Sida 1 av 2
Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 08:24
av Tech
Är det någon som vet om det på något sätt går att frirulla med mod 3, alltså lägga i neutral under körning? Jag har letat lite på forumet men det enda jag hittat var att det skulle gå att föra högra spaken uppåt i ca 1 s för att frirulla, men det funkar inte på min M3. Kanske bara funkar på S/X?
Jag vet att många tycker man ska / kan kompensera regenereringen med gaspedalen men jag är van från min Zoe att kunna frifulla helt, så det är inte svaret på min fråga.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 08:29
av Tobberoth
Vad jag kan hitta online är detta nog inte smidigt nog för att användas under körning. Det ska gå att få den från D till N genom att försiktigt lyfta höger spak i 2-3 sekunder (ungefär som en lätt blinkning med vänster) men när man ska tillbaka till D måste man ändå trycka in bromsen, så det kommer ändå bli hackig körning.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 08:33
av Tech
Hmm. Nej. Det låter ju inte så smidigt. Måste testa och se hur det känns, men det hade ju varit smidigare om det vore enklare

Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 08:49
av pejvic
busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Aldrig varit så enkelt på en bil.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 08:58
av HelectriC
kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:06
av pejvic
1cm lätt uppåt. Nedåt blir Drive
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:14
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:20
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:25
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:26
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
behöver man trycka på skärmen för att blinka också

Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:26
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
behöver man trycka på skärmen för att blinka också

Kommer säkert på Model Y.

Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:28
av Tobberoth
Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
Lite lustigt exempel med tanke på att farthållaren specifikt är en av de få funktioner på Model 3 som styrs med reglage osv istället för skärmen.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 09:34
av Nicke Nyfiken
Tobberoth skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
Lite lustigt exempel med tanke på att farthållaren specifikt är en av de få funktioner på Model 3 som styrs med reglage osv istället för skärmen.
På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.
Idioti.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 10:48
av fth
Nicke Nyfiken skrev:På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.
Idioti.
Jag har iofs kommit åt farthållare/AP istf blinkers på min X ett antal gånger, så jag kan förstå en del av resonemanget med att ta bort reglage
/fth
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 10:52
av Nicke Nyfiken
fth skrev:Nicke Nyfiken skrev:På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.
Idioti.
Jag har iofs kommit åt farthållare/AP istf blinkers på min X ett antal gånger, så jag kan förstå en del av resonemanget med att ta bort reglage
/fth
Hur är det möjligt? Spaken är ju mycket kortare och inget man råkar komma åt av misstag. Det måste vara en tankevurpa om man kommer åt den av misstag, i alla fall på Model S. Det kanske är annorlunda på X.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 10:54
av Delta
Spara pengar på spakar
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:05
av MarkusL
Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:08
av Elof
Men är det inte bara att dra ner spaken så kommer D i om den är i N? Ska inte svära på det, men jag har för mig att det var så det funkade när jag experimenterade med frirull. Har man D i så blir det farthållare med samma manöver.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:10
av Xeik
MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
+1
En av anledningarna till att jag gillar 3:ans upplägg skarpt. Slipper 100 reglage där vissa används typ en gång under bilens livstid.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:10
av Tobberoth
MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Tycker också personligen det räcker ganska bra med två spakar i en bil, dock hade de gott kunnat lägga till ett sånt snurr-reglage på ena spaken så man kunnat välja vindrutetorkarhastighet utan att behöva pilla på skärmen eller använda röstkommandon som knappt fungerar.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:11
av themax
Som pejvic skriver ovan. Busenkelt att hantera frirull med Model 3. Både att aktivera och att gå tillbaka till D. Behövs inga extra spakar som stör som på Model S och X

Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:15
av Nicke Nyfiken
MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Går det att låsa på aktuell fart när man aktiverar farthållaren om man ligger under gällande hastighetsgräns när man aktiverar?
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:16
av Lembritt
pejvic skrev:busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Aldrig varit så enkelt på en bil.
Mycket riktigt, håll spaken uppåt i några sekunder för att gå till N.
Ah, så man behöver inte peta spaken neråt för att lägga i D, när man vill avsluta frirullning?
Model S, gnällde på att man inte kan gasa utan att man har växel i
Jag är alltid beredd med gaspedalen när jag vill gå från N till D, annars blir det en kraftig regen.
Måste testa med att bara trampa på pedalen i Model 3.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 11:27
av juristen
Jag har alltid tyckt att det borde finnas ett naturligt läge för frirullning i känslan i själva gaspedalen, typ ett läge man känner med foten som att pedalen "fastnar" lite lätt och naturligt i men som samtidigt går snabbt att gå förbi när man vill regenerera. Det hade varit optimalt.
Re: Frirullning?
Postat: 06 feb 2020 12:37
av tor-ake
En reluktansmotor med permanentmagneter går inte att frirulla tror jag. Därför ser jag ingen mening att lägga i N på 3an.
På outlandern använde jag ofta paddlarna för att "frirulla" ända till dess jag upptäckte att det faktiskt var fusk. I läge b0 så drar kontrollerna en liten mängd energi från batteriet så att motståndet i elmotorn skall bli noll, och det skall *kännas* som att bilen rullar fritt.
När illusionen väl var krossad insåg jag att jag lika gärna kunde hålla foten lätt på gasen istället. Det går ändå inte att förbruka noll W utan att bilen saktar in.
Bara induktionsmotorer som i preraven S och X kan frirulla på riktigt.