Märkte att CharIn inte har en egen tråd. CharIn är typ lobbyorganisationen för CCS-standarden. I deras senaste nyhetsbrev så välkomnar de Vattenfall som en av flera nya medlemmar.
Lite intressant är att Tesla redan idag ligger på ca 670A på deras CCS V3, 400V, 250kW laddare.
EDIT:
Charging Protocol ISO/IEC 15118 har viktiga funktioner som debitering på ett smidigt sätt och V2X lösningar.
In a nutshell, ISO 15118 is an international standard that outlines the digital communication protocol that an electric vehicle (EV) and charging station should use to recharge the EV’s high-voltage battery. As part of the Combined Charging System (CCS), ISO 15118 covers all charging-related use cases across the globe. This includes wired (AC and DC) and wireless charging applications and the pantographs that are used to charge larger vehicles like buses.
The smart charging mechanism built into ISO 15118 makes it possible to perfectly match the grid’s capacity with the energy demand for the growing number of EVs that connect to the electrical grid. ISO 15118 also enables bidirectional energy transfer in order to realize vehicle-to-grid applications by feeding energy from the EV back to the grid when needed. ISO 15118 allows for more grid-friendly, secure, and convenient charging of EVs.
EV Industry Leaders Discuss Form & Function of Innovative Charging Protocol ISO/IEC 15118
Faktaruta kommunikation:
ISO/IEC 15118: Teknisk standard för allt som rör V2G-teknik: Generella användarfall,
hårdvarukrav, nätverksprotokoll, hårdvara för uppkoppling,
mjukvara för uppkoppling och
kryptering.
OCPP: Struktur på datakommunikationen (protokoll) mellan en elbil och en laddare.
Behöver inte nödvändigtvis
innehålla allt data som föreskrivs i ISO 15118 men stöder
det. Den senaste versionen
heter OCPP 2.0
IEC 61850: Standard för
kommunikation för så kallade
smarta elnät.
OSCP: Open Smart Charging
Protocol - ett protokoll som
kan användas av nätoperatören att skicka styrsignal.
EMS: Energy management
system - en styrenhet som
samordnar olika smarta apparater i byggnader.
EEBus: IoT-standard för kommunikation mellan flexibla
applikationer under en EMS.
ISO/IEC 15118: Teknisk standard för allt som rör V2G-teknik: Generella användarfall,
hårdvarukrav, nätverksprotokoll, hårdvara för uppkoppling,
mjukvara för uppkoppling och
kryptering.
OCPP: Struktur på datakommunikationen (protokoll) mellan en elbil och en laddare.
Behöver inte nödvändigtvis
innehålla allt data som föreskrivs i ISO 15118 men stöder
det. Den senaste versionen
heter OCPP 2.0
Aj då... Det där fick PowerCircle inte till helt rätt.
OCPP är ett defacto standardprotokoll för kommunikationen mellan laddstation och backend.
För den nyfikne så släpptes även OCPP 2.0.1 den 31/3. Versionen till trots, inte kompatibel med 2.0, därav rekommenderas alla att implementera 2.0.1 istället för 2.0.
Sedan kan det vara värt att även nämna att i ISO15118 så används V2G för att beteckna kommunikationen mellan bil och laddstation, inte för att kunna få energi ifrån bilen. Där pratar man istället om vi-directional power transfer, BPT, som det kommer stöd för i bästa version av ISO15118, eventuellt till vintern...
Re: CharIn
Postat: 16 apr 2020 19:29
av andersd
Zalman3 skrev:
Intressant är att man arbetar för laddare på 3MW.
CharIN is working on truck charging with up to 3 MW.
HPCVC standard, which is to operate at 1,500 volts and 2,000 amps
Lite intressant är att Tesla redan idag ligger på ca 670A på deras CCS V3, 400V, 250kW laddare.
Japp, 1-3 MW är häftigt. Men det är dit som vi behöver gå om vi ska ha kvar föraren i lastbilar som går på distans. Ska man då få in 4.5h körning på en 45 minuters rast, så krävs det en rejäl effekt.
Re: CharIn
Postat: 16 apr 2020 20:23
av Pontus
Tänk den dagen man kan få 3MW konstant in i en M3 då räcker det med någon minut vid laddaren
Re: CharIn
Postat: 16 apr 2020 20:28
av Zalman3
andersd skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att man arbetar för laddare på 3MW.
CharIN is working on truck charging with up to 3 MW.
HPCVC standard, which is to operate at 1,500 volts and 2,000 amps
Lite intressant är att Tesla redan idag ligger på ca 670A på deras CCS V3, 400V, 250kW laddare.
Japp, 1-3 MW är häftigt. Men det är dit som vi behöver gå om vi ska ha kvar föraren i lastbilar som går på distans. Ska man då få in 4.5h körning på en 45 minuters rast, så krävs det en rejäl effekt.
Hur långt bort är en standard för Hpcvc laddning i +1MW?
Det börjar ju komma allt flera ellastbilar som behöver rejäl laddeffekt.
Re: CharIn
Postat: 17 apr 2020 11:26
av andersd
Zalman3 skrev:
Hur långt bort är en standard för Hpcvc laddning i +1MW?
Det börjar ju komma allt flera ellastbilar som behöver rejäl laddeffekt.
Tja, en bra fråga.
Efter vad jag hörde så hade min i höstas valt vinnande design för kontakten. Dock skulle den modifieras en del, då den trots allt inte klarade 2-3000 A...
Hur det har gått har jag inte hört.
Sedan så är jag inte helt övertygad om att resten av designen kommer att lira så värst bra. Tanken är i princip att byta kablage och kontaktering jämfört med CCS. Däremot är tanken att behålla styrningen oförändrad. Det känns en aning tveksamt att köra med PLC-kommunikation i ledare som går jämte DC-ledarna som ska klara upp emot 3000A... Känns som det kan bli en del problem att få till en stabil länk.
Re: CharIn
Postat: 10 sep 2020 14:06
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Intressant är att man arbetar för laddare på 3MW.
CharIN is working on truck charging with up to 3 MW.
HPCVC standard, which is to operate at 1,500 volts and 2,000 amps
Lite intressant är att Tesla redan idag ligger på ca 670A på deras CCS V3, 400V, 250kW laddare.
EDIT:
Charging Protocol ISO/IEC 15118 har viktiga funktioner som debitering på ett smidigt sätt och V2X lösningar.
In a nutshell, ISO 15118 is an international standard that outlines the digital communication protocol that an electric vehicle (EV) and charging station should use to recharge the EV’s high-voltage battery. As part of the Combined Charging System (CCS), ISO 15118 covers all charging-related use cases across the globe. This includes wired (AC and DC) and wireless charging applications and the pantographs that are used to charge larger vehicles like buses.
The smart charging mechanism built into ISO 15118 makes it possible to perfectly match the grid’s capacity with the energy demand for the growing number of EVs that connect to the electrical grid. ISO 15118 also enables bidirectional energy transfer in order to realize vehicle-to-grid applications by feeding energy from the EV back to the grid when needed. ISO 15118 allows for more grid-friendly, secure, and convenient charging of EVs.
EV Industry Leaders Discuss Form & Function of Innovative Charging Protocol ISO/IEC 15118
Faktaruta kommunikation:
ISO/IEC 15118: Teknisk standard för allt som rör V2G-teknik: Generella användarfall,
hårdvarukrav, nätverksprotokoll, hårdvara för uppkoppling,
mjukvara för uppkoppling och
kryptering.
OCPP: Struktur på datakommunikationen (protokoll) mellan en elbil och en laddare.
Behöver inte nödvändigtvis
innehålla allt data som föreskrivs i ISO 15118 men stöder
det. Den senaste versionen
heter OCPP 2.0
IEC 61850: Standard för
kommunikation för så kallade
smarta elnät.
OSCP: Open Smart Charging
Protocol - ett protokoll som
kan användas av nätoperatören att skicka styrsignal.
EMS: Energy management
system - en styrenhet som
samordnar olika smarta apparater i byggnader.
EEBus: IoT-standard för kommunikation mellan flexibla
applikationer under en EMS.
Ska vara med på CharIN Tuesday Europe - virtual conference.
Hoppas man får veta mer om följande:
Plug and Charge
Bidirectional charging
ISO 15118-20
CharIN is working on truck charging with up to 3 MW.
HPCVC standard, which is to operate at 1,500 volts and 2,000 amps
CharIN Tuesday Europe - virtual conference.
Thank you for registering for "CharIN Tuesday Europe - virtual conference".
Part II: ISO 15118
ISO 15118 has been established as the standard protocol for charging electric vehicles in the European Market and many other regions of the world. Additional features of electric charging like Plug and Charge, bidirectional charging and others will be considered in the next version, called ISO 15118-20, which will be published from 2021/22 on. As a response to some critical voices on security aspects of ISO15118, this second part of the CharIN Tuesday Europe will focus on the ISO 15118 opportunities and solutions that will provided with the next updates.
Part III: Bidirectional charging
Smart Charging of electric vehicles like bidirectional charging, featured by the Combined Charging System (CCS), is possible and currently in development. It will be implemented in the ISO 15118-20 standard. To facilitate bidirectional charging, the creation of appropriate rules and technological solutions have to further be developed. This third part of the CharIN Tuesday Europe series addresses the current state of the art and possibilities of this technology as well as grid aspects of bidirectional charging.