Sida 1 av 1

Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 03 aug 2015 23:42
av Tfs
Letade på forumet efter liknande tråd och ber om ursäkt om denna fråga redan besvarats.

Se bild och den gula linjen vid 240 som visar hur effektuttaget begränsades idag, detta efter några minuters hårdare körning.
Har sett linjen dyka upp några gånger innan, men inte funderat så mycket på den.
Idag var det dock tråkigt att få stryk av en Audi TT vid rödljuset


Normalt?
Bara att acceptera och inget man kan, eller bör, försöka "fixa" utan risk för bilens hälsa?
Automatskydd som slår i för att förhindra överhettning?
Model P85D

Tack på förhand!
Bild

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 03 aug 2015 23:53
av danni
Det är helt normalt och till för att skydda bilen. En elbil är inte gjord för att gå på max hela tiden. En sak du kan göra för att lindra det hela är att sätta regen braking till low, eftersom regen också värmer upp motorerna/batteriet.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 03 aug 2015 23:54
av vigge50
Du gissade rätt där till sist, begränsningen av effektuttaget är pga överhettning. Om man har full effekt på en elmotor så överbelastar man motorn och detta klarar motorn men bara under en stund innan den måste kylas ner igen och då begränsas effektuttaget.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 11:13
av Tfs
Tack för råd och svar.
Regen breaking av nästa gång då.

Blev intresserad av hur kylningen går till.
Slutet vätskekylt system? Hittar bara detta: http://www.freshpatents.com/-dt20140626 ... 178722.php

Återanvänds värmen på något sätt?

Finns det bra sätt att vätskekyla batterier till elbilar så de t.ex. klarar bankörning? Google hittar mest forum som diskuterar frågan utan att ge svar, men antar det finns svar jag missat.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 13:05
av bylund
Batteriet är vätskekylt (och vätskevärmt vid behov).
Även låg laddning ger effektbegränsning. Vet ej hur lågt det är på P85D, men på min 85 börjar det märkas när det är drygt 100 km kvar.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 13:27
av Fredriksv
Se till att ha bättre laddnivå på batteriet nästa gång. Med lägre spänning måste strömmen öka för att nå samma effekt. Med högre ström blir det större effektförluster som måste kylas bort.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 15:43
av Tfs
Tackar, laddningen lär ha ställt till det också med endast 110 km kvar igår

Antar det bara är en tidsfråga innan elbilar klarar längre perioder med högt effektuttag. Ringen nästa när den dagen kommer


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 19:38
av LarsL
Formula E får ju till i år ha egenutvecklade motorer och converters så det lär väl hända lite kul där med effektuttag under längre tid.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 20:24
av Fredriksv
Vilken hastighet höll du då? 130 i Danmark var ju inte något problem precis....

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 20:40
av HelectriC
Fredriksv skrev:
Vilken hastighet höll du då? 130 i Danmark var ju inte något problem precis....
150km/h Göteborg-Helsingborg-Göteborg inte heller nåt problem med min.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 21:43
av miksch
Har ligget i 200-220 i mange km. Ingen effektbegrensning. Men batteriene var varme, noe man merker ved ladning etter lengre høyhastighetsturer på autobahn. Da surrer varmepumpa på maks.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 04 aug 2015 22:35
av Franz
Är det typiskt batterierna som blir för varma eller är det växelriktare och motorer likaväl? Om en växelriktare har 95% effektivitet och omvandlar 320 kW så är det ju 16 kW värme som utvecklas. Med den mängden energi kan man värma 1 liter vatten från 20 grader till kokpunkten på 21 sekunder.

Re: Bilen stryper sig själv vid hög belastning över tid?

Postat: 05 aug 2015 06:11
av miksch
Har lest litt på det. Slik den generelle info er ser det ut som om det er batteriene som er limiteringen her. Batteriene må kjøles ved stort effektuttak eller f. eks ved SC. På en vanlig forbrennermotor lyser bare temperaturlampen opp, men det er opp til sjåføren å redusere gasppdrag. Teslan overstyrer her.


Sent from my iPhone using Tapatalk