Sida 1 av 1

Laddkabel 3-fas

Postat: 10 mar 2020 22:24
av penan
Jag har beställt en Tesla Model 3 som beräknas komma i slutet av mars och behöver en laddkabel till dess. På min arbetsplats har vi ett 16A 3-fas uttag som jag tänkt ladda bilen via. Jag har även tänkt ladda på min pappas landställe i Bohuslän när jag är där (tror det bara finns vanliga vägguttag där). Jag har ingen kunskap om el eller elbilar sedan tidigare så det är en djungel att lära sig allt.

Jag har kikat på l olika kablar, både enklare utan jordfelsbrytare och dylikt, såsom denna:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Samt på varianter med inbyggd jordfelsbrytare såsom dessa:
https://www.evsolution.se/produkt/juice ... ddstation/

https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... tare-typ-b

Behöver man inbyggd jordfelsbrytare eller går det lika bra utan? Har ni någon kabel att rekommendera?

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 10 mar 2020 22:35
av LarsL
Det är tillåtet att ladda med en lös kabel utan jordfelsbrytare typ B men det är ju ändå bra att ha.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 10 mar 2020 23:01
av penan
LarsL skrev:
Det är tillåtet att ladda med en lös kabel utan jordfelsbrytare typ B men det är ju ändå bra att ha.
Tack Lars! Är det pga av brandrisk det är bra med jordfelsbrytare typ B eller av någon annan anledning? Jag kan tyvärr ingenting om el och försöker lära mig.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 10 mar 2020 23:09
av Daniel_S
Har laddat en hel del med NRG Kick som du hänvisar till hos laddstoppet.se, en riktigt grym kabel.
Funkar kalas till alla bilar jag testat (TMX, i3, XC90 T8), enkel att ställa strömstyrkan, gedigen konstruktion.
Dyr men rekommenderas - Lycka till!

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 10 mar 2020 23:27
av penan
Daniel_S skrev:
Har laddat en hel del med NRG Kick som du hänvisar till hos laddstoppet.se, en riktigt grym kabel.
Funkar kalas till alla bilar jag testat (TMX, i3, XC90 T8), enkel att ställa strömstyrkan, gedigen konstruktion.
Dyr men rekommenderas - Lycka till!
Tack Daniel. Det verkar vara en kanonkabel. Är den smidig att ta med sig eller är den otymplig att plocka fram? Mitt största bekymmer med NRG Kick är att den bara finns i 5m för 16A 3-fas. Men 5m kanske räcker.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 00:21
av Daniel_S
Alla 3-fas-kablar är grova och lite bångstyriga, så även denna :)
Men den går ner i frunken på i3'an, vilken inte är så stor.
Har starkt för mig att den finns att beställa i 7,5m/valbar längd någonstans men hittar inte länken just nu.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 06:47
av LarsL
penan skrev:
LarsL skrev:
Det är tillåtet att ladda med en lös kabel utan jordfelsbrytare typ B men det är ju ändå bra att ha.
Tack Lars! Är det pga av brandrisk det är bra med jordfelsbrytare typ B eller av någon annan anledning? Jag kan tyvärr ingenting om el och försöker lära mig.
Jordfelsbrytaren har inget med brandskydd att göra. Jordfelsbrytare TypB ska skydda resten av anläggningen mot likströms läckor som kan slå ut jordfelsbrytare typA. Jordfelsbrytare typA är ett personskydd och en TypB funkar som en TypA plus likströmsskyddet.

Främsta anledningen till att vi fått TypB jordfelsbrytare är att Renault Zoe hade en tveksam konstruktion som kunde leda till läckor. Om du sätter upp en laddbox på väggen så kan vem som helst ladda från den, en Zoe, och därför behövs jordfelsbrytare TypB därför att skydda din TypA. Om du har en UMC kabel så vet du ju att den bara används till din bil, Tesla, och då är risken mindre.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:10
av mathiaso
NRG kick finns i 7,5m men då är det 32A (22kW) varianten, alltså det större 3-fas uttaget. Då behöver man en adapter för att ladda från 3-fas 16A uttag.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:19
av Johlei
Det följer med en UMC-kabel som är enfas när du får bilen. Om du sedan köper en adapter från 16A 3-fasuttag till enfas schuko (vanligt vägguttag) eller enfas 16A (blått campinguttag) så kan du ladda med en fas i 13A vilket ger dig ca 3-4kW laddning. Om du är på jobbet i sex timmar har du då laddat i ca 18-24 kWh, tillräckligt för att köra 6-14 mil beroende på väder och snö.

Men du är nog på jobbet längre än så, vilket gör att du får i ännu mer.

Nu vet jag inte hur långt du har till jobbet, men man klarar sig förvånansvärt bra med enfaskabeln.

Adaptern jag pratar om hittar du på t.ex. Swedol för under 200kr. Så det blir några tusen kronor billigare vilket kan översättas till lägre milkostnad.

Bara en tanke.

Välkommen i familjen!

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:34
av penan
Daniel_S skrev:
Alla 3-fas-kablar är grova och lite bångstyriga, så även denna :)
Men den går ner i frunken på i3'an, vilken inte är så stor.
Har starkt för mig att den finns att beställa i 7,5m/valbar längd någonstans men hittar inte länken just nu.
Tack för info :)

Deras 32A 3-fas kabel går att beställa som 7,5m men då behövs en adapter för att plugga in i 16A uttag.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:46
av penan
LarsL skrev:
penan skrev:
LarsL skrev:
Det är tillåtet att ladda med en lös kabel utan jordfelsbrytare typ B men det är ju ändå bra att ha.
Tack Lars! Är det pga av brandrisk det är bra med jordfelsbrytare typ B eller av någon annan anledning? Jag kan tyvärr ingenting om el och försöker lära mig.
Jordfelsbrytaren har inget med brandskydd att göra. Jordfelsbrytare TypB ska skydda resten av anläggningen mot likströms läckor som kan slå ut jordfelsbrytare typA. Jordfelsbrytare typA är ett personskydd och en TypB funkar som en TypA plus likströmsskyddet.

Främsta anledningen till att vi fått TypB jordfelsbrytare är att Renault Zoe hade en tveksam konstruktion som kunde leda till läckor. Om du sätter upp en laddbox på väggen så kan vem som helst ladda från den, en Zoe, och därför behövs jordfelsbrytare TypB därför att skydda din TypA. Om du har en UMC kabel så vet du ju att den bara används till din bil, Tesla, och då är risken mindre.
Tack för informationen. Vad skulle kunna hända med anläggningen vid en likströmsläcka som slår ut jordfelsbrytare TypA?

Jag kommer enbart använda kabeln till laddning av min Tesla Model 3. Innebär det att jag klarar mig mig utan jordfelsbrytare typB och kan använda en sån här kabel och bara plugga in?

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:56
av tor-ake
Den största risken verkar vara att det kommer någon granne eller förståsigpåare och skäller på dig för att du utsätter alla grannar för livsfara genom att sätta deras jfb typ A ur spel medan du är inkopplad (det är extremt osannolikt, men kan inträffa under väldigt speciella betingelser)

viewtopic.php?f=29&t=18912

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 07:57
av penan
mathiaso skrev:
NRG kick finns i 7,5m men då är det 32A (22kW) varianten, alltså det större 3-fas uttaget. Då behöver man en adapter för att ladda från 3-fas 16A uttag.
Jag såg det, hade gärna velat ha 7,5m med 16A uttaget.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 08:02
av penan
Johlei skrev:
Det följer med en UMC-kabel som är enfas när du får bilen. Om du sedan köper en adapter från 16A 3-fasuttag till enfas schuko (vanligt vägguttag) eller enfas 16A (blått campinguttag) så kan du ladda med en fas i 13A vilket ger dig ca 3-4kW laddning. Om du är på jobbet i sex timmar har du då laddat i ca 18-24 kWh, tillräckligt för att köra 6-14 mil beroende på väder och snö.

Men du är nog på jobbet längre än så, vilket gör att du får i ännu mer.

Nu vet jag inte hur långt du har till jobbet, men man klarar sig förvånansvärt bra med enfaskabeln.

Adaptern jag pratar om hittar du på t.ex. Swedol för under 200kr. Så det blir några tusen kronor billigare vilket kan översättas till lägre milkostnad.

Bara en tanke.

Välkommen i familjen!
Som jag förstått det när jag pratat med Tesla är att det nu för tiden bara följer med en schukokabel samt typ2 kabel.

Då jag är ute och flänger mycket i jobbet och bara kan ladda någon timme här och där samt ej har möjlighet till laddning hemma behöver jag få ut så mycket effekt som möjligt när jag väl laddar, därav behöver jag 3-fas laddning.

Tack för välkomnandet in i familjen :)

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 08:50
av penan
tor-ake skrev:
Den största risken verkar vara att det kommer någon granne eller förståsigpåare och skäller på dig för att du utsätter alla grannar för livsfara genom att sätta deras jfb typ A ur spel medan du är inkopplad (det är extremt osannolikt, men kan inträffa under väldigt speciella betingelser)

viewtopic.php?f=29&t=18912
Tack för länken, har nu läst hela tråden och fått lite mer kött på benen :)

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 08:57
av Mikke
Hej,

Du har nog hittat de flesta mobila laddlösningarna, även kallade EVSE.
Finns ett par andra. Nrgkick som du är inne på är en bra produkt.
Du kan PM om du har några detaljfunderingar då även vi säljer dessa.

Med vänlig hälsning,
Mikael
EVConcept.se

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 11 mar 2020 17:54
av penan
Mikke skrev:
Hej,

Du har nog hittat de flesta mobila laddlösningarna, även kallade EVSE.
Finns ett par andra. Nrgkick som du är inne på är en bra produkt.
Du kan PM om du har några detaljfunderingar då även vi säljer dessa.

Med vänlig hälsning,
Mikael
EVConcept.se
PM skickat

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 12 mar 2020 17:39
av ChristerSjo
penan skrev:
Jag har beställt en Tesla Model 3 som beräknas komma i slutet av mars och behöver en laddkabel till dess. På min arbetsplats har vi ett 16A 3-fas uttag som jag tänkt ladda bilen via. Jag har även tänkt ladda på min pappas landställe i Bohuslän när jag är där (tror det bara finns vanliga vägguttag där). Jag har ingen kunskap om el eller elbilar sedan tidigare så det är en djungel att lära sig allt.

Jag har kikat på l olika kablar, både enklare utan jordfelsbrytare och dylikt, såsom denna:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Samt på varianter med inbyggd jordfelsbrytare såsom dessa:
https://www.evsolution.se/produkt/juice ... ddstation/

https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... tare-typ-b

Behöver man inbyggd jordfelsbrytare eller går det lika bra utan? Har ni någon kabel att rekommendera?
Skall vi uppfatta det som att du inte har några laddmöjligheter hemma?

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 12 mar 2020 23:28
av penan
ChristerSjo skrev:
penan skrev:
Jag har beställt en Tesla Model 3 som beräknas komma i slutet av mars och behöver en laddkabel till dess. På min arbetsplats har vi ett 16A 3-fas uttag som jag tänkt ladda bilen via. Jag har även tänkt ladda på min pappas landställe i Bohuslän när jag är där (tror det bara finns vanliga vägguttag där). Jag har ingen kunskap om el eller elbilar sedan tidigare så det är en djungel att lära sig allt.

Jag har kikat på l olika kablar, både enklare utan jordfelsbrytare och dylikt, såsom denna:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Samt på varianter med inbyggd jordfelsbrytare såsom dessa:
https://www.evsolution.se/produkt/juice ... ddstation/

https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... tare-typ-b

Behöver man inbyggd jordfelsbrytare eller går det lika bra utan? Har ni någon kabel att rekommendera?
Skall vi uppfatta det som att du inte har några laddmöjligheter hemma?
Det stämmer, inga laddmöjlighter hemma.

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 13 mar 2020 00:27
av macksie
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 13 mar 2020 16:43
av Bo G
macksie skrev:
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med
Jag har en röd plugg över 750kr

Re: Laddkabel 3-fas

Postat: 13 mar 2020 16:44
av Bo G
macksie skrev:
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med
Jag har en röd plugg över 750kr