Sida 1 av 1

Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:09
av Johlei
Model 3 LR AWD med dubbfria vinterhjul Stockholm - Trysil via Borlänge och Mora SuC. Vårkänslor ända tills bilen tyckte jag skulle svänga vänster en bra bit efter Mora, in på ”Unnamed road”. Svallis, smalt och kurvigt hela vägen ner till väg 311. Farthållare och självkörning var så klart inte på fråga!

En rejäl sladd innan jag kom på att ställa ner regenerative breaking (chill acc körde jag med redan). Därefter ett antal bredställ i 45-50 km/h.

Upplevde det mest hela tiden som att bilen ville dra vänster vid acceleration samt att bilen gärna ville slänga ut baken till höger vid varje fartminskning (trots lägsta regen alltså).

Dessutom kändes det som att hjulen aldrig hittade hem i snö/isspåren i vägen utan mest hela tiden låg mot någon av kanterna i spåren vilket gjorde upplevelsen än mer obekväm.

Har kört vintervägar med 7 olika ICE-bilar med dubb/dubbfritt senaste 20+ åren samt bott i Härjedalen 1 år och haft stuga i Funäsdalen flera år.

Jag har aldrig varit med om känslan tidigare att bilen nästan aldrig kör rakt fram på raksträckor utan liksom sladdar fram mest hela tiden, ungefär som en tvål på en isrink.

Iofs första gången jag har AWD och även första gången jag har så stark bil. Mina ICE har haft 120-150 hk. Men jag körde ju verkligen inte aggressivt nu.

Jag frågar som Sverker på Plus: ”Ska det va’ på det här viset?” :geek:

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:26
av fth
Låter nästan som att du råkat slå på ”dyno mode”?

Och nej, det ska definitivt inte vara så, jag har iofs X, men det är iaf den bästa vinterbil jag har kört, EV+AWD slår ICE+4WD alla dagar i veckan.

/fth

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:40
av mati
Det hela låter heltskumt. Om man utgår ifrån att en Model 3 ska bete sig ungefär på samma sätt som en Model S så ska den gå som på räls på isiga vägar.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:41
av Johlei
fth skrev:
Låter nästan som att du råkat slå på ”dyno mode”?
Ja, det kan man säga :D - fast det hade jag så klart inte.

Börjar tro att det är nåt med hjulinställningen. Jag har inte märkt av något konstigt de första 1200 milen sedan i juli förutom att det vibrerar lite lite grann i ratten. Jag har tänkt att det är den ojämna asfalten som orsakade de vibrationerna. Både sommar- o vinterdäcken är jämnt slitna (eller snarare oslitna).

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:44
av metchristian
Johlei skrev:
Model 3 LR AWD med dubbfria vinterhjul Stockholm - Trysil via Borlänge och Mora SuC. Vårkänslor ända tills bilen tyckte jag skulle svänga vänster en bra bit efter Mora, in på ”Unnamed road”. Svallis, smalt och kurvigt hela vägen ner till väg 311. Farthållare och självkörning var så klart inte på fråga!

En rejäl sladd innan jag kom på att ställa ner regenerative breaking (chill acc körde jag med redan). Därefter ett antal bredställ i 45-50 km/h.

Upplevde det mest hela tiden som att bilen ville dra vänster vid acceleration samt att bilen gärna ville slänga ut baken till höger vid varje fartminskning (trots lägsta regen alltså).

Dessutom kändes det som att hjulen aldrig hittade hem i snö/isspåren i vägen utan mest hela tiden låg mot någon av kanterna i spåren vilket gjorde upplevelsen än mer obekväm.

Har kört vintervägar med 7 olika ICE-bilar med dubb/dubbfritt senaste 20+ åren samt bott i Härjedalen 1 år och haft stuga i Funäsdalen flera år.

Jag har aldrig varit med om känslan tidigare att bilen nästan aldrig kör rakt fram på raksträckor utan liksom sladdar fram mest hela tiden, ungefär som en tvål på en isrink.

Iofs första gången jag har AWD och även första gången jag har så stark bil. Mina ICE har haft 120-150 hk. Men jag körde ju verkligen inte aggressivt nu.

Jag frågar som Sverker på Plus: ”Ska det va’ på det här viset?” :geek:
Vad för dubbfria däck? Vad hade du för lufttryck i däcken.. har själv m3 lr awd och mitt tyckte helt överlägsen 4wd jämfört med motsvarande ice bil.
Har Nokian dubbfria.. vissa tycker dem är sladdriga.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:45
av OfarligTesla
mati skrev:
Det hela låter heltskumt. Om man utgår ifrån att en Model 3 ska bete sig ungefär på samma sätt som en Model S så ska den gå som på räls på isiga vägar.
3an skall ju tydligen vara lite sladdrigare dock, bakmotorn är ju den effektivare i 3an så det verkar som de använder endast den initialt vid acc/regen vilket ju får det att kännas som det släpper innan antisladden kopplas in om man t.ex. använder regen lite för hårt. För S är det tvärtom frontmotor som är den effektivare så tror det är den som går in först där.

Det skall ju inte kännas som den kanar runt på rak väg i konstant fart som beskrivs här.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:46
av metchristian
Johlei skrev:
fth skrev:
Låter nästan som att du råkat slå på ”dyno mode”?
Ja, det kan man säga :D - fast det hade jag så klart inte.

Börjar tro att det är nåt med hjulinställningen. Jag har inte märkt av något konstigt de första 1200 milen sedan i juli förutom att det vibrerar lite lite grann i ratten. Jag har tänkt att det är den ojämna asfalten som orsakade de vibrationerna. Både sommar- o vinterdäcken är jämnt slitna (eller snarare oslitna).
Min vibrerar inte det minsta så kanske något med obalans i däck/fälg

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 16:59
av Johlei
Jag har Pirelli Ice zero 18” som jag körde med 3.0-3.1 i ringtryck.

På grund av gupp, issträngar m.m. så körde jag nog sällan exakt konstant fart rakt fram utan ändrade nog hastighet rätt ofta, samt att jag så klart anpassade min position i körbanan i sidled lite emellanåt. Men det var hela tiden med en känsla av att det skulle släppa och att jag skulle snurra.

Intressant det där med att bakmotorn driver mest på 3:an. Alla mina ICE har varit framhjulsdrivna. Det är ju onekligen en väsentlig skillnad.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:04
av Johlei
metchristian skrev:
Min vibrerar inte det minsta så kanske något med obalans i däck/fälg
Hmm. Får nog bli ett serviceärende i samband med att originalfälgarna åker på igen iom sommarhjulen. Jag upplevde från dag 1 efter leverans att det vibrerade lite konstigt, men det var så lite att jag inte har orkat engagera mig i det. Tji fick jag!

Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:04
av taliz
Pirelli är väl inte kända för att göra bra nordiska vinterdäck.
Men vibrera ska det ju inte göra oavsett.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:10
av Johlei
taliz skrev:
Pirelli är väl inte kända för att göra bra nordiska vinterdäck.
Men vibrera ska det ju inte göra oavsett.
Både original sommarhjul o mina vinterhjul har samma/lika mycket vibrationer upplever jag. Så hjulinställning snarare än däck/fälg då?

Jag har inte alltid haft Pirelli iofs men inte upplevt de som sämre än andra däck jag använt.

En vinter med min V50 var det djävulskt dåligt grepp (kommer inte ihåg om det var Pirelli, Michelin eller vad det nu var). Det var det året jag lite senare lärde mig om ”rotationsriktning” ...

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:22
av Elix747
Sladdrig bak på trean har diskuterats i några olika trådar tidigare så det är inte helt nytt. Kanske är din bil värre, av någon anledning. Jag upplever liknade med lätta släpp i bak på mycket hal väg, men har inte fått sladd. Tycker att det hjälper med regen low. På normal snö och hårdis så tycker jag normal regen också fungerat. Gaspådrag fungerar ypperligt. Jag kör på Nokian dubbfritt.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:37
av chevnanne
Jag hämtade en M3LR Awd-19 i augusti. Jag har sen köpt till det där för 19200 med bättre ax.
Jag har Hakka 9 (3,0 däcktryck) som jag köpte nya i oktober. Jag har inga problem med sladdrig bil vid normal körning
då jag har chill-mode. Om jag har sportläge och trycker fullt så blir bilen som en hal orm på vägen och vill gärna
dra sig mot mötande trafik. Nu anser inte jag att det är nått fel utan snö/isväg och för mycket kraft så blir
det väl lätt så. Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Det är ganska otrevligt så jag är rätt försiktig med pedalen och kör chill och låg regen för det mesta.

Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 17:40
av taliz
Johlei skrev:
taliz skrev:
Pirelli är väl inte kända för att göra bra nordiska vinterdäck.
Men vibrera ska det ju inte göra oavsett.
Både original sommarhjul o mina vinterhjul har samma/lika mycket vibrationer upplever jag. Så hjulinställning snarare än däck/fälg då?

Jag har inte alltid haft Pirelli iofs men inte upplevt de som sämre än andra däck jag använt.

En vinter med min V50 var det djävulskt dåligt grepp (kommer inte ihåg om det var Pirelli, Michelin eller vad det nu var). Det var det året jag lite senare lärde mig om ”rotationsriktning” ...
Bild ja rätt rotationsrikting har en viss påverkan.
Men är det lika sommar/vinter så låter det ju rimligt att det kan vara ngt i hjulupphängningen som behöver justeras/fixas.

På blankis med dubbfritt är det nog knepigt med bakhjulsdrift och regen oavsett hur låg den må vara.
Det blir ju som att släppa gasen på en bakhjulsdriven avgasbil, när man egentligen skulle behöva frikoppla.
Tesla behöver kanske trimma in detta bättre.
Tillsvidare får man själv sätta low regen och vara väldigt försiktig med hur man släpper gasen på blankis.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 20:03
av Johlei
chevnanne skrev:
Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Det är ganska otrevligt så jag är rätt försiktig med pedalen och kör chill och låg regen för det mesta.
Var på skärmen ser man i M3 att Antispinn är aktivt? Jag upplever inte att jag sett det blinka någon enda gång... men jag har ju inte medvetet stängt av funktionen. Antagligen har jag fullt upp med att kolla på vägen och märker inte att det blinkar.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 20:36
av chevnanne
Johlei skrev:
chevnanne skrev:
Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Det är ganska otrevligt så jag är rätt försiktig med pedalen och kör chill och låg regen för det mesta.
Var på skärmen ser man i M3 att Antispinn är aktivt? Jag upplever inte att jag sett det blinka någon enda gång... men jag har ju inte medvetet stängt av funktionen. Antagligen har jag fullt upp med att kolla på vägen och märker inte att det blinkar.
Hittade till slut i manualen sida 59. Den gula med sladdspår. :)

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 22:16
av frippan
Var uppe med min 3:a och besökte Trysil för någon vecka sedan. Har AWD och dubbfria Continental. Själv var jag så jävla nöjd med hur bilen uppförde sig. Körde på massa olika vägar från isiga och snöiga vägar. Skumt att du upplever den så dålig.
Något verkar ju fel, antingen däcken eller något med bilen.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 23 feb 2020 22:55
av Monark1954
Om det är extremt halt, vatten på isig väg kan även en bil med dubbdäck glida när den stannar i svag lutning.
Det har varit extrema dagar på många håll med regn på isiga vägar.

Även med dubbdäck har bilat någon dag fått krypa fram på småvägar därregnet öst ner på isig väg.

En jämförelse bör om möjligt göras med andra bilar just där och då.
Vilken hastighet kör andra, vill andras bilar sladda lite, dock svårt att veta om de kör med dubb eller inte.

Vi kör med dubbdäck, normal regen och normal acc.
Styr regen och accelerationen med pedalen efter vad väglaget tillåter.
Har provat chill och låg regen och det är en bra hjälp om det är mycket halt men vi som använder vår 3:a använder numera pedalen i stället efter ett par timmar på isbana.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 24 feb 2020 10:52
av NiklasTesla
Är supernöjd med Model 3 LR AWD som vinterbil. Körde tom över fjällen förra vintern med sommardäck (pga oväntat rejält snöfall i början av maj) utan problem.

Är det ishalka så ställer jag ner regen till låg och chill på acceleration samt kör mkt försiktigt (även dubbdäck kan tappa greppet). Kanske skulle kunna vara något för Tesla att skicka ut via mjukvaruuppdatering (=regen off) vid extremt halt väglag/extremt hög risk för vattenplaning.

Kör dubbfritt men har snökedjor i bilen om det skulle krisa på vintern (aldrig behövt använda).

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 24 feb 2020 11:00
av Tellus
Gör en hjulinställning

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 24 feb 2020 11:43
av heldiggrisen
NiklasTesla skrev:
Är supernöjd med Model 3 LR AWD som vinterbil. Körde tom över fjällen förra vintern med sommardäck (pga oväntat rejält snöfall i början av maj) utan problem.

Är det ishalka så ställer jag ner regen till låg och chill på acceleration samt kör mkt försiktigt (även dubbdäck kan tappa greppet). Kanske skulle kunna vara något för Tesla att skicka ut via mjukvaruuppdatering (=regen off) vid extremt halt väglag/extremt hög risk för vattenplaning.

Kör dubbfritt men har snökedjor i bilen om det skulle krisa på vintern (aldrig behövt använda).
Alla mina senaste bilar har varnat när det närmar sig 0:an/är kallt. Moderna bilar har jo också regnsensor.
Tesla är också ett mjukvaruföretag, och jag saknar lite möjligheter att själv välja till/från grejar: typ tältbildet i campmode, automatisk regenlevel vid låga temperaturer och/eller över en viss mängd nederbörd.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 24 feb 2020 19:51
av ElTorsk
Upplever också att den gärna släpper lite lätt i baken vid halka, likt en bakhjulsdriven bil. Inget som direkt stör mig då det endast handlar om ett kort ögonblick och bilen rätar upp sig omedelbart. Jag vet dock inte om jag är direkt nöjd med de dubbfria Hakka R3 Tesla säljer, bra bett men otroligt ”simmiga” vid högre fart. Fick ständigt korrigera styrningen när det blåste på här sist.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 24 feb 2020 21:49
av Elix747
Funderar på om problemet med sladd (inte laddsladden) är delvis kopplat till last. Jag har mest upplevt det med full last. (Men det kan ju även bero på att det varit halare vid dessa tillfällen) Bilen blir ju mer baktung när trunken är full och passagerare i baksätet. Baktung bil kan ju lättare få sladd. Svårt att göra någonting åt eftersom man ibland vill ha last i bilen.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 27 feb 2020 23:55
av bjornemo
Lyckades själv göra en 450 graders snurr på landsväg uppe i Vemdalen förra veckan. Svettigt värre m hela familjen i bilen. Glashalt och hade ändå redan satt ner regen t low. Har märkt att low tyvärr inte är noll utan just bara låg, och på hala vintervägar är det inte bra. Även lite regen bak kan få baken att släppa. Skulle vilja ha "winter mode" där regen kan stängas av helt och man får neutralläge när man släpper på gasen.
Sen om det hjälpt mig. Inte säkert. Odubbat suger på is. Såg fyra andra bilar som snurrat på samma sträcka. Klarade oss utan en skråma (både på familj och bil).
För den intresserade lade jag upp film på vår piruett från alla kameror i TM3-gruppen på FB.

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Postat: 27 feb 2020 23:56
av bjornemo
Elix747 skrev:
Funderar på om problemet med sladd (inte laddsladden) är delvis kopplat till last. Jag har mest upplevt det med full last. (Men det kan ju även bero på att det varit halare vid dessa tillfällen) Bilen blir ju mer baktung när trunken är full och passagerare i baksätet. Baktung bil kan ju lättare få sladd. Svårt att göra någonting åt eftersom man ibland vill ha last i bilen.
Kan nämnas att vår piruett kom med full bil och packning.