Sida 1 av 1
Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:13
av Retep
Tesla battery investor day närmar sig. Om det nu är så omvälvande nyheter som Elon har pratat om, vad händer då? Efterfrågan på "nuvarande" batterikonfigurationerna kommer väl kännas något föråldrade, kommer detta leda till sänkta priser för att fortsätta sälja? Vad tror ni?
//Peter
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:18
av ChristerSjo
Om dina spekulationer är rätt kommer det väll innebära höjda priser på bättre batterikonfiguration, annars biter sig Tesla själva i foten.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:21
av Laban
Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:24
av ChristerSjo
Laban skrev:Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
Då antar du att den bättre batterikonfigurationen har samma kostnad för tesla som den sämre.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:24
av Elof
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:27
av ChristerSjo
Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:36
av Elof
ChristerSjo skrev:Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog dra slutsatsen att han räknar med rejält billigare batterier framöver.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 27 feb 2020 21:39
av ChristerSjo
Elof skrev:ChristerSjo skrev:Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.
Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt.

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 07:36
av Bjelke
ChristerSjo skrev:Elof skrev:ChristerSjo skrev:Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.
Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt.

CT har också en väldigt mycket enklare konstruktion vilket man inte får glömma, så det är
inte helt enkelt att räkna på kostnaderna här...
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 07:54
av Jerka
Cybertrucken finns ännu inte. Det gör att Elon kan använda de mest optimistiska beräkningarna på vad den ska kosta att bygga, ungefär som han gjorde med Model 3 innan den kom ut.
Underskatta inte den faktorn.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 14:31
av wector
Vi har ju konstant blivit matade av alla biltillverkare att större=dyrare. Så inte så konstigt att tänka så. Men CT lär vara billigare att tillverka chassit på än Model 3. Sen så har vi ju inte den blekaste aning om de avanser Tesla har på sina batterier idag.
Jag tror på nya bättre batterier med ny kemi som "inte passar" i Model 3/Y men i nya S/X/CT.
Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 14:33
av taliz
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 17:57
av Elof
taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 18:04
av Svenssons
Elof skrev:taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 19:06
av Elof
Svenssons skrev:Elof skrev:taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 19:42
av Svenssons
Elof skrev:Svenssons skrev:Elof skrev:taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Postat: 28 feb 2020 20:38
av Elof
Svenssons skrev:Elof skrev:Svenssons skrev:Elof skrev:taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...
Är de billigare än andra att bygga kommer de billigaste bilarna att se ut just så, som små Cybertrucks. Men jag tror inte det är billigare att bygga på det viset i stora serier.