Sida 1 av 1

Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 08:42
av Pontus
Tänkte bara dela med mig av gårdagens första för mig. En bekant fick slut på batteriet i sin XC60 och kunde inte starta. Tänkte att det borde väl gå bra att dela med sig lite. Tog ett par startkablar och åkte till ICA där han stod. Sedan tittade jag på en bra animation om hur man skulle göra i bilen digitala manual. Klart på 5 min eller mindre.
Några stora ögon såg jag i bakgrunden på folk som undrade om man verkligen kunde göra så där med en elbil :)

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 08:48
av bylund
Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.

Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 09:44
av lator
bylund skrev:
Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.

Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Det är inga problem att göra ett startförsök med batteriet inkopplat så länge den bil man hjälper inte står och kör på startmotorn länge. Med de moderna systemen där man inte aktivt påverkar startförsökets längd bör man vara säker på att bilen inte har startproblem utan bara har dött batteri. Annars ska man ta reda på hur man avbryter ett startförsök innan man ger sig på det hela.
Koppla in kablarna och låt det ladda ett tag innan startförsök. Batteriet i Teslan klarar starter av de flesta personbilar utan problem. Undvik stora dieselmotorer dock... ;)
(Jag har startat en liten personbil med hjälp av Ducatin (MC) så visst går det med små batterier också... :) )

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 12:36
av bonath
Såna däringa starthjälpsboxar innehåller väl typ MC-batterier...

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 13:44
av LasseTM
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 14:12
av lator
LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 17:22
av e5m1r
lator skrev:
LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
Det räcker att tesla säger NEJ
Nån säkring kan gå vad som helst egentligen och då står man där
TeslaBjörn lekte med att dra säkringar och detta resulterade i dyrt SC besök

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 18:02
av tor-ake
lator skrev:
LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
Det beror ju lite på vad som är vaj på bilen man ger starthjälp till. Exvis kan en generator ge mycket hög spänning och ström om dess regulator är paj. Skicka på 18-20 volt in i elektronikboxarna kan paja inte bara teslor utan nästan alla moderna bilar.

Men om man vet säkert varför den andra bilen behöver starthjälp, varför batteriet laddats ur och att den funkade normalt innan, då är det liten risk. Random (skrot)bil som behöver hjälp på willysparkeringen - nej tack.

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 18:14
av nek0
lator skrev:
LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
På 80-talet brände man databoxar på Lada Samara om man hjälpte någon med startkablar. Hur det är med Tesla vet jag inte.

Re: Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 18:35
av LasseTM
lator skrev:
LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
Vet inte exakt hur det ser ut på Tesla men säger dem nej så finns en anledning.
Men på våran Zoe diskuterade jag detta med en mekaniker på Bilia som har "special" utbildning på Renault elbilar och han sa att man ganska lätt kan bränna laddaren eller vad han kallade den som laddar 12V batteriet från 400V batteriet vid för kraftigt spänningsfall på 12V sidan.
Den är inte gjord för att kraftigt spänningsfall och försöker då ge max vilket kan vara skadligt med så snabba transienter, annars ligger den ju mest och småladdar. Har ingen aning om hur sant detta är men som sagt 400V till 12V är knappast dimensionerad för att ladda snabbt utan snarare ligga och småladdar konstant under färd.

Starthjälp till en fossilbil

Postat: 14 apr 2020 19:12
av taliz
Har för mig det stod i instruktionsboken även till Volvon att man inte skulle använda startkablar då det kunde skada elektroniken.
Kan bli dyrt på de flesta moderna bilar.
Nästan alla märken har väl vägassistans numera.