Sida 1 av 1

20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 28 apr 2020 13:54
av Zalman3
Nytt system för dubbelriktad trådlös laddning trumfar sladd-laddning.

Nu har forskare demonstrerat en lösning med 20 kW dubbelriktad trådlös laddning på en lastbil. Det nya systemet kan utgöra grunden till framtidens laddinfrastruktur.

Ett nytt laddsystem som testas kan göra elfordon till rullande energilager. Foto: Brittany Cramer/Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy
https://www.nyteknik.se/premium/nytt-sy ... ng-6994360

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 28 apr 2020 16:30
av Bjelke
Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 28 apr 2020 16:42
av Zalman3
Bjelke skrev:
Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 28 apr 2020 16:49
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!
Jo men när skulle en lastbil ha något överskott att dela med sig av liksom?
Den närmaste generationen lär snarare handla om hur många mil per dygn
dom kan utnyttja det batteri dom kan knöla in och har råd med...
Å andra sidan så är det kanske just ekonomin i det hela som gör det här intressant :)
Det skulle ju kunna bli ett sätt att ha råd med stora batterier också :)
Precis som man ibland resonerar på vanliga elbilar...

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 28 apr 2020 18:07
av Svenssons
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!
Jo men när skulle en lastbil ha något överskott att dela med sig av liksom?
Den närmaste generationen lär snarare handla om hur många mil per dygn
dom kan utnyttja det batteri dom kan knöla in och har råd med...
Å andra sidan så är det kanske just ekonomin i det hela som gör det här intressant :)
Det skulle ju kunna bli ett sätt att ha råd med stora batterier också :)
Precis som man ibland resonerar på vanliga elbilar...
Ja, vem köper en lastbil för att knyta fast den vid en plats så att den kan agera Powerbank? Man vill ju inte betala för snabbare laddning än nödvändigt och man vill ha lastbilen färdigladdad när den ska användas till det den är byggd.

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 29 apr 2020 22:36
av Gasglad
Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 29 apr 2020 22:51
av 12man
ORNL News som Nyteknik artikeln baseras på
https://www.ornl.gov/news/successful-de ... -ups-truck

Laddning och v2g över ett 11" gap med 20kw, spännande

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 30 apr 2020 07:14
av Svenssons
Gasglad skrev:
Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 30 apr 2020 08:50
av PoloPrinsen
Svenssons skrev:
Gasglad skrev:
Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.
Jag är lite tveksam till att låta en tröska ha ett eget, fast monterat, batteri då den bara används under en kort period på hösten. Däremot att kuna (som redan nu på eltrucķar) kunna byta batteri för att snabbt få kraft att köra när det väl behövs kan nog vara en bra lösniñg.

Håller dock helt med om den goda iden med traktorer och batterier.
Mvh PP.

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 30 apr 2020 09:36
av Zalman3
Att ha ett löst batteri i frontlyften i tex en traktor är både smart och praktiskt.

Dels som motvikt, dels kan man snabbt byta batteri till ett fulladdat och bara fortsätta att köra.

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 30 apr 2020 10:10
av Svenssons
PoloPrinsen skrev:
Svenssons skrev:
Gasglad skrev:
Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.
Jag är lite tveksam till att låta en tröska ha ett eget, fast monterat, batteri då den bara används under en kort period på hösten. Däremot att kuna (som redan nu på eltrucķar) kunna byta batteri för att snabbt få kraft att köra när det väl behövs kan nog vara en bra lösniñg.

Håller dock helt med om den goda iden med traktorer och batterier.
Mvh PP.
Det måste ju inte vara fast monterat i tröskan. Har man en eldriven tröska så måste man ju hitta nya/fler användningar till batteriet eftersom det är en av de större kostnader för tröskan. Det är nog inte så praktiskt att dela batteriet med traktorer heller eftersom dessa används intensivt under samma period som tröskan.

Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas

Postat: 30 apr 2020 12:10
av PoloPrinsen
Ja precis, man kan ju inte låta ett batteri vara i princip oanvänt i ca 11 av årets månader.

Samtidigt som man tröskar brukar det ju vara praktiskt att någon annan hjälper till att hämta de fyllda kärrorna och sen ställa tillbaka dom på lämpligt ställe intill där man tröskar efter att de tömts av på gården.

Att tvingas byta batteri mitt i arbetspasset på en tröska ser jag som dumt om man inte råkar skörda nära hemmavid. Tröskan är ju ofta stor och inte alltid enkel att frakta mellan gård och åker. Större modeller tvingas men ju tex ta av skördbordet (och dra med sig det efter själva tröskan) pga det är för brett för att få rum på vägen när det sitter på som det gör när man skördar. Känns som om man bör komma med ev extrabatteri ut till tröskan i så fall. Men att byta batterier i fält känns sådär.
På truck inomhus och framförallt med jämnt o stabilt betonggolv vet jag att det funkar bra o relativt fort.

Påriktigt stora gårdar med flera anställda så kan man såklart göra flera moment samtidigt, men är man ensam så kommer ju inte behovet av att kunna köra alla traktorer/tröska/lastare samtidigt finnas.
Mvh PP.