22tum MX Däck
Postat: 17 apr 2020 15:30
Sålda
Shit, går det ens?Bjelke skrev:NEOs hjul som nu ska sitta på en S![]()
Bra där!
Typ...fth skrev:Shit, går det ens?Bjelke skrev:NEOs hjul som nu ska sitta på en S![]()
Bra där!
Vad har man för dimensioner då, en rulle eltejp?![]()
/fth
Jo, ser ju bra ut, men hur blir komforten med typ 20mm gummi?jpetters skrev:Det ska gå fint på en S. Jag kikade på det förut men "nöjde" mig med Arachnid.
Så här kan det se ut.
Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir överfth skrev:Jo, ser ju bra ut, men hur blir komforten med typ 20mm gummi?jpetters skrev:Det ska gå fint på en S. Jag kikade på det förut men "nöjde" mig med Arachnid.
Så här kan det se ut.
Jag har av olika orsaker tillfälligt blivit tvungen att sätta på mina 22" på min X, och visst är det snyggt, men 15% högre förbrukning och 50% sämre komfort är det inte värt för mig iaf.![]()
/fth
Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över
Hur långt kommer du med 22"? Intressant eftersom 90 batteriet blir mer likvärdig 85 efter några år. 100 batteriet är väl relativt skonat från räckviddsångest, även med 22"fth skrev:Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över![]()
/fth
Vet inte riktigt, jag har normalt 20” Slipstream och med dom har jag en snittförbrukning på c:a 240Wh/km, mest motorväg 120+ km/h, vilket ger en räckvidd på typ 35 mil 100-0%, och realistiskt 25 mil under långkörning 80-10%.NEO skrev:Hur långt kommer du med 22"? Intressant eftersom 90 batteriet blir mer likvärdig 85 efter några år. 100 batteriet är väl relativt skonat från räckviddsångest, även med 22"
Självklart skojar jag men jag kommer långt med 21tummare bara det inte regnarfth skrev:Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över![]()
/fth
Nä, regn är döden för räckvidd, bara snömodd är värre, enda gången jag har haft (mild) ångest är på väg till ECar expo i Göteborg i snömodd och motvind.Smutt skrev:Självklart skojar jag men jag kommer långt med 21tummare bara det inte regnarfth skrev:Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över![]()
/fth
Som tur är ska det här inte bli vinterfälgarfth skrev:Nä, regn är döden för räckvidd, bara snömodd är värre, enda gången jag har haft (mild) ångest är på väg till ECar expo i Göteborg i snömodd och motvind.Smutt skrev:Självklart skojar jag men jag kommer långt med 21tummare bara det inte regnarfth skrev:Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över![]()
/fth
/fth
Nähä?!Smutt skrev:Som tur är ska det här inte bli vinterfälgarfth skrev:Nä, regn är döden för räckvidd, bara snömodd är värre, enda gången jag har haft (mild) ångest är på väg till ECar expo i Göteborg i snömodd och motvind.Smutt skrev:Självklart skojar jag men jag kommer långt med 21tummare bara det inte regnarfth skrev:Jo, X90 är ju ingen räckviddskung precis, än mindre med 22”Smutt skrev:Jag kör S60 så mitt batteri räcker till och blir över![]()
/fth
/fth
Jag körde ToR till landet i lördags, ganska precis 40 mil, motorväg 110/120 km/h, c:a 10 grader, snustorr vägbana, ingen vind att tala om.fth skrev:Vet inte riktigt, jag har normalt 20” Slipstream och med dom har jag en snittförbrukning på c:a 240Wh/km, mest motorväg 120+ km/h, vilket ger en räckvidd på typ 35 mil 100-0%, och realistiskt 25 mil under långkörning 80-10%.NEO skrev:Hur långt kommer du med 22"? Intressant eftersom 90 batteriet blir mer likvärdig 85 efter några år. 100 batteriet är väl relativt skonat från räckviddsångest, även med 22"
Med 22” bör det minska rejält, jag ska ev köra en längre sväng i helgen så får jag se vad den drar.
90-batteriet är ju som bekant inte Teslas bästa, men jag har faktiskt väldigt liten degradering efter drygt 10k mil, nerfningen av laddeffekt är mycket värre, jag hoppas att det inte är riktigt så illa som det verkade i vintras, även det bör jag få svar på i helgen.
/fth
Nu har jag aldrig kört MX men när jag satte på 21tummare på S så inbillade jag mig också att skillnaden i förbrukning var stor men efter några tusen mil så insåg jag att det var ca10% och köpte 21tum även till vinterdäcken sen köpte jag även en omgång MX 20tum till vintern allt funkar riktigt brafth skrev:Jag körde ToR till landet i lördags, ganska precis 40 mil, motorväg 110/120 km/h, c:a 10 grader, snustorr vägbana, ingen vind att tala om.fth skrev:Vet inte riktigt, jag har normalt 20” Slipstream och med dom har jag en snittförbrukning på c:a 240Wh/km, mest motorväg 120+ km/h, vilket ger en räckvidd på typ 35 mil 100-0%, och realistiskt 25 mil under långkörning 80-10%.NEO skrev:Hur långt kommer du med 22"? Intressant eftersom 90 batteriet blir mer likvärdig 85 efter några år. 100 batteriet är väl relativt skonat från räckviddsångest, även med 22"
Med 22” bör det minska rejält, jag ska ev köra en längre sväng i helgen så får jag se vad den drar.
90-batteriet är ju som bekant inte Teslas bästa, men jag har faktiskt väldigt liten degradering efter drygt 10k mil, nerfningen av laddeffekt är mycket värre, jag hoppas att det inte är riktigt så illa som det verkade i vintras, även det bör jag få svar på i helgen.
/fth
Normalt har jag en förbrukning på 240Wh/km på den sträckan med 20" slipstream, med 22" turbin blev förbrukningen strax över 300Wh/km, och då körde jag också något långsammare än vad jag vanligen gör![]()
25% högre förbrukning alltså, vilket motsvarar 20% kortare räckvidd.
Tillsammans med nerfningen av laddhastighet är detta förstås helt förödande vid långresor, mina 20" får nog åka på igen snarast.
/fth