Sida 1 av 3

Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 25 jan 2020 18:43
av Zalman3
Nu inför den massiva lanseringen av ID3 så sänker konkurrenterna sina priser.

Exempel på priser efter rabatter och stöd:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300 euro
Renault Zoe 50, 52kWh, 385km, 23.198 euro
Hyundai Kona, 39kWh, 289km, 26.400 euro
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/

Både Renault och Hyundai ger en extra 2000 eurobonus, utöver de 6000 euro man får i elbilsstöd.
https://www.electrive.net/2020/01/25/hy ... ktrobonus/

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 25 jan 2020 19:13
av Tellus
Vilka av dessa har app stöd i Sverige och vad kostar dom i Sverige efter bonus om någon vet

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 25 jan 2020 19:32
av Bjelke
Den här gången får Zalman pluspoäng för en helt korrekt rubrik iaf! :)
Zalman, för mig som knappt läser om priser i Tyskland mm, hur stora var dessa sänkningar?
Alltså hur mycket var priserna på dessa tidigare?
Har Nissan sänkt också?
:)

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 25 jan 2020 19:38
av Zalman3
Tellus skrev:
Vilka av dessa har app stöd i Sverige och vad kostar dom i Sverige efter bonus om någon vet
Tror att alla 3 finns i versioner med appstöd dag i Sverige.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 25 jan 2020 19:46
av Zalman3
Nissan Leaf 40kWh kostar från 26,345 pund i England.

https://www.nissan.co.uk/vehicles/new-v ... S8/A/grade

MG har helt klart satt en prispress på sina konkurrenter!

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 07:40
av Surfaren
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 08:42
av nek0
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre. :lol:

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 09:42
av HenrikC
Not invented here-syndrom?

Kan tyska handlare fått tilldelat för stora volymer av tillverkarna så att de måste pressa priserna för att få ut alla bilarna? Sverige och Norge köper ju ändå allt som finns på marknaden, så det finns ingen anledning att priskriga här. Än...

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:01
av HelectriC
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Du kan ju privatimportera en elbil från Tyskland.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:04
av HelectriC
nek0 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre. :lol:
Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:05
av FinaFisken
Har köpt en ny MC i Tyskland för ett par år sen. Det är inte så svårt, men tar lite tid.

Man går till ett registreringskontor (Kfz-meldestelle hette det kanske?) så fort de öppnar, med alla uppgifter om fordonet (serienummer etc). Tror att man behöver köpebevis också. Väntar någon timme på sin tur. Sen får man trafikförsäkring och exportskyltar. Sen monterar bilfirman skyltarna och man kör raka vägen hem, försiktigt såklart pga dåliga försäkringen. Kostade kanske 120€.

Hemma inregistrerar man fordonet hos bilbesiktningen och försäkrar. Det var svårt att få märkesförsäkring, men när jag hänvisade till EUs fria rörlighet gick det.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:09
av nek0
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre. :lol:
Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.
Frågan är bara hur de tänker skaffa tillräckligt med hydrogen till 55 miljoner eller flera bilar

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:13
av Fredrik j
FinaFisken skrev:
Har köpt en ny MC i Tyskland för ett par år sen. Det är inte så svårt, men tar lite tid.

Man går till ett registreringskontor (Kfz-meldestelle hette det kanske?) så fort de öppnar, med alla uppgifter om fordonet (serienummer etc). Tror att man behöver köpebevis också. Väntar någon timme på sin tur. Sen får man trafikförsäkring och exportskyltar. Sen monterar bilfirman skyltarna och man kör raka vägen hem, försiktigt såklart pga dåliga försäkringen. Kostade kanske 120€.

Hemma inregistrerar man fordonet hos bilbesiktningen och försäkrar. Det var svårt att få märkesförsäkring, men när jag hänvisade till EUs fria rörlighet gick det.
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:13
av fth
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre. :lol:
Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.
Kanske fel tråd, men det finns ingenting enkelt med att lagra vätgas ;)

/fth

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:15
av HelectriC
fth skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre. :lol:
Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.
Kanske fel tråd, men det finns ingenting enkelt med att lagra vätgas ;)

/fth
Poängen är att tyskarna i stor utsträckning inte vill och gillar elbilar, men tror att lösningen på problemet att komma ifrån fossilbilar är vätgas.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:26
av FinaFisken
Fredrik j skrev:

Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:48
av Zalman3
FinaFisken skrev:
Fredrik j skrev:

Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!
Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.

Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 10:58
av bylund
Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Tanken är väl just för konkurrensens skull att bilarna ska kunna säljas där priserna är lägst för tillfället. Man får ju subventioner och betalar skatt o s v där bilen registreras i trafik första gången, inte nödvändigtvis där handlaren har sitt kontor.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:27
av Zalman3
Tror att en tysk måste köpa den nya bilen för att få 6000 euro i stöd.
Sen kan han sälja den till dig.

EDIT:
Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:28
av Jerker
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Fredrik j skrev:

Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!
Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.

Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:31
av Zalman3
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Fredrik j skrev:

Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!
Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.

Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.
6000 euro är mer än 60.000kr.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:35
av Jerker
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Fredrik j skrev:

Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!
Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.

Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.
6000 euro är mer än 60.000kr.
Ja, men det är också kostnader med att privatimportera även en 6 månader gammal bil. Jag tror att skillnaden är försumbar, så det är inget som man behöver tänka på.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:39
av Fredrik j
Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:41
av Jerker
Fredrik j skrev:
Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar

Postat: 26 jan 2020 11:53
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.
Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?