Sida 1 av 2

Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 13:26
av Spooky
Någon mer än jag som upplever att bilen lite för ofta tappar kopplingen till internet (LTE)?
Vet inte varför den gör det men kommer tillbaka efter en stund körning om den försvunnit. Ibland tar det 5min någon annan gång tar det nästan 1 timme. Jäkligt retligt eftersom det mesta av funktionerna faller bort utan internet.
Är det sannolikt signalen utanför bilen eller bug i bilen?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 14:18
av Spfere
har varit med om detta mer än 1 gång, antar det har att göra med mobilnätet, då det är ett mobilt internet, har aldrig funnits 100%ig stabilitet i det. Så har som bara suckat och åkt vidare

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 15:08
av heldiggrisen
Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 15:14
av Xeik
heldiggrisen skrev:
Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Kan säkert vara roamingen som gör detta.
Jag brukar köra snabb omstart med knapparna om det tar mer än 5-10 min för den att hitta kopplingen. Då kommer den alltid tillbaka igen någon minut efter systemet bootat om.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 15:33
av Spooky
Vad innebär en snabb omstart med knapparna?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 17:02
av Xeik
Spooky skrev:
Vad innebär en snabb omstart med knapparna?
Håll in båda knapparna på ratten i några sekunder till skärmen slocknar. Då startar en del av systemet om (bilen går fortfarande att köra).
Efter ett tiotal sekunder så är systemet uppe igen, och då har den alltid (för mig) hittat LTE igen.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 17:21
av Nicke Nyfiken
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 18:59
av Vulgarsonic
Ja, händer mig om inte dagligen så iaf flera gånger per vecka.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 19:02
av kikat
Om de inte har bytt nyligen så är det Telias mobilnät som används i bilarna.
Antennerna för mobildata hittar du i sidospeglarna. Ska sitta en antenn i varje för MIMO-funktionalitet. Det finns LTE och 3G som kan användas, med LTE som preferred.
Tappar du uppkopplingen så beror det på låg signalstyrka eller fel hos Telias mobilnät.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 05 feb 2020 19:26
av Svenssons
Att växla mellan WiFi och mobilnätet tar ju ett tag för bilen. Varje gång jag startar bilen ligger den på WiFi men när jag börjat köra så tappar den detta nät och TuneIn kan få lite bekymmer. Löser sig av sig själv men att byta kanal eller välja samma kanal man lyssnade på löser problemet.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 12 apr 2021 23:22
av eizzmar
Jag har ett litet problem som jag tror jag hittat vad det är men vill veta säkert, om ni har svar får ni gärna svara :)

Hämtade ut en M3P för drygt två veckor sedan. När jag går in på YouTube mm så står det ”NL” vid loggan och bilen tror jag är i Nederländerna. Google blir också då o då på nederländska i webbläsaren. Detta medför också att jag inte kan kolla på SVTplay då de säger att jag inte befinner mig i Sverige.

Fick nys om att problemet är att jag har ett nederländskt sim-kort i bilen. Tydligen så fixar SC detta och byter det till ett svenskt. Har bokat ett service-ärende i appen med mobile service planerat till 3 maj.

Är det så? Att det ska bytas till ett svenskt och gör Tesla det? Kommer det kunna gå via MobileService? Drygt att åka 15 mil enkel resa till SC för detta lilla problem.
Antar att det går på garanti :)

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 00:06
av Willerud
Borde räcka med att ändra bilens locale.
Jag fick först bytt SIM, ingen skillnad. Löstes av någon remote support.

Sista svaret i denna tråden tyder också på det.
viewtopic.php?f=51&t=16896&p=345492#p345492

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 00:54
av martinot
heldiggrisen skrev:
Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
LTE/4G Brukar fungera vid leverans hos SC i Sverige, så jag skulle pga. det misstänka att det inte det är något vanligt fel med roaming iaf. Men Tesla Sverige kanske missat detta i några fall. Kan ju vara värt att kolla upp.

En sak som jag själv råkat ut för, är att WiFi stör. Tyvärr har M3 löjligt dålig antenn för WiFi (är ett skämt), och ibland så kopplar den inte upp mot LTE/4G istället för WiFi när man är hemma. Kan vara värt att checka för de som har problem.

I övrigt så tycker jag det fungerar väldigt väl med att lyssna på Spotify och radio (TuneIn) via streaming i bilen. Hade problem för något år sedan, men det löste Tesla med en uppdatering. Varit mycket stabilt sedan dess.

Vet inte vilken operatör de använder här i Sverige, men kan ju även vara att de byggt ut någon mast där vi bor/kör, som gör att det numera fungerar så bra (förutom WiFi).

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 09:54
av Curik
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 10:18
av martinot
Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Bytte de SIM-kortet fysiskt, eller är det e-sim i M3 som de bytte elektroniskt?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 11:14
av eizzmar
Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 13 apr 2021 12:55
av Curik
eizzmar skrev:
Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.
Förstår att det är en bit att åka (jag hade samma sträcka) och det tog ändå någon timma eller två att vänta, men det var det värt. I mitt fall kunde inte en ranger komma ut för dom saknade rätt utrustning.

Men absolut, det går på garanti.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 17 apr 2021 10:10
av eizzmar
Fick här om dagen svar från SC (se bild). Tråkigt att de inte fixar till det med nytt som-kort som andra här verkar ha fått. Får se om problemet kvarstår om några månader annars tar jag kontakt med dem igen. Är denna metod från SC något nytt? Att Tesla uppdaterar bilen centralt?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 20 apr 2021 23:37
av DrMabuse
Jag hade bilen inne på SC för bland annat just detta med holländsk locale och fick i princip samma besked, att detta kommer fixas med en kommande mjukvaruuppgradering. De kunde dock inte säga exakt när det kommer att ske. Detta var för en vecka sedan.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 20 apr 2021 23:54
av martinot
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?

Re: Internetuppkoppling

Postat: 21 apr 2021 07:33
av d3marcus
Jag har samma problem men är osäker på om det beror på MCU2-uppgradering eller någon OTA-uppdatering. Väldigt irriterande att det tar 1-2 minuter att få igång LTE när bilen startar. Med MCU1 (också LTE) var det sällan problem.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 06 jul 2021 16:08
av N1klas
Min bil TM3 uttagen i juni -21 har samma problem och jag fick svaret av SC att uppdatering kommer i Juli-Augusti som kommer fixa detta

Re: Internetuppkoppling

Postat: 06 jul 2021 21:52
av JonasF1
martinot skrev:
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.

"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"

/J

Re: Internetuppkoppling

Postat: 06 jul 2021 22:25
av Fredrik j
Prova att dela internet från telefonen och se om det blir nån skillnad.

Re: Internetuppkoppling

Postat: 07 jul 2021 21:41
av martinot
JonasF1 skrev:
martinot skrev:
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.

"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"

/J
Tack. Bra att veta!

Då kan de troligen byta e-SIM OTA.