Ny WLTP testmetod för elbilar krävs
Postat: 11 maj 2020 11:55
Det som behövs är nya testmetoder. De nuvarande WLTP är avpassade för stadstrafik (för ICE bilar) i stort sett enbart.
Den användningen är helt ointresant för en elbil när det gäller räckvidd. För det är bara eltaxibilar som har behov av räckvidd i den miljön.
Vad som behövs är testmetoder som helt krasst berättar räckvidd vid 70/90/110 km per timme och vid -15/-5/+5/+25/+35 grader
C samt vad en "kallstart" konsumerar i energimängd för att få 20 grader i kupèn samt om batteriet måste värmas.
Sedan så är en annan testmetod också viktig. Hur lång tid tar det att köra 1000km inklusive laddning.
För som sagt stadstrafikens energiförbrukning är inte särskilt intressant för en elbil för det är alltid under 200km på en dag för
pendling (och det klarar dom alla numera). Till och från sommarstugan och semesterresor är det som får folk att avstå från elbil.
Den användningen är helt ointresant för en elbil när det gäller räckvidd. För det är bara eltaxibilar som har behov av räckvidd i den miljön.
Vad som behövs är testmetoder som helt krasst berättar räckvidd vid 70/90/110 km per timme och vid -15/-5/+5/+25/+35 grader
C samt vad en "kallstart" konsumerar i energimängd för att få 20 grader i kupèn samt om batteriet måste värmas.
Sedan så är en annan testmetod också viktig. Hur lång tid tar det att köra 1000km inklusive laddning.
För som sagt stadstrafikens energiförbrukning är inte särskilt intressant för en elbil för det är alltid under 200km på en dag för
pendling (och det klarar dom alla numera). Till och från sommarstugan och semesterresor är det som får folk att avstå från elbil.