Sida 1 av 2

Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 20:55
av vigge50
Blev först väldigt förvånad när jag läste i artikeln för denna att den hade en tre cylindrig motor på 598 hk för framhjulsdrift, låter ju inte alls som Koeningsegg. Sen förstod jag att den även har tre elmotorer, en fram på 400 hk och sen två bak på vars 500 hk. Så totalt ska den ha en effekt på 1 734 hk och 3500 Nm. 0-100 på 1,9 sekunder och en toppfart på omkring 400 km/h.
På enbart eldrift ska den klara upp till 300 km/h men räckvidden är dock kort då den endast har 16,6 kWh batteri.

Detta blir även första bilen från Koeningsegg med plats för fyra personer!!

Bild

Bild

https://teknikensvarld.se/koenigsegg-ge ... cylindrar/

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 20:56
av taliz

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:08
av Bjelke
Ska jag ha en hybrid så blir det en sån!! :) :mrgreen:

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:15
av LarsL
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:29
av Marsa
LarsL skrev:
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:30
av LarsL
Marsa skrev:
LarsL skrev:
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.
Ljudet från en trecylindrig liten motor?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:30
av fimpen
Marsa skrev:
LarsL skrev:
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.
Ähhh, det finns ju högtalare för tusan!

/F

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:33
av Marsa
LarsL skrev:
Marsa skrev:
LarsL skrev:
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.
Ljudet från en trecylindrig liten motor?
Ganska stor för att vara trecylindrig. Låter nog tillräckligt :)

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:46
av Fredrik j
LarsL skrev:
Marsa skrev:
LarsL skrev:
Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.
Ljudet från en trecylindrig liten motor?
Trecylindriga motorer brukar låta bra. 598hk är ju avsevärt.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 21:54
av HelectriC
Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 22:05
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Rejäl generator om det behövs 598hk...

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 22:06
av vigge50
HelectriC skrev:
Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Nä, de använder samma teknik som i Regera, fossilmotorn och elmotorerna arbetar tillsammans och de kan skippa växlar helt.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 22:15
av M3apan
Kan tänkta mig en sådan, mest för att man känner igen sig i förarmiljön från model 3, med den skärmen...

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 03 mar 2020 23:38
av Monark1954
Måste ha feber, men denna hybrid vänder upp och ner på mina förutfattade meningar.
Denna länk går direkt till Koeningsegg eget klipp.
Det spännande börjar efter 8 minuter.


Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 05:41
av LarsL
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 06:24
av Zalman3
Pris?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 06:37
av frippan
Zalman3 skrev:
Pris?
ca $1.7 miljoner tror jag de pratade om

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 06:50
av Fredrik j
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 07:11
av kallekula
Jag är elbilsjunkie men den här är ju sjukt fet. Vilken kärra!

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 08:07
av Bjelke
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Nej, inte idag iaf med befintlig teknik, då blir en elbil med likvärdig räckvidd och prestanda tyngre normalt sett...
(Det FINNS såklart fossiler med ganska kort räckvidd också, precis som det även finns väldigt tunga fossiler också osv).
Så lägger man till räckvidd på det sättet som han gör så är det kört för en ren elbil från dom, sedan kan
man ju fortsätta att diskutera om man absolut verkligen MÅSTE ha precis den räckvidden osv, good luck with that liksom...
Jag skiter i vilket eftersom jag redan har mer räckvidd än jag behöver på mina elbilar (och skulle nöja mig med
ungefär densamma i en Koenigsegg)

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 09:01
av Pontus
HelectriC skrev:
Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Trodde att det fortfarande var vanligast med direkt dieseldrift på yachter, dvs stora privata båtar. Fick för mig att när Wider 150 kom så var den ganska ensam med detta men det kanske närmar sig 10 år sedan?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 09:51
av HelectriC
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Trodde att det fortfarande var vanligast med direkt dieseldrift på yachter, dvs stora privata båtar. Fick för mig att när Wider 150 kom så var den ganska ensam med detta men det kanske närmar sig 10 år sedan?
Väldigt många nya mindre/mellanstora skepp som genererar ström utan direkt koppling till drivaxlarna nu för tiden.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 09:53
av HelectriC
Sjukt cool Gemera! Synd att den blir så dyr, men något annat var ju inte att vänta från K. Nya Tesla Roadstern blir ju säkert i paritet med Gemera när man ser till prestanda och storlek på bil, antal säten etc. K kommer dock alltid vara mer exklusiv.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 10:52
av MatsJ
Lite kul att han använder sin egen familj för att demonstrera "familjebilen". Men hunden fick stanna hemma. :D

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 11:07
av [JM]
Sjukt ball bil och man blir lite impad av uppfinningsrikedomen hos Koenigsegg.
Men hur väl kommer den att gå att köra "hårt" med egentligen?
Batterier på 16.6kWh och kombinerad elmotor effekt på 1400HK, dvs runt 1000kW.
16.6kWh konsumeras på 16,6kWh/1000kW=0.0166h=en minut eller tänker jag helt fel?
Dvs batteripacken räcker till en eller två fullgasrepor.
Det som dock inte framgår är huruvida elmotorernas effekt är fördelad över hastighetsregistret.