Sida 1 av 2

Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 13:39
av Pontus
Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
20200331_132659.jpg
20200331_133018.jpg

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 13:52
av oscfor
Pontus skrev:
Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
20200331_132659.jpg
20200331_133018.jpg
De har redan gjort leveranser.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 14:01
av Zalman3
Var ju på Porsche visning i Umeå den 14 mars.
Då levererade de dom 2st till kunder i Umeå.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 14:11
av TiborBlomhall
Enligt car.info 63 stycken levererade i Sverige:

https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 14:49
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:
Enligt car.info 63 stycken levererade i Sverige:

https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map
det är ju bra, har för mig jag hört om ca 100 lev i elbilslandet Norge.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 15:18
av Pontus
Finns dom att provköra också?

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 15:27
av Fredrik j
Pontus skrev:
Finns dom att provköra också?
Om man surfar runt lite på kartan från car.info som Tibor postade här ovan så ser man att det finns kundbilar ute i stugorna (eller kanske snarare lyxvillorna kanske) men det finns även bilar registrerade där porsche center gbg, borås, kalmar, umeå och örebro ligger. Dom verkar ha två bilar var...

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 16:53
av helix
Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.

Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.

Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 16:56
av ellerstrom
helix skrev:
Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.

Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avbokade min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.

Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Absolut intresserad! Nu är väl iofs inte Taycan aktuell för mig (oss) för tillfället, men kul att läsa iaf :)

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 19:37
av Chris_P3D
Yepp, också nyfiken. :)

Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 19:56
av oscfor
Norrmännen verkar inte så nöjda med bilen på långtur...


https://www.tv2.no/broom/11341620/

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 21:24
av Credde
oscfor skrev:
Norrmännen verkar inte så nöjda med bilen på långtur...


https://www.tv2.no/broom/11341620/
Dom skyller ju på laddmöjligheterne - bilen är fantastisk säger han, fast han hade gärna önskat lite längre räckvidd.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 21:24
av HelectriC
oscfor skrev:
Norrmännen verkar inte så nöjda med bilen på långtur...


https://www.tv2.no/broom/11341620/
Bilen får väl inte direkt kritik, men laddmöjligheterna!

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 21:33
av oscfor
20-25 mil på motorväg är ju inte direkt imponerande, men det är väl bara problem med laddmöjligheterna...

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 21:44
av HelectriC
oscfor skrev:
20-25 mil på motorväg är ju inte direkt imponerande, men det är väl bara problem med laddmöjligheterna...
Beror ju på hur man kör, finns många YT-videor där de kommer betydligt längre även på autobahn.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 31 mar 2020 22:21
av DavidS
helix skrev:
Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.

Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.

Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?


Extremt intresserad av en recension! Står litet i valet och kvalet och vill ha alla input.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 04 apr 2020 15:27
av Zalman3
Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.

Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.

Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.

Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.


Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.

Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 06:46
av tobiaslej
Det är precis det som tyvärr gör att man som köpare av alla andra elbilsmärken måste vara elbilsentusiast.
Det är svårt att sälja in 2h laddtid till de flesta.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 07:42
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.

Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.

Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.

Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.


Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.

Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 07:45
av frippan
Kollade för skojs skull fördelningen på panamera i Sverige

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 08:23
av RagWal
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.

Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.

Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.

Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.


Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.

Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.
Fast man kanske även som storstadsbo vill åka norrut. En stockholmare som ska till Åre får ha tålamod.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 08:28
av Zalman3
Porsche i Umeå har sålt ett gäng Taycan redan.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 08:45
av HelectriC
Kartan talar ju för sig själv tycker jag. Det byggs nog inga snabbladdare för några få, upp till kanske hundra bilar.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 09:19
av Verdi
HelectriC skrev:
Kartan talar ju för sig själv tycker jag. Det byggs nog inga snabbladdare för några få, upp till kanske hundra bilar.

Blir ju ett moment 22 det där. Utan laddare, inga bilar, utan bilar, inga laddare.

Re: Taycan i Sverige

Postat: 06 apr 2020 09:22
av Fredrik j
Troligtvis köper man väl inte en Taycan om man inte kan ladda hemma.