Sida 1 av 1

Trefas WC och andra elbilar

Postat: 04 maj 2020 10:08
av simonk
Jag har en Model 3 som laddar via en Tesla Wall Connector. WC:n är inställd på trefas 13A, och laddar Teslan kvickt och bra!

Däremot testade mina föräldrar att koppla in sin Niro PHEV, och den ville inte alls ladda. Jag hade nog förväntat mig att det skulle fungera, men som enfas 13A. Eller är det inte så? Behöver bilen klara trefasladdning för att detta skall gå?

Inget stort problem i praktiken, då de ändå har en laddklump som kan ladda 13A, men ändå.

Re: Trefas WC och andra elbilar

Postat: 04 maj 2020 10:14
av Remuz
simonk skrev:
Jag har en Model 3 som laddar via en Tesla Wall Connector. WC:n är inställd på trefas 13A, och laddar Teslan kvickt och bra!

Däremot testade mina föräldrar att koppla in sin Niro PHEV, och den ville inte alls ladda. Jag hade nog förväntat mig att det skulle fungera, men som enfas 13A. Eller är det inte så? Behöver bilen klara trefasladdning för att detta skall gå?

Inget stort problem i praktiken, då de ändå har en laddklump som kan ladda 13A, men ändå.
Kolla så du inte har din WC satt på "Tesla only". Det är en switch i boxen

Re: Trefas WC och andra elbilar

Postat: 04 maj 2020 10:25
av [JM]
Sidan 20 i installationsmanualen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ins ... -connector

Manualen är inte så informativ på just denna punkt.
Det är Switch/DIP-brytare nr2 som skall fällas ner....

Re: Trefas WC och andra elbilar

Postat: 04 maj 2020 11:04
av simonk
OK, tack!

Det är alltså den som dokumenteras som "DIP-brytarposition 2 skall alltid vara i UPPÅT-läge" i installationsmanualen som man behöver fälla ner :-).

Antar att teslaladdningen inte påverkas av detta?

Re: Trefas WC och andra elbilar

Postat: 04 maj 2020 11:07
av mati
Korrekt uppfattat.