Sida 1 av 1

Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 14:54
av Remuz
Har precis hämtat en hyrbil, Nissan quashqai diesel. Kommer 82mil på en tank. Fast det drog liiiiiiite mer att köra 3km än vad den beräknar.

Bara 7x förbrukning cirka...

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 15:24
av Legato
Riktigt bra tryck i de där! Erkänn att din gamla P100DL inte har en chans! :lol:

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 15:26
av Remuz
Legato skrev:
Riktigt bra tryck i de där! Erkänn att din gamla P100DL inte har en chans! :lol:
Får svåra nackskador av denna.

Körde totalt 5km delat i två etapper. Det drog 41km av räckvidden. Fortsätter det såhär kommer jag få tanka oftare än jag laddar...

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 15:57
av Legato
Remuz skrev:
Legato skrev:
Riktigt bra tryck i de där! Erkänn att din gamla P100DL inte har en chans! :lol:
Får svåra nackskador av denna.

Körde totalt 5km delat i två etapper. Det drog 41km av räckvidden. Fortsätter det såhär kommer jag få tanka oftare än jag laddar...
Mmm, fast det blir ju lätt så när det är så kul att dra på ;)

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 19:23
av mati
Gott med diesel. Nu kan du sträckköra hundratals mil i 200 knyck, kissa i en flaska, äta i bilen, och komma fram i samma skick som en hängmörad ryggbiff. Och så slipper du också den där jobbiga tystnaden i en elbil. Det är väl skönt. Oj vad jag är avundsjuk.
NOT. :lol:

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 19:25
av Remuz
Tur det bara är en månad eller så... köra till Alingsås utan AP känns mycket avlägset

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 19:48
av Daven
Remuz skrev:
Tur det bara är en månad eller så... köra till Alingsås utan AP känns mycket avlägset
Gör som Pippi hon tar ju luftballongen dit. Måste ju vara väldigt avslappnande och fridfullt :lol:

Re: Räckvidd vinter

Postat: 27 feb 2020 22:11
av olarsson
Ja det där med att elbilar drar mer på vintern är en seglivad myt. Så snart du fått upp batteriet till arbetstemp genom förvärmning eller laddning är det i stort ingen skillnad mot att köra sommartid. Det som däremot kostar är att värma kupén! Experimenterade lite och körde här i Härjedalsfjällen idag med klimatanläggningen av (alla i bilen sitter ju ändå påpälsade för att åka skidor) och bara stol- och rattvärme och det går att köra bra snålt då. Model X P Raven, 20" odubbat på isbark 70-väg. Temp mellan -10 och -15. 178Wh/km.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 28 feb 2020 06:40
av mati
Nja, det som påverkar rejält är vägarnas beskaffenhet. Så länge de är torra och fina och kupén är uppvärmd håller jag med om att förbrukningen inte ökar så mycket. Men så fort det är blött på vägarna, kanske dessutom orsakat av vägsalt, som skapar en geggig sörja på vägbanan, så sticker förbrukningen iväg. Sen är luftens densitet högre på vintern, dvs luftmotständet ökar. Det är ganska påtagligt för bilar som liknar utseendemässigt ett kassaskåp, som min e-tron.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 28 feb 2020 12:27
av olarsson
mati skrev:
Nja, det som påverkar rejält är vägarnas beskaffenhet. Så länge de är torra och fina och kupén är uppvärmd håller jag med om att förbrukningen inte ökar så mycket. Men så fort det är blött på vägarna, kanske dessutom orsakat av vägsalt, som skapar en geggig sörja på vägbanan, så sticker förbrukningen iväg. Sen är luftens densitet högre på vintern, dvs luftmotständet ökar. Det är ganska påtagligt för bilar som liknar utseendemässigt ett kassaskåp, som min e-tron.
Precis, att elbilar drar mer för att det är kallt på vintern är en myt. Det är exakt som du skriver, blöt eller kladdig väg, motvind mm påverkar mer, men det gäller ju lika och oavsett om bilen drivs av el eller olja.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 28 feb 2020 13:56
av Legato
mati skrev:
Nja, det som påverkar rejält är vägarnas beskaffenhet. Så länge de är torra och fina och kupén är uppvärmd håller jag med om att förbrukningen inte ökar så mycket. Men så fort det är blött på vägarna, kanske dessutom orsakat av vägsalt, som skapar en geggig sörja på vägbanan, så sticker förbrukningen iväg. Sen är luftens densitet högre på vintern, dvs luftmotständet ökar. Det är ganska påtagligt för bilar som liknar utseendemässigt ett kassaskåp, som min e-tron.
Instämmer.

Drar ju klart mer att köra i snömodd och nollgradigt än att köra i minus 10 på torr väg alternativt hårt packad snö.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 01 mar 2020 18:18
av MG_68
Här kommer ett exempel på dagens tur mellan Ö-vik och Krokom (via Sollefteå). 28 mil non-stop direkt efter snabbladdning. Fullastad Model 3 LR AWD, 4 personer samt stor takbox. Dubbfria Continental 18”, 90% torra vägar, mellan -8 och -4 grader kallt. Försökte köra lite lagomt snålt och landade på ett snitt på 86 km/tim. 220 Wh/km.
Med snömodd hade det kunnat bli spännande...
// Magnus

Re: Räckvidd vinter

Postat: 02 mar 2020 09:23
av Svenssons
En annan sak som påverkar räckvidden rejält är hur man kör bilen. Själv kör jag mycket lugnare på vintern än på sommaren, särskilt om det är blött eller ligger snö på vägbanan. Som jag skrivit i många trådar så har jag exakt samma snittförbrukning över 50 km året om. Jag har samma räckvidd vinter som sommar i min bil.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 02 mar 2020 09:31
av HX100
Jag ska köra långresa idag, från - 7 och massa nysnö till motorväg och barmark.
Min erfarenhet är även den att förbrukningen är lika på sommaren som på vintern, kanske för att man kör lite lugnare.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 07 mar 2020 11:50
av Remuz
Har nu kört 10mil. 25% av räckvidden och 25% av tanken är tömd. Bilen drar enligt pappret 0.38 per mil. Datorn i bilen säger att jag dragit 0.7. I verkligheten har jag bränt cirka 13 liter på 10.7mil vilket ger mig 1.2 i förbrukning.

Min model X hade förvisso fantasisiffror, men inte ens nära detta.

Re: Räckvidd vinter

Postat: 07 mar 2020 13:11
av Bjelke
Beklagar sorgen... :lol:

Re: Räckvidd vinter

Postat: 07 mar 2020 13:47
av Remuz
Bjelke skrev:
Beklagar sorgen... :lol:
Det är temporärt som tur är