Taycan i Sverige
Postat: 31 mar 2020 13:39
Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
De har redan gjort leveranser.Pontus skrev:Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
det är ju bra, har för mig jag hört om ca 100 lev i elbilslandet Norge.TiborBlomhall skrev:Enligt car.info 63 stycken levererade i Sverige:
https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map
Om man surfar runt lite på kartan från car.info som Tibor postade här ovan så ser man att det finns kundbilar ute i stugorna (eller kanske snarare lyxvillorna kanske) men det finns även bilar registrerade där porsche center gbg, borås, kalmar, umeå och örebro ligger. Dom verkar ha två bilar var...Pontus skrev:Finns dom att provköra också?
Absolut intresserad! Nu är väl iofs inte Taycan aktuell för mig (oss) för tillfället, men kul att läsa iafhelix skrev:Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avbokade min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Dom skyller ju på laddmöjligheterne - bilen är fantastisk säger han, fast han hade gärna önskat lite längre räckvidd.oscfor skrev:
Bilen får väl inte direkt kritik, men laddmöjligheterna!oscfor skrev:
Beror ju på hur man kör, finns många YT-videor där de kommer betydligt längre även på autobahn.oscfor skrev:20-25 mil på motorväg är ju inte direkt imponerande, men det är väl bara problem med laddmöjligheterna...
helix skrev:Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.Zalman3 skrev:Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Fast man kanske även som storstadsbo vill åka norrut. En stockholmare som ska till Åre får ha tålamod.HelectriC skrev:Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.Zalman3 skrev:Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
HelectriC skrev:Kartan talar ju för sig själv tycker jag. Det byggs nog inga snabbladdare för några få, upp till kanske hundra bilar.