Sida 1 av 2
3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 13:39
av SW6
Hej forumet!
Ny användare här. Det har blivit dags för ny bil i hushållet och jag har länge sneglat på elbil generellt och Tesla mer specifikt. Kör egentligen inte särskilt många mil på ett år och mestadels kortare sträckor men Tesla har ju många andra fördelar än andra elbilar. Körmönstret innebär mestadels kortare sträckor, mindre än 5-7 mil åt gången med enstaka långresor för nöjes skull. Bor i lägenhet och det finns parkeringsplatser med laddbox, dock får man bara ut 3,7 kW ur dessa. Jag tycker själv inte att det borde vara ett problem med tanke på att bilen sällan kommer att köras väldigt långt och skulle det krisa finns en Supercharger ca 15 minuter bort men kanske ser jag lite för lätt på "problemet" för att jag gärna vill ha en anledning att köpa en Tesla
Vad är era andra erfarenheter kring att bara ha 3,7kW laddning hemma, är det något som stör och är ett problem eller fungerar det väl för de flesta?
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 13:56
av kallekula
Nu har jag visserligen mer kräm hemma, men nej, det hade inte varit något problem för mig. Det är extremt sällan som bilen inte hade fått så många mil som behövs över natten ändå.
3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 13:59
av themax
SW6 skrev:Hej forumet!
Ny användare här. Det har blivit dags för ny bil i hushållet och jag har länge sneglat på elbil generellt och Tesla mer specifikt. Kör egentligen inte särskilt många mil på ett år och mestadels kortare sträckor men Tesla har ju många andra fördelar än andra elbilar. Körmönstret innebär mestadels kortare sträckor, mindre än 5-7 mil åt gången med enstaka långresor för nöjes skull. Bor i lägenhet och det finns parkeringsplatser med laddbox, dock får man bara ut 3,7 kW ur dessa. Jag tycker själv inte att det borde vara ett problem med tanke på att bilen sällan kommer att köras väldigt långt och skulle det krisa finns en Supercharger ca 15 minuter bort men kanske ser jag lite för lätt på "problemet" för att jag gärna vill ha en anledning att köpa en Tesla
Vad är era andra erfarenheter kring att bara ha 3,7kW laddning hemma, är det något som stör och är ett problem eller fungerar det väl för de flesta?
5300 mil sen i mars ifjol. Laddar med 3,7 kW hemma och det är absolut inga problem. Jag har till och med aktiverat att bara ladda på lågpris via en tjänst av en forummedlem, och har inte en enda gång varit i situationen att börja min resa med för lågt batteri.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 14:12
av roder99
Laddar i 90% av fallen med 1-fas 10A (2,3 kW) hemma. Fungerar utmärkt. Resten 1-fas 13A (3 kW). Bor i hus och skulle kunna dra fram 3-fas men ser inte behovet. Använder teslas UMC.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 14:17
av Jce
Har visserligen ingen tesla men laddar vår e-Niro med 3,7 kW. Som sagts ovan väldigt sällan ett problem. Är en knapp handfull gånger när vi kört 25-30 mil två dagar i rad som de varit för lite kräm.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 15:42
av taliz
Laddar också min Model 3 med 3,7kw, räcker gott.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 17:26
av Bjelke
Fördelen med större batterier som bilarna har numera är ju att man kan gå plus på
varje natts laddning med dina mil, så även om det blir extra många mil någon gång
ibland så har man så man klarar sig ändå

Och på helgerna kanske man hinner ladda lite extra och ligger ännu mer på plus när Måndagen kommer...
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 19:15
av FinaFisken
Jag laddar med 17km/h när jag kör 13A (3,7kW). Är absolut inget problem. Bilen står i isolerat garage. Hur det är att ladda med 13A i minus 20C kan säkert någon annan svara på.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 19:25
av fth
FinaFisken skrev:Jag laddar med 17km/h när jag kör 13A (3,7kW). Är absolut inget problem. Bilen står i isolerat garage. Hur det är att ladda med 13A i minus 20C kan säkert någon annan svara på.
Så länge man startar laddning direkt man kommer hem med varmt batteri är det inga problem. Det är dock inte så bra idé att ladda med 13A om bilen är djupfryst, då tar det några timmar innan det blir någon effekt in i batteriet öht.
/fth
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 06 maj 2020 19:58
av Leo
Laddar med 1,4kW (6A) kör ca 2500mil/år inga problem. Elbilens stora batteri blir en buffert som täcker de få gånger jag kör 25-30mil någon enstaka dag. Då tar det 2-3dagar att ladda upp till normalnivå men har aldrig varit något problem.
Har du dessutom en SuC 15min bort så är de ju hur lugnt som helst.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 08:06
av SW6
Tackar å det ödmjukaste för alla svar!
Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 08:10
av Bjelke
För det brukar det räcka med en provkörning

Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 09:55
av fth
SW6 skrev:Tackar å det ödmjukaste för alla svar!
Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Alibi-kalkyler går det alltid att göra, du får väl helt enkelt se till att köra väldigt mycket mer så att du tjänar in bilen
/fth
3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 12:22
av taliz
SW6 skrev:Tackar å det ödmjukaste för alla svar!
Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Den där modesta körsträckan kommer inte bli så modest när du väl har bilen.
Jag körde ca 800 mil/år tidigare, med Teslan har det mer än tredubblats.

(Om inte Corona förhindrat resor ner i Europa hade det nog blivit ännu mkt mer)
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 16:13
av pinussen
taliz skrev:SW6 skrev:Tackar å det ödmjukaste för alla svar!
Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Den där modesta körsträckan kommer inte bli så modest när du väl har bilen.
Jag körde ca 800 mil/år tidigare, med Teslan har det mer än tredubblats.

(Om inte Corona förhindrat resor ner i Europa hade det nog blivit ännu mkt mer)
Klarade nästan 1500 mil per år med LEAFen, i trean var jag uppe i 2300 mil sen Juni när Coronan kom och satte stopp.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 18:40
av Bjelke
pinussen skrev:taliz skrev:SW6 skrev:Tackar å det ödmjukaste för alla svar!
Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Den där modesta körsträckan kommer inte bli så modest när du väl har bilen.
Jag körde ca 800 mil/år tidigare, med Teslan har det mer än tredubblats.

(Om inte Corona förhindrat resor ner i Europa hade det nog blivit ännu mkt mer)
Klarade nästan 1500 mil per år med LEAFen, i trean var jag uppe i 2300 mil sen Juni när Coronan kom och satte stopp.
Jag körde typ 5000mil i min Leaf 24:a utan värmepump!
Men då laddade jag den även på jobbet såklart...
Blev inte många minuter per dag man kunde köra den utöver pendling på exakt
10 mil till jobbet och hem
10 Ampere hemma och 14,3 på jobbet...
Jösses, det var tider det...............
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 23:03
av bonath
Bjelke skrev:För det brukar det räcka med en provkörning

Precis, Provkör inte om du inte är redo.....

Re: 3,7 kW hemma
Postat: 07 maj 2020 23:15
av mastodontfilmsmats
Bjelke skrev:För det brukar det räcka med en provkörning

Eller för nära mellan väggarna i plånboken... Men, ja. En provkörning inbjuder till kreativa ekonomiska kalkyler.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 05:28
av eizzmar
Hej alla!
Är ny på forumet och har tänkt att bli med Tesla M3 LR i november. Hur som, börjar redan planera allt nu och har nu börjat fundera över laddningen.
Jag bor i hyresrätt och bilen kommer stå enbart utomhus utan tak. På parkeringen har jag tillgång till laddstolpe som är säkrad för elbil upp till 16A men det är med den blåa CEE kontakten, alltså ingen härlig typ2 utan mer sådana som återfinns på campingar.
Vad jag förstått så skickar tesla med adapter för laddning via denna kontakt med sin egna UMC vilket verkar bra. Men då min UMC då kommer vara utomhus så kommer den ju tyvärr exponeras för regn, snö, vind etc. På vissa forum sägs det att den klarar regn, på andra forum nekas detta. Ibland nämns det att den klarar regn men inte att ligga på backen utan att den måste vara upphängd eller liknande.
Hur har ni löst det? För jag kommer ej kunna installera en WC eller liknande. Har sett att det finns lite olika sladdar som ska vara helt vattentäta på tredjepartsmarknaden typ denna:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... yp-2-6-16a
Tyvärr verkar denna inte ha någon fin tesla knapp på sig för att automatiskt öppna laddluckan. Hjälp en kommande tesla-broder i nöd och kom med tips!
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 06:01
av zed
eizzmar skrev:Hej alla!
Är ny på forumet och har tänkt att bli med Tesla M3 LR i november. Hur som, börjar redan planera allt nu och har nu börjat fundera över laddningen.
Jag bor i hyresrätt och bilen kommer stå enbart utomhus utan tak. På parkeringen har jag tillgång till laddstolpe som är säkrad för elbil upp till 16A men det är med den blåa CEE kontakten, alltså ingen härlig typ2 utan mer sådana som återfinns på campingar.
Vad jag förstått så skickar tesla med adapter för laddning via denna kontakt med sin egna UMC vilket verkar bra. Men då min UMC då kommer vara utomhus så kommer den ju tyvärr exponeras för regn, snö, vind etc. På vissa forum sägs det att den klarar regn, på andra forum nekas detta. Ibland nämns det att den klarar regn men inte att ligga på backen utan att den måste vara upphängd eller liknande.
Hur har ni löst det? För jag kommer ej kunna installera en WC eller liknande. Har sett att det finns lite olika sladdar som ska vara helt vattentäta på tredjepartsmarknaden typ denna:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... yp-2-6-16a
Tyvärr verkar denna inte ha någon fin tesla knapp på sig för att automatiskt öppna laddluckan. Hjälp en kommande tesla-broder i nöd och kom med tips!
Gratulerar och välkommen!
Jag skulle säga att det bör gå fint så länge laddaren inte ligger på backen så kör på medföljande UMC. Dock så kan det vara så att blå CEE inte medföljer längre men går att köpa till
https://shop.tesla.com/en_se/product/bl ... --16a_32a-
Om det går att göra en enklare hållare för "klumpen" med ett litet tak så ökar nog livslängden ytterligare.
Tesla anger i manualen IP55 dvs spolsäker men skriver även "Om det regnar under laddning, hindra regnvatten från att rinna längs med
laddkabeln och blöta ned eluttaget eller laddningsuttaget."
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_EU.pdf
Den äldre UMC hade IP44 och är nog därför det finns lite olika åsikter om tåligheten.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 07:20
av eizzmar
zed skrev:eizzmar skrev:Hej alla!
Är ny på forumet och har tänkt att bli med Tesla M3 LR i november. Hur som, börjar redan planera allt nu och har nu börjat fundera över laddningen.
Jag bor i hyresrätt och bilen kommer stå enbart utomhus utan tak. På parkeringen har jag tillgång till laddstolpe som är säkrad för elbil upp till 16A men det är med den blåa CEE kontakten, alltså ingen härlig typ2 utan mer sådana som återfinns på campingar.
Vad jag förstått så skickar tesla med adapter för laddning via denna kontakt med sin egna UMC vilket verkar bra. Men då min UMC då kommer vara utomhus så kommer den ju tyvärr exponeras för regn, snö, vind etc. På vissa forum sägs det att den klarar regn, på andra forum nekas detta. Ibland nämns det att den klarar regn men inte att ligga på backen utan att den måste vara upphängd eller liknande.
Hur har ni löst det? För jag kommer ej kunna installera en WC eller liknande. Har sett att det finns lite olika sladdar som ska vara helt vattentäta på tredjepartsmarknaden typ denna:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... yp-2-6-16a
Tyvärr verkar denna inte ha någon fin tesla knapp på sig för att automatiskt öppna laddluckan. Hjälp en kommande tesla-broder i nöd och kom med tips!
Gratulerar och välkommen!
Jag skulle säga att det bör gå fint så länge laddaren inte ligger på backen så kör på medföljande UMC. Dock så kan det vara så att blå CEE inte medföljer längre men går att köpa till
https://shop.tesla.com/en_se/product/bl ... --16a_32a-
Om det går att göra en enklare hållare för "klumpen" med ett litet tak så ökar nog livslängden ytterligare.
Tesla anger i manualen IP55 dvs spolsäker men skriver även "Om det regnar under laddning, hindra regnvatten från att rinna längs med
laddkabeln och blöta ned eluttaget eller laddningsuttaget."
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_EU.pdf
Den äldre UMC hade IP44 och är nog därför det finns lite olika åsikter om tåligheten.
Låter lysande! Jag ska nog få till ett godkännande från hyresvärden att få spänna fast något form av hölje/låda där man kan förvara själva boxen under laddningen. Tack för svar!
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 08:59
av Gustafsson
Innan jag skaffade fast WC använde jag UMC extensivt i alla väder. Skulle uppskatta åtminstone > 6000 mil laddning med den. Den gick faktiskt sönder så småningom, men Tesla bytte den då till en ny utan diskussion.
Undvik upprepade tvära knickar på sladden. Använde ibland en hink över stolpen som regnskydd när regnet var av den värre sorten.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 10:20
av [JM]
När vi är ute och reser och använder UMCn så brukar jag lägga den under bilen eller på ett hjul för att skydda mot vädret. Blir väl lite omständingt om man ska använda varje dag så en fast upphängning är nog att föredra.
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 10:24
av fth
Den "riktigt gamla" UMC med glipa runt knappen hade hyfsat stora problem med väta, den "halvgamla" klarar regn etc mycket bättre, jag tror nog den nya skall fixa det bra också.
Sätter du dit en någon form av enkel vägghållare för att undvika dragbelastning och ett tak som skyddar UMC för direkt regn/snö så tror jag inte du behöver oroa dig.
/fth
Re: 3,7 kW hemma
Postat: 05 jun 2020 10:28
av fth
Teslas egna vägghållare till UMC är ju både snygg och riimligt prissatt:
https://shop.tesla.com/en_se/product/cable-organizer
Komplettera som sagt med ett litet tak över det så blir det bra!
/fth