Sida 1 av 1

Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 07 apr 2020 14:01
av Zalman3
Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu.


Malus.jpg
Kanske det blir en ny gräns för Bonus på 30gram CO2 för plugin bilar i höst.

Fokus blir på elbilar.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 07 apr 2020 15:35
av Zalman3
Förslaget om nya miljöbilskrav från 1 mars 2020 för statliga upphandlingar, på 70g CO2 per km blev inte verklighet.
Men det kanske sänks till 30g CO2 per km istället?

Förslaget som regeringen nu skickar på remiss innebär en skärpt miljöbilsdefinition.
En miljöbil ska framöver som högst få släppa ut 70 gram koldioxid per kilometer, alternativt drivas på gas.
Därmed hamnar kraven på samma nivå som för de så kallade klimatbonusbilarna."
viewtopic.php?f=28&t=19241

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 08 apr 2020 08:21
av Zalman3
Det pratas om att vissa partier inte vill att elbilen ska få bonus om den väger över 2 ton.
Vissa experter och politiker vill ta bort miljöbonusen för stora elektriska suv:ar och styra om försäljningen mot elbilar som väger under 2000 kg.

https://www.bytbil.com/nyheter/test-zoe ... jeak-27190

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 08 apr 2020 08:59
av loftux
Zalman3 skrev:
Det pratas om att vissa partier inte vill att elbilen ska få bonus om den väger över 2 ton.
Vissa experter och politiker vill ta bort miljöbonusen för stora elektriska suv:ar och styra om försäljningen mot elbilar som väger under 2000 kg.

https://www.bytbil.com/nyheter/test-zoe ... jeak-27190
Den artikeln har en mening om att "det pratas om", resten ett test av Zoe. Så säger absolut inget om att det är på väg hända. Vilket iofs inte skulle förvåna mig, men mer substans krävs.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 16:34
av Zalman3
Bara elbilar får bonus verkar det som.


Bonus-stopp för laddhybrider sannolikt.

I höst ska bonus/malus-systemet ses över. Inga förändringar är klara, men en kvalificerad gissning är att bonusutbetalningarna kommer att dras ned kraftigt. ”Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade”, siar Ronny Svensson, chef för Ynnor Tjänstebilsförlaget och expert på tjänstebilsmarknaden.

https://teknikensvarld.se/bonus-stopp-f ... sannolikt/

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 18:28
av Remuz
Sist jag kollade gav jag runt 140k i moms för min model 3. Eftersom du kan få Max 25% täcks det ju alltid av momsen. Man kan väl inte isolera utgiften och automatiskt bokföra intäkten som att den fanns oavsett om utgiften fanns eller ej. Skulle man inte ha miljöbonusen skulle ju bilarna som säljs vara billigare så frågan borde snarare vara om momsöverskottet täcker bonusen...

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 19:19
av bylund
Remuz skrev:
Sist jag kollade gav jag runt 140k i moms för min model 3. Eftersom du kan få Max 25% täcks det ju alltid av momsen. Man kan väl inte isolera utgiften och automatiskt bokföra intäkten som att den fanns oavsett om utgiften fanns eller ej. Skulle man inte ha miljöbonusen skulle ju bilarna som säljs vara billigare så frågan borde snarare vara om momsöverskottet täcker bonusen...
Är det max 25 % av beloppet exklusive moms som man kan få tillbaka? Annars kan man ju få tillbaka mer än momsen, då momsen är 20 % av priset inklusive moms.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 19:48
av Fredrik j
Det finns väl ingen koppling mellan inbetald moms och utbetald bonus? Kopplingen finns ju mellan inbetald malus och utbetald bonus. Det säger ju sig själv att alla inte kan få bonus utan man behöver skruva till reglerna efter hand så det blir några malusbilister kvar.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 20:28
av Remuz
Bylund, vet inte, men där finns ju en poäng

Gällande nästa kommentar så missades nog poängen Fredrik. Min poäng är att momsen på den del som miljöbilen kostar extra ska täcka bonusen om det ska funka som nollsummespel.

Exempel:
BMW kostar 400k och kostar 40k extra i malus
Teslan kostar 700k och ger 60k i bonus

Så min logik då (som kanske är rubbad) är att BMW-n ger 80k i moms (ingen malus för att visa min poäng) +80k till staten. Teslan ger 140k i moms och sedan 60k i bonus så +80k till staten.
Hade teslan inte haft bonusen skulle man i denna hypotes köpa BMW-n. Skillnaden för staten är dock noll (bortser dock drivmedel).

Obs allt är teoretiskt här

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 20:36
av Fredrik j
Remuz skrev:
Bylund, vet inte, men där finns ju en poäng

Gällande nästa kommentar så missades nog poängen Fredrik. Min poäng är att momsen på den del som miljöbilen kostar extra ska täcka bonusen om det ska funka som nollsummespel.

Exempel:
BMW kostar 400k och kostar 40k extra i malus
Teslan kostar 700k och ger 60k i bonus

Så min logik då (som kanske är rubbad) är att BMW-n ger 80k i moms (ingen malus för att visa min poäng) +80k till staten. Teslan ger 140k i moms och sedan 60k i bonus så +80k till staten.
Hade teslan inte haft bonusen skulle man i denna hypotes köpa BMW-n. Skillnaden för staten är dock noll (bortser dock drivmedel).

Obs allt är teoretiskt här
Ja teoretiskt. Men det är bättre för staten att du jobbar ihop 700k och spenderar på en bil än att du jobbar ihop 400k. Den som har 700k men köper BMW har ju 300k kvar som förmodligen spenderas på något annat.
Staten tjänar mer ju mer pengar som cirkulerar.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 20:45
av Magre
Zalman3 skrev:
Det pratas om att vissa partier inte vill att elbilen ska få bonus om den väger över 2 ton.
Vissa experter och politiker vill ta bort miljöbonusen för stora elektriska suv:ar och styra om försäljningen mot elbilar som väger under 2000 kg.

https://www.bytbil.com/nyheter/test-zoe ... jeak-27190
BRA tycker jag!
Gynna mindre och billigare elbilar.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 21:56
av Zalman3
Magre skrev:
Zalman3 skrev:
Det pratas om att vissa partier inte vill att elbilen ska få bonus om den väger över 2 ton.
Vissa experter och politiker vill ta bort miljöbonusen för stora elektriska suv:ar och styra om försäljningen mot elbilar som väger under 2000 kg.

https://www.bytbil.com/nyheter/test-zoe ... jeak-27190
BRA tycker jag!
Gynna mindre och billigare elbilar.
Volvo verkar inte fattat att mindre och billigare elbilar är det som gäller.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 04 maj 2020 21:57
av Fredrik j
Man borde redan nu lägga en plan för hur och när subventionerna fasas ut. Annars riskerar man att dom blir permanenta eller att plötsliga ändringar behöver införas.

Re: Tjänstebilsfakta, vad händer på tjänstebilsmarknaden nu

Postat: 05 maj 2020 11:13
av Zalman3
När man väljer tjänstebil är restvärdet efter 3 år mycket viktigt.
Nu börjar det visa sig att andrahandsvärdet blir så dåligt för fossilbilar att leasingföretagen vill ta höjd för dåligt restvärde.

För vem vill köpa en begagnad fossilbil om 3 år?

Experterna: Priserna på bensinbilar kommer att få stryk.

Ny teknik förändrar bilmarknaden snabbt. Vad kommer att hålla restvärdet bäst?
Experterna på bilvärderingsföretaget bilpriser.se pekar på flera trender – premiumbubblan, elbilsvurmen och dieselskräcken.
Trender du som bilköpare måste ha koll på.