kunnat se referrals i appen någon gång. Det drogs inga pengar i början på superchargers så jag antar min referral jag fick funkade ändå.

Re: Kan inte se bilen på kontot eller mina gratismil

Postat: 29 sep 2020 11:12
av Dansken
Ni som inte ser bilen/milen på kontot:

Har ni ändå fått era gratismil? Alltså laddar ni gratis när ni laddar, trots att det ej syns på kontot att ni har tillgång till milen?
Fick min nya X för en månad sedan, och har ställd frågan till Tesla vad som gäller. Bör ha "300 mil" innestående, men frågan är vad sm gäller just nu.