Sida 1 av 3
70D
Postat: 18 aug 2015 17:15
av hybris
Idag fick jag en grå 70D som lånebil. 19" med Primacydäck. Panorama. Ingen luftfjädring.
Upplevde att den är lika stötig eller stötogare än min P85D. Misstänker att den delen nog har att göra med luftfjädring eller inte. Däckljudet klart lägre och det är nog PS2... (Betyg: bra komfort!)
Tycker 70D är en riktigt trevlig bil. Nej inte lika snabb som min men helt ok. Körde bara infracity-kista-infracity. Den hade 60% laddning och över 20 mil kvar. Får en känsla av att man inte kommer märka någon direkt skillnad mot 85D gällande räckvidd. Men som sagt inte baserad på verklig körning.
Min spontana reaktion är att 70D är ett utmärkt val bland model S!
Re: 70D
Postat: 19 aug 2015 09:43
av Lessmog
Utmärkt med jämförelse från en van användare! Även om testet inte kan vara uttömmande av naturliga skäl.
Jag valde bort 70D av (fruns) rädsla för kortare räckvidd, behöver 50 mil även vintertid och hoppas min 85D klarar det (har inte behövt kolla det än). Men kanske var det obefogat? Nåja, det finns ju flera SuC längs vägen att välja mellan, hur som.
Kunnskåp ör mackt!

Re: 70D
Postat: 19 aug 2015 10:14
av Sofie
Just den 70d bilen var en riktigt positiv överraskning, men de är stötigare än en luftfjädrad vanlig P85( inte obehagligt dock).
Re: 70D
Postat: 19 aug 2015 13:15
av hybris
Och notera att med stötigare utan luftfjödring är inte typ dag och natt... Dock är ljudnivån i DB mycket lägre som sagt. Men ganska säker på att pilot sport 2 är boven i dramat på P85D. Vill dock inte byta då,jag vill ha prestandadäck.

på en 70D skulle jag givetvis inte köra med PS2! En 70D med luftfjädring och komfortabla däck är nog det bästa valet för de som prioriterar komfort högre än prestanda.
Re: 70D
Postat: 19 aug 2015 13:57
av MSO
Hur mycket typical range får man vid 100% med 70D? och
Vilken förbrukning motsvarar typical på samma kärra? 85D ligger väl runt 198Wh/km där tror jag.
(jag upplever att jag över tid nästan exakt snittar som typical)
Re: 70D
Postat: 19 aug 2015 15:09
av Tessling
Typical är 335km med en snitt på ca 187Wh/km som jag har märkt.
Re: 70D
Postat: 20 aug 2015 19:03
av Gustafsson
MSO skrev:Hur mycket typical range får man vid 100% med 70D? och
Vilken förbrukning motsvarar typical på samma kärra? 85D ligger väl runt 198Wh/km där tror jag.
(jag upplever att jag över tid nästan exakt snittar som typical)
Jag får 30,5 vid 90 %. Sedan kan jag köra ca 4,5 mil mellan 100% och 90%. Kör jag snålt är projected range över 40 mil, vilket motsvarar körning i hastighetsbegränsningarna på landsväg ungefär (70 + 90 + lite samhällen). Annars stämmer typical ganska bra på motorväg i ca 120. Range mode på, regen satt till low på landsväg, rimligt medveten eco-driving, men utan att irritera övriga trafikanter.
Detta är ju bara om man behöver komma långt på en laddning, annars spelar ju förbrukningen knappt nån roll. Mest är det en "sport" att se var gränsen går !
Får se när jag åker genom Norge snart där hastigheterna är lägre. Hoppas komma upp emot 50 mil på 100%. Tror det är möjligt med lite ansträngning, då 45 mil går att göra på svenska landsvägar vid försiktig körning...Vid "behaglig cruising" i går kväll (70-90 samt några 0-110 (eh) repor med kompisar i bilen blev average 158 Wh/km, 145 Wh/km innan reporna...under 16 mils körning skall tilläggas.
/70D
Re: 70D
Postat: 20 aug 2015 19:09
av hybris
Bekräftar vad jag trodde kring röckvidden! 70D känns inte som en issue gällande räckvidd...
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 00:22
av joel80
Om man minst 1ggr i veckan kör 34 mil under en dag med osäkerhet om man hinner ladda är det precis på gränsen.. Tyvärr..

Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 07:32
av hybris
Pendlar du Gävle Stockholm?
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 10:05
av Gustafsson
joel80 skrev:Om man minst 1ggr i veckan kör 34 mil under en dag med osäkerhet om man hinner ladda är det precis på gränsen.. Tyvärr..

Tror också att 85D (eller 90

) passar just ditt körmönster bäst. Skönt att slippa tänka på range, men som någon skrev, lite påfyllning på destinationen gör underverk, då kan du ju välja vad som helst. Även med shuko får du ju drygt 2kWh i timmen, dvs du får skillnaden (15kWh) mellan en fulladdad 85 och 70 på en arbetsdag. Om du bara laddar 80% så går det förstås ännu fortare att kompensera för det mindre batteriet, där har ju 85:an 68 kWh och modell 70D 56KWh. dvs skillnaden är då bara 12 kW-timmar, vilket du laddar med shuko på ca 5 timmar. Jobbar du 8 timmar hamnar du således på plus

.
Du måste skriva och berätta om dina erfarenheter när du fått bilen...
/M
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 10:26
av joel80
Jag har inte beställt än.. är i vånda nu inför prishöjningen.. om jag ska våga beställa innan. Och vad jag ska beställa..
Mycket för att jag inte tror på DNBs besked på telefonen om att "vi löser det där med finansieringen längre fram". Bah!
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 10:53
av bylund
Dubbelkolla detta, men jag har för mig att om finansiering inte löser sig är det ett giltigt skäl att inte ta ut bilen och få tillbaka handpenningen.
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 10:54
av danni
joel80 skrev:Jag har inte beställt än.. är i vånda nu inför prishöjningen.. om jag ska våga beställa innan. Och vad jag ska beställa..
Mycket för att jag inte tror på DNBs besked på telefonen om att "vi löser det där med finansieringen längre fram". Bah!
Såhär står det i köpvillkoren som jag godkände:
Köpvillkoren skrev:Special Circumstances. This Agreement is subject to the two “Status of Your Deposit” paragraphs immediately above, however, if you have indicated in your order that you intend to finance the Vehicle, and are not able to obtain financing from us or another bank lender despite a bona fide, good faith effort to do so, you may cancel this contract and receive a full refund of your deposit amount. If this Agreement is concluded as a distance contract, you have a right to withdraw from this Agreement within seven working days of delivery of the Vehicle. The cancellation provisions herein do not affect your statutory rights, if any, with respect to revocation under applicable consumer law and shall not be interpreted as limiting your statutory rights under such laws.
Med andra ord borde du kunna beställa och lägga deposition nu. Om det ändå visar sig att du inte får finansiering, trots att du till och med ringt på förhand och försökt reda ut det och de bara säger "vi löser det längre fram", så ska du solklart ha tillbaks depositionen och så är det inte mer med det.
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 11:25
av Elektrokungen
joel80 skrev:Jag har inte beställt än.. är i vånda nu inför prishöjningen.. om jag ska våga beställa innan. Och vad jag ska beställa..
Mycket för att jag inte tror på DNBs besked på telefonen om att "vi löser det där med finansieringen längre fram". Bah!
Visst, med 80% i kontantinsats och personlig borgen löser det väl sig alltid...
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 21:50
av joel80
Typ lite så jag är nervös över. För att jag egentligen ska få igenom det vill jag ha första förhöjda på 15%, helst 10%. Vill inte sänka likviditeten för mycket...
Ingen verkar kunna svara på om man kan sätta det som ett "krav" eller liknande för att godkänna finansieringen.
Får man nån bättre vettig kontakt efter beställningen som hjälper med det? Är det nått man isåfall kan göra innan de 14 första dagarna? (För man fick väl avboka utan några krav alls första 2 veckorna?)
Re: 70D
Postat: 21 aug 2015 22:34
av danni
joel80 skrev:Typ lite så jag är nervös över. För att jag egentligen ska få igenom det vill jag ha första förhöjda på 15%, helst 10%. Vill inte sänka likviditeten för mycket...
Ingen verkar kunna svara på om man kan sätta det som ett "krav" eller liknande för att godkänna finansieringen.
Får man nån bättre vettig kontakt efter beställningen som hjälper med det? Är det nått man isåfall kan göra innan de 14 första dagarna? (För man fick väl avboka utan några krav alls första 2 veckorna?)
Jag fick en personlig kontakt där, men det enda jag lyckades med var att få ner kontantinsatsen från 30% till 25%.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 00:34
av joel80
Personlig kontakt på DNB alltså?
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 07:33
av danni
joel80 skrev:Personlig kontakt på DNB alltså?
Ja, precis. Jag fick namn och telefonnummer till en handläggare hos DNB från min DS hos Tesla.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 08:15
av Martinen
Jag tycker att Tesla borde ge restvärdesgaranti mm oberoende av vilket bolag man använder. Eller åtminstone öppna upp för några fler alternativ än dnb. Jag var nära på att låta bli att beställa en Tesla bara pga att DNB var så tröga och fyrkantiga att jobba med.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 22:42
av mahulkp
Martinen skrev:Jag tycker att Tesla borde ge restvärdesgaranti mm oberoende av vilket bolag man använder. Eller åtminstone öppna upp för några fler alternativ än dnb. Jag var nära på att låta bli att beställa en Tesla bara pga att DNB var så tröga och fyrkantiga att jobba med.
Wasakredit har samma villkor med restvärdesgarantin.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 22:48
av Martinen
mahulkp skrev:Martinen skrev:Jag tycker att Tesla borde ge restvärdesgaranti mm oberoende av vilket bolag man använder. Eller åtminstone öppna upp för några fler alternativ än dnb. Jag var nära på att låta bli att beställa en Tesla bara pga att DNB var så tröga och fyrkantiga att jobba med.
Wasakredit har samma villkor med restvärdesgarantin.
Har sett andra som skrivit detta, men jag också sett att det det kollats upp och det visade sig att det inte stämde.
Var kan man se uppgifter på detta?
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 22:52
av Martinen
I denna tråden har Danni kollat med sin DS och fått svar att restvärdesgaranti endast gäller med DNB.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... g&start=70
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:08
av danni
Jag vet inte om jag skrev det i den tråden, men jag fick dra det hela vägen till Andy Rietschel som svarade att för slutkund är det bara DNB som de erbjuder restvärdesgaranti via. De jobbar på Svea, men Wasa har avböjt ("då ramavtalet inte är anpassat för deras affärsmodell").
Sen skrev han också att Tesla har avtal med ett antal finansbolag där Tesla ger finansbolaget en restvärdesgaranti, och den kan bolagen såklart överföra till slutkunden, däribland Sixt Leasing som jag vet gör detta (men också Autoplan, Volvofinans, och ett par till som mig veterligen inte överför den till slutkunden).
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:19
av HelectriC
Lessmog skrev:Utmärkt med jämförelse från en van användare! Även om testet inte kan vara uttömmande av naturliga skäl.
Jag valde bort 70D av (fruns) rädsla för kortare räckvidd, behöver 50 mil även vintertid och hoppas min 85D klarar det (har inte behövt kolla det än). Men kanske var det obefogat? Nåja, det finns ju flera SuC längs vägen att välja mellan, hur som.
Kunnskåp ör mackt!

50mil? Då måste det handla om nerför alperna mot Medelhavet eller nåt liknande, annars ser jag inte hur du ska klara den distansen. Den teoretiska räckvidden är väl på 502km? Dvs inte möjligt i vanliga livet. Vintertid är det väl få som ens klarar 40mil?