Tesla Model S 85, ej AP, 11400 mil, SÅLD
Postat: 13 apr 2020 23:50
EDIT: Gammal annons som jag uppdaterar och redigerar nu då det åter är aktuellt. Idag är priset 365 000 kr och den har gått 11 400 mil. Helförsäkringen är för mig 450 kr/mån numera, för 1500 mil/år. Säljes helst i samband med att jag tar leverans av en model 3, vilket preliminärt är i andra halvan av mars.
Bilen är svart med svart skinninredning och har de gamla stolarna i fullskinn. De har inte lika mycket sidostöd som de nya, men är enligt uppgift betydligt slitstarkare. Interiört är bilen i mycket fint skick och lädret är inte slitet. Bilen är generellt i fint bruksskick, det finns något stenskott, någon repa och småsaker att anmärka på för den kräsne men inget stötande eller utöver det vanliga för sin ålder.
Den är uppgraderad med CCS-laddning.
Garantin på drivlina och batteri räcker till och med den 28 april 2022. Bilen har gratis supercharging hela bilens livslängd. Motorn byttes i maj 2019 till senaste revision (Q), vilken har keramiska lagringar och avsevärt förbättrad slitstyrka. Efter det har bilen gått som en klocka. Batteriet byttes i maj 2021, så de stora sakerna är bytta. Alla dörrhandtag är lagade eller bytta någon gång och handbromsen är servad.
Bilen har både plåttak och vanlig stålfjädring, vilket jag också letade efter inför köp. Plåttaket innebär mindre vägljud i kupén och man riskerar vare sig läckage eller att behöva byta takglaset (vilket går på vagnskadan) på grund av stenskott. Vissa känner av ett visst kallras från glastaket på vintern, vilket man slipper med vanligt plåttak.
Stålfjädringen brukar de flesta föredra på en begagnad bil. Komfortmässigt är det ingen skillnad mot luftfjädringen och bilen är tillräckligt hög för att klara det mesta, men man slipper det knirr och knarr som luftfjädringen dras med och stålfjädringen är både hållbarare och billigare att reparera. Stålfjädringen går helt ljudlöst och har god komfort.
Min bil har dock inte autopilot, inte ens hårdvaran finns och det går inte att eftermontera. Jag föredrar faktiskt att köra själv och tycker det verkar mest läskigt med dessa spökbromsningar och hyss som AP fortfarande verkar dras med.
Vinterdäcken, Michelin Ice-X 4 dubbade, sitter på den sällsynta och energisnåla Aerofälgen för model S. Två av sommardäcken är fina Goodyear Eagle och de andra två är OK, sitter på snygga 19-tums cyclonefälgar. Nya TPMS-sensorer i alla hjul maj 2021.
Jag har förbättrat bilen lite med att uppgradera till 35W xenon och monterat en kraftig LED-ramp osynligt innanför grillen, för att hinna se renarna i tid på vintern. Jag har ljudisolerat i dörrar och bagage, vilket gjort stor skillnad, samt dragit in en permanent 12V till frunken för att kunna köra en kylbox där. Jag har också satt i premium interiörbelysning och monterat stänkskydd fram. Jag har bytt till den nyare modellen av vindrutespolning, som sprayar hela rutan istället för strålarna som aldrig går att rikta in bra. Bromsvätskan byttes i vintras i en bromsservice och det sitter nya stålspunna bromsslangar bak. Kupéluftfiltret är nyligen bytt. eMMc-kortet är bytt på garanti i maj 2021.
Utrustningen inkluderar farthållare, parkeringsvarnare fram och bak, teknikpaket, dubbelladdare 22kW, motoriserad bagagelucka, backkamera, sätesvärme fram, kurvljus, appstyrning och sedvanliga teslafunktioner. Följer med en UMC för Shuko samt en typ-2 sladd.
Batteriet är i gott skick, jag körde 35 mil som längst på en laddning i somras och hade då 12% kvar vid ankomst. 29 mil som längst i vintras, också då med 12% kvar. Jag laddar normalt hemma till 70% och väldigt sällan över 90%. Garanti på batteri och drivlina till den 28 april 2022.
Billig att försäkra med låg uppgiven effekt. .
Bilen står i Skellefteå.
Kompletterar med bilder vid intresse, annars finns det några i denna tråd:
viewtopic.php?f=24&t=16575
Bilen är svart med svart skinninredning och har de gamla stolarna i fullskinn. De har inte lika mycket sidostöd som de nya, men är enligt uppgift betydligt slitstarkare. Interiört är bilen i mycket fint skick och lädret är inte slitet. Bilen är generellt i fint bruksskick, det finns något stenskott, någon repa och småsaker att anmärka på för den kräsne men inget stötande eller utöver det vanliga för sin ålder.
Den är uppgraderad med CCS-laddning.
Garantin på drivlina och batteri räcker till och med den 28 april 2022. Bilen har gratis supercharging hela bilens livslängd. Motorn byttes i maj 2019 till senaste revision (Q), vilken har keramiska lagringar och avsevärt förbättrad slitstyrka. Efter det har bilen gått som en klocka. Batteriet byttes i maj 2021, så de stora sakerna är bytta. Alla dörrhandtag är lagade eller bytta någon gång och handbromsen är servad.
Bilen har både plåttak och vanlig stålfjädring, vilket jag också letade efter inför köp. Plåttaket innebär mindre vägljud i kupén och man riskerar vare sig läckage eller att behöva byta takglaset (vilket går på vagnskadan) på grund av stenskott. Vissa känner av ett visst kallras från glastaket på vintern, vilket man slipper med vanligt plåttak.
Stålfjädringen brukar de flesta föredra på en begagnad bil. Komfortmässigt är det ingen skillnad mot luftfjädringen och bilen är tillräckligt hög för att klara det mesta, men man slipper det knirr och knarr som luftfjädringen dras med och stålfjädringen är både hållbarare och billigare att reparera. Stålfjädringen går helt ljudlöst och har god komfort.
Min bil har dock inte autopilot, inte ens hårdvaran finns och det går inte att eftermontera. Jag föredrar faktiskt att köra själv och tycker det verkar mest läskigt med dessa spökbromsningar och hyss som AP fortfarande verkar dras med.
Vinterdäcken, Michelin Ice-X 4 dubbade, sitter på den sällsynta och energisnåla Aerofälgen för model S. Två av sommardäcken är fina Goodyear Eagle och de andra två är OK, sitter på snygga 19-tums cyclonefälgar. Nya TPMS-sensorer i alla hjul maj 2021.
Jag har förbättrat bilen lite med att uppgradera till 35W xenon och monterat en kraftig LED-ramp osynligt innanför grillen, för att hinna se renarna i tid på vintern. Jag har ljudisolerat i dörrar och bagage, vilket gjort stor skillnad, samt dragit in en permanent 12V till frunken för att kunna köra en kylbox där. Jag har också satt i premium interiörbelysning och monterat stänkskydd fram. Jag har bytt till den nyare modellen av vindrutespolning, som sprayar hela rutan istället för strålarna som aldrig går att rikta in bra. Bromsvätskan byttes i vintras i en bromsservice och det sitter nya stålspunna bromsslangar bak. Kupéluftfiltret är nyligen bytt. eMMc-kortet är bytt på garanti i maj 2021.
Utrustningen inkluderar farthållare, parkeringsvarnare fram och bak, teknikpaket, dubbelladdare 22kW, motoriserad bagagelucka, backkamera, sätesvärme fram, kurvljus, appstyrning och sedvanliga teslafunktioner. Följer med en UMC för Shuko samt en typ-2 sladd.
Batteriet är i gott skick, jag körde 35 mil som längst på en laddning i somras och hade då 12% kvar vid ankomst. 29 mil som längst i vintras, också då med 12% kvar. Jag laddar normalt hemma till 70% och väldigt sällan över 90%. Garanti på batteri och drivlina till den 28 april 2022.
Billig att försäkra med låg uppgiven effekt. .
Bilen står i Skellefteå.
Kompletterar med bilder vid intresse, annars finns det några i denna tråd:
viewtopic.php?f=24&t=16575