Sida 1 av 2

Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:23
av Kjel
Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:30
av Johan84
Funkar överlag bra men är väldigt glad att jag har en carport så det inte är snö som sedan blir is på bilen varje morgon, är iofs skönt med alla bilar. Att man kan värma bilen från appen gör ju att man alltid kan få den varm tillslut så det tinar upp men hade varit bättre med karmar runt fönstren istället för karmlösa dörrar. Tycker inte det är så mycket problem med dörrhandtagen, mer bara att rutan inte alltid går ner 1cm så dörren går att öppna. Har även fått problem att öppna dörrar när jag kört långt utan nederbörd när det är kallt (-20). Bor i norrland.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:32
av Wir
Om bilen förvärms har det alltid varit lugnt för mig.

Utan förvärmning fastnar rutorna så det går inte att stänga dörrarna inifrån (rutan åker ner lite när man öppnar och upp igen efter man stängt).

Handtaget på förarsidan fastnar ute ibland.

I övrigt inga problem på vintern.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:40
av NEO
Kjel skrev:
Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.
Ytterst svårt att generalisera och säga att äldre Model S är sämre ihopsatta, min gamla P85+ 2014 som varit extremt välvårdad håller högre standard än många nyare. Har också varit med om 2017-2018 modeller som använts som loaners från service center som sett värre ut än en rostig 740.

En Tesla är i mina ögon en fantastisk vinterbil, jag har bott på lite olika ställen och kunnat prova bl.a isolerat dubbelgarage med värmepump, carport, parkering på gatan (Oslo) och måste säga att bilen klarar av alla scenarion. Enda skillnaden är att du inte kan påverka så mycket om det snöar 1m över natten och har bilen ute. Har ett exempel på när jag var på jobb och bilen stod ute i freezing rain på flygplatsen, när jag skulle åka därifrån hade hela bilen ett islager på 1cm. Ingen kollega lyckades ens öppna dörrar eller skrapa bort isen, min Tesla som hade förvärmts 40min innan sprätte ut handtagen och krossade isen samtidigt som dörrarna gick att öppna enkelt tack vara silikon på lister och förvärmning. Jag åkte från jobbet och mina kollegor satt fast i flera timmar.
87753437_1786471524817322_4214893721029705728_n.jpg
Kan också nämna hur pass allvarlig detta väderfenomen var, alla flyg blev groundade och var tvungna att tinas i hangarer men Teslan kunde rulla hem :lol:
87804076_3031501986869710_8471605992432336896_n.jpg

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:43
av Zalman3
Kjel skrev:
Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.
Jag har kört knappt 10.000 mil i Norrland med min S75D.
Har Carport, kommer inte så mycket nederbörd på bilen.
Har aldrig haft problem med att handtagen inte går ut eller att dörren inte går att öppna.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:51
av Bjelke
För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde :)
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna :)
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning :lol:
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! :) (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt :)
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt! :)

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 09:56
av NEO
Bjelke skrev:
För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde :)
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna :)
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning :lol:
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! :) (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt :)
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt! :)
Har reagerat på en sak under denna vinter. Om man sätter värmen på max så att den visar HI och har range mode av så är uppvärmningen stegvis. Förr var den våldsam och bilen kunde spotta ut 50°C ur utblåsen, måste vara för att så många har spräckt sina rutor att Tesla ändrar mönstret på uppvärmningen. Är likadant på bägge mina X och min gamla S.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 11:38
av Bjelke
NEO skrev:
Bjelke skrev:
För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde :)
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna :)
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning :lol:
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! :) (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt :)
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt! :)
Har reagerat på en sak under denna vinter. Om man sätter värmen på max så att den visar HI och har range mode av så är uppvärmningen stegvis. Förr var den våldsam och bilen kunde spotta ut 50°C ur utblåsen, måste vara för att så många har spräckt sina rutor att Tesla ändrar mönstret på uppvärmningen. Är likadant på bägge mina X och min gamla S.
Ok det var som faen, jag har inte vågat testa just för risken att spräcka rutan.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 15:19
av Kjel
Tack för alla svar. Verkar således inte som om det skulle vara något jag borde oroa mig för. Bor ju nära Stockholm så service finns nära. Det närmar sig beslut.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 16:26
av Bjelke
Ja bor man skapligt nära ett service center så skulle jag känna mig väldigt trygg
med köpet iaf :)

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 16:29
av NEO
Bjelke skrev:
Ja bor man skapligt nära ett service center så skulle jag känna mig väldigt trygg
med köpet iaf :)
Helt klart, men om Zalman har kört 10000mil i Norrland och också kan rekommendera känns det väldigt betryggande.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 17:29
av Ferro94
Som många i tråden redan vittnat om fungerar MS generellt bra på vintern. Bättre än de flesta "vanliga" bilar. Jag har kört c:a 20.000 mil med mina 2 MS och aldrig haft problem med handtag eller dörrar som fryser (smörj m lite silikon). Bilen blir varm riktigt snabbt och går som en pansarvagn i vilket väglag som helst. Aldrig varit orolig att inte komma iväg.

Du nämnde torkarna och det tycker jag däremot är en svag punkt. Sprutet täcker inte hela rutan (trots otaliga försök att justera till det bättre), och det går åt mycket spolarvätska moddiga dagar. Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".

Strålkastarna är nästa svaga punkt. De är relativt svaga och har ingen rengöring. Kommer ofta på mig själv med att ha helljuset på när jag möter andra bilar och det är få som reagerar.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 18:28
av jpetters
Ferro94 skrev:
Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 18:37
av NEO
jpetters skrev:
Ferro94 skrev:
Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.
Riskerar man inte ett knäppande ljud på a stolpen då?

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 18:40
av jpetters
NEO skrev:
jpetters skrev:
Ferro94 skrev:
Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.
Riskerar man inte ett knäppande ljud på a stolpen då?
Kanske om man flyttar den för långt. Jag har inte haft något problem med det på mina två S jag behövde justera detta på.

Det enda irritationsmomentet är att man ser lite av armen sticka upp ovan kanten på huven.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 20:22
av Gustafsson
MS är nog en av de bättre vinterbilar man kan ha. Jämfört med alla tidigare bilar jag haft, vilket börjar bli ganska många, är den i en klass för sig.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 29 feb 2020 21:54
av Ferro94
jpetters skrev:
Ferro94 skrev:
Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.
Jodå, den har jag provat. Problemet var att strålen med spolarvätska då slog i armen. Hur jag än riktade om strålen så gick den antingen för högt eller träffade armen. Jag flyttade tillbaka armen någon centimeter i taget och nu är den tillbaka ungefär där den började. Man lär sig att leva med det. Säkert lyckades du bättre.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 07:59
av mati
Såhär var mitt intryck med mina Model S på vintern.
+ ligger på vägen som en tegelsten
+ nästan obegränsad framkomlighet (D-modell)
+ blir varm på nolltid
+ spolarvätska räcker längre än i andra bilar

- strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
- kalla fötter i baksätet
- rutorna immar lätt igen

De sista två minuspunkterna var säkert mjukvarurelaterade och är förmodligen inte aktuella längre. De andra är konstruktionsbetingade och det var verkligen nånting jag störde mig på till den grad att jag inte ville köra bilen på vintern.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 08:04
av Zalman3
Gustafsson skrev:
MS är nog en av de bättre vinterbilar man kan ha. Jämfört med alla tidigare bilar jag haft, vilket börjar bli ganska många, är den i en klass för sig.
Kan bara hålla med. En Tesla S än en nivå bättre som vinterbil, än den Audi Avant Quattro som jag tidigare ägde.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 09:56
av Bjelke
mati skrev:
Såhär var mitt intryck med mina Model S på vintern.
+ ligger på vägen som en tegelsten
+ nästan obegränsad framkomlighet (D-modell)
+ blir varm på nolltid
+ spolarvätska räcker längre än i andra bilar

- strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
- kalla fötter i baksätet
- rutorna immar lätt igen

De sista två minuspunkterna var säkert mjukvarurelaterade och är förmodligen inte aktuella längre. De andra är konstruktionsbetingade och det var verkligen nånting jag störde mig på till den grad att jag inte ville köra bilen på vintern.
Det känns dock som att radarn klarar sig bättre sedan facelift, den gamla satt ju i ett eget litet ”hål” liksom och där
samlades det ju alltid snö och is, men inte lika illa numera :)

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 10:00
av Zalman3
strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller 
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
Strålkastarna på min Tesla tycker jag är ungefär lika starka som på den Audi jag körde.

Dock kan man ju ha extraljus om man vill ha riktigt bra belysning.
Spolning kunde man ha haft.

Det finns dom som har bättre torkare, men så dåligt att den bara tar halva rutan tycker jag inte.

Visst kan radarn snöa igen under extremt dåligt väder.
Men vilka givare fungerar om dom har 5cm snö på sig?
Kanske hade gått att fixa med uppvärmning.

Att radarn slutar fungera är en sak, men det som retar mig på riktigt är att utan radar så har man ingen farthållare alls.
Det är dumt på riktigt!
Och det vore så enkelt att fixa!

Dock har radarn snöat igen kanske 2ggr på ca 10.000 mil.
Så vanligt är det inte.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 10:04
av kontakten2
Samlar på sig med snö så baken blir småtung ;)
IMG_20200224_110537.jpg

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 10:05
av Gustafsson
Både ljuset (LED numera) och radarns placering är ju ändrat sedan Matis bil.
LED-ljuset är väldigt mycket bättre, men kunde vara ännu vassare.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 10:12
av mati
Bjelke skrev:
Det känns dock som att radarn klarar sig bättre sedan facelift, den gamla satt ju i ett eget litet ”hål” liksom och där
samlades det ju alltid snö och is, men inte lika illa numera :)
Vet inte. Jag hade ju ingen radar på min gamla pre-facelift, svårt att jämföra då. Jag kanske hade otur med vädret och det råkade bli en extrem form av blötsnö och -slask just de två vintrarna jag hade bilen, men min radar slutade i princip att fungera så fort det var minsta lilla antydan till snö på stötfångaren där radarn sitter. Jag kommer ihåg ett tillfälle då jag trodde att radarn hade gått sönder. Det var så lite snö att man kunde fortfarande se bilens blåa färg igenom det tunna snölagret som hade bildats på nosen. Jag torkade av det med en trasa och allting funkade igen. Så fick jag hålla på hela tiden, alternativt köra utan farthållare. Men min bil var ju lite speciell, det fanns inte mycket som funkade på den. Så sett är det kanske inte representativt heller.

Re: Kvalitet vinter

Postat: 01 mar 2020 10:16
av mati
Gustafsson skrev:
Både ljuset (LED numera) och radarns placering är ju ändrat sedan Matis bil.
LED-ljuset är väldigt mycket bättre, men kunde vara ännu vassare.
Min bil hade LED. Men de har kanske blivit bättre de också. Jag fick en omgång nya strålkastare en gång och det blev faktiskt bättre ljus. Inte bra men bättre. Men jag skulle ogärna vilja byta bort mina LED-matrix lampor som sitter i Audin. Det är i det i särklass bästa helljuset jag någonsin har haft.