Tid för uppvärmning av batteri. En kalkyl.
Postat: 28 jan 2020 14:01
Roat mig med att räkna lite på batterivärmning eftersom det poppar upp div trådar vintertid där ägare bekymrar sig om sin laddhastighet.
Laddhastigheten är kopplad till batteriets temperatur och Teslabjörn visat att förvärmningen drar upp tempen till typ 40-50 grader Celcius för att kunna ladda optimalt.
Obs det finns naturligtvis massor med andra material i batterier än de jag tagit upp här och kvoter/fördelning mellan materialen är ju lite lurigt att "gissa"
Någon som vet exakta ingredienser får gärna förfina kalkylen.
Detta är endast en grov kalkyl för att ta reda på viken rimlig tid man kan förvänta sig att det tar för Teslan att värma upp batteriet.
Antagit följande:
Bilen konsumerar ca 2.5kWh/mil i ca 100km/h
Verkningsgraden i batteriet är ca 95%
1 Kilojoule = 0.000278 Kilowattimmar
Alla tempangivelser är i Celsius
Batteriet väger ca 500kg i en tesla.
fördelat på ca 20liter kylarvätska (10L vatten + 10L glykol) och
480kg solida material fördelade på ca 400kg. 100kg aluminium + 300kg litium och 80kg annat, typ plast, gummi etc
Specifik värmekapacitet för ingående material (hämtat från wikipedia)
Vatten: 4.18kJ/(Kg*Grad)
Glykol: 2.4kJ/(Kg*Grad)
Aluminium: 0.897kJ/(Kg*Grad)
Litium: 3.482kJ/(Kg*Grad)
Annat: 0.5kJ/(Kg*Grad) (vild gissning)
Fördelningen i procent av de ingående materialen blir:
Vatten: 10/500=2%
Glykol: 10/500=2%
Aluminium: 100/500=20%
Litium: 300/500=60%
Annat: 80/500=16%
Genomsnittlig Specifik värmekapacitet i batteriet:
0.02*4.18 + 0.02*2.4 + 0.2*0.897 + 0.6*3.482 + 0.16*0.5 = 2.4802kJ/(Kg*Grad)
För att värma upp 500kg batteri en grad går det alltså åt ca 2.4802kJ/(Kg*Grad)*500kg=1240kJ
Detta motsvarar i kwh: 1240kJ*0.000278kWh/kJ = 0.345kWh/grad
Skall batteriet värmas tex från 0 till +50grader (utan förluster) för optimal laddhastighet på en SuC, så går det åt: 0.345kWh/grad*50=17.23kWh
Denna energi skall tas från förlustvärmen i batteriet + ev tillskott från batterivärmare etc.
Om man kör 100km/h och bilen drar 2.5kwh/mil så blir förlustenergin, 5%, endast 0.125kWh/mil.
Man skulle då behöva köra 17.23kWh/0.125kwh/mil=137.84mil innan batteriet blivit varmt.
Detta stämmer naturligtvis inte och visar på osäkerheten med uppskattningar men kanske kan ge en fingervisning om varför det tar lååååång tid att värma upp batteriet även på motorvägen.
Jag vill återigen påpeka att detta endast är en enkel räkneövning med massor av gissade värden på innehållet i batteriet.
Tesla återvinner tex värme från motorkylning mm samt batterivärmare på ca 6kW för att snabba på uppvärmningen.
Laddhastigheten är kopplad till batteriets temperatur och Teslabjörn visat att förvärmningen drar upp tempen till typ 40-50 grader Celcius för att kunna ladda optimalt.
Obs det finns naturligtvis massor med andra material i batterier än de jag tagit upp här och kvoter/fördelning mellan materialen är ju lite lurigt att "gissa"
Någon som vet exakta ingredienser får gärna förfina kalkylen.
Detta är endast en grov kalkyl för att ta reda på viken rimlig tid man kan förvänta sig att det tar för Teslan att värma upp batteriet.
Antagit följande:
Bilen konsumerar ca 2.5kWh/mil i ca 100km/h
Verkningsgraden i batteriet är ca 95%
1 Kilojoule = 0.000278 Kilowattimmar
Alla tempangivelser är i Celsius
Batteriet väger ca 500kg i en tesla.
fördelat på ca 20liter kylarvätska (10L vatten + 10L glykol) och
480kg solida material fördelade på ca 400kg. 100kg aluminium + 300kg litium och 80kg annat, typ plast, gummi etc
Specifik värmekapacitet för ingående material (hämtat från wikipedia)
Vatten: 4.18kJ/(Kg*Grad)
Glykol: 2.4kJ/(Kg*Grad)
Aluminium: 0.897kJ/(Kg*Grad)
Litium: 3.482kJ/(Kg*Grad)
Annat: 0.5kJ/(Kg*Grad) (vild gissning)
Fördelningen i procent av de ingående materialen blir:
Vatten: 10/500=2%
Glykol: 10/500=2%
Aluminium: 100/500=20%
Litium: 300/500=60%
Annat: 80/500=16%
Genomsnittlig Specifik värmekapacitet i batteriet:
0.02*4.18 + 0.02*2.4 + 0.2*0.897 + 0.6*3.482 + 0.16*0.5 = 2.4802kJ/(Kg*Grad)
För att värma upp 500kg batteri en grad går det alltså åt ca 2.4802kJ/(Kg*Grad)*500kg=1240kJ
Detta motsvarar i kwh: 1240kJ*0.000278kWh/kJ = 0.345kWh/grad
Skall batteriet värmas tex från 0 till +50grader (utan förluster) för optimal laddhastighet på en SuC, så går det åt: 0.345kWh/grad*50=17.23kWh
Denna energi skall tas från förlustvärmen i batteriet + ev tillskott från batterivärmare etc.
Om man kör 100km/h och bilen drar 2.5kwh/mil så blir förlustenergin, 5%, endast 0.125kWh/mil.
Man skulle då behöva köra 17.23kWh/0.125kwh/mil=137.84mil innan batteriet blivit varmt.
Detta stämmer naturligtvis inte och visar på osäkerheten med uppskattningar men kanske kan ge en fingervisning om varför det tar lååååång tid att värma upp batteriet även på motorvägen.
Jag vill återigen påpeka att detta endast är en enkel räkneövning med massor av gissade värden på innehållet i batteriet.
Tesla återvinner tex värme från motorkylning mm samt batterivärmare på ca 6kW för att snabba på uppvärmningen.