Sida 1 av 2
Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 13:19
av TiborBlomhall
Edis på
elbil forum har lagt upp följande bild på var Clever planerar ställa sina laddstationer i Sverige:

Ödeshög, Ljungby och Markaryd är strategiska platser längs E4 som saknar snabbladdare idag (för andra elbilar än Tesla).
Laddarna på övriga orter blir också välkomna för att skapa redundans.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 13:37
av _TonyV
vore intressant ifall det finns en karta norrut.
Gävle till S-vall är ett svart Chademo / CCS hål
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 13:48
av Alexander
Kul men samma svarta hål täcker även söder om Norrköping och ner mot Kalmar och Karlskrona.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 13:55
av bylund
Som Teslaägare vill man ju såklart att de ska bygga där Tesla inte bygger, typ Norrlands inland, fast det är ju förståeligt att de bygger där trafiken finns och inte i första hand satsar på Teslaägare som vill toppa upp någon gång per år.
Att det byggs ut alternativ är lysande. Hoppas nu bara att de kommer med vettiga betalningslösningar, men det verkar ju tyvärr som att det bara är deras eget laddkort som gäller, och inte min käpphäst att de måste klara av kreditkortsbetalningar också (men kanske till ett högre pris än om man använder deras speciallösning).
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 13:55
av TiborBlomhall
Danskar vågar sig väl inte norr om Stockholm?
Och sydöstra Sverige (
Greencharge-land) verkar mer och mer falla bakom i utvecklingen. Ingen annan än Tesla verkar vilja bygga laddstationer där.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 15:22
av danni
Borås är bra för mig. Är det ChaDeMo som gäller eller? Någon som vet om det lovar någon viss effekt?
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 20:29
av Martinen
Intressant. Har inte laddat på någon Clever-station. Hur brukar dom ligga i pris?
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 21:06
av bylund
De har inte öppnat i Sverige än, och inte presenterat priser.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 21:13
av Stefan T
Tyckte jag såg på uppladdning att dom öppnat en i Värnamo vid hamburgerhill
Där stod att dom tog betalt per kWh inte på tid
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 21:20
av Nicklas
Ja, senast vi använde Clevers nät var för ett par år sedan när vi bilade runt i Danmark, tog de betalt per kWh... Ca 8kr / kWh kostade det då... Inte billigt precis, men den resan gjorde vi för att testa

Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 21:24
av Martinen
Nicklas skrev:Ja, senast vi använde Clevers nät var för ett par år sedan när vi bilade runt i Danmark, tog de betalt per kWh... Ca 8kr / kWh kostade det då... Inte billigt precis, men den resan gjorde vi för att testa

OK bra att dom tar betalt per kwh.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 21:26
av bylund
Har förvisso nackdelen om något som laddar långsamt, typ en Zero mc eller en laddhybrid står och blockerar utan ekonomiskt incitament att flytta på sig. Samtidigt är det bra att laddoperatören får incitament att grejerna kan ladda på med bra effekt.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 23:52
av Teslaspolen
Ingen kärlek till Dalarna?

Re: Clevers laddplaner
Postat: 30 jul 2015 23:52
av kanylbullen
Jag laddade 10 kWh idag på vattenfalls ChaDeMo i Kista, det kostade 40 kr - ungefär lika mycket som kebaben jag åt medan jag laddade.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 10:26
av Elputte
Även om CLEVER är dyra så bygger de ju faktiskt. Verkar vara stabila ägare också. Bra att de bygger så möjlighet finns att kunna åka på längre turer med vanliga elbilar. Så att en ICE bil inte blir ett måste som en extra bil. Förhoppningsvis så sprider sig CLEVER till fler länder så småningom. Kanske priset sjunker när de får konkurens så småningom.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 10:36
av TiborBlomhall
Jag har inga problem med Clevers och de andra bolagens priser. Att ladda ute kostar naturligtvis mer än att ladda hemma, precis som en kopp kaffe kostar tio gånger så mycket på ett café än hemma.
Bäst prismodell är dock Teslas, med engångssumma när man köper bilen sedan "gratis" bilens livslängd ut.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 10:42
av LarsL
Jo, men skulle du köpa ett "Tesla abonnemang" till din Leaf? Laddar du ute så ofta att det är värt det? Kanske är betydligt lönsammare att betala de där överpriserna på kWh.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 11:10
av TiborBlomhall
Man kanske inte skulle betala 20,000 kronor i efterhand, nej.
Men 20,000 kronor inbakat i bilens pris? Det låter mer lockande. Jag vet, dumt, kostar lika mycket, men så är mänskliga hjärnan funtad.
Speciellt om nån säljare kör med kampanj typ "gratis laddning ingår"
Idag finns det massor med folk som köper fossilbilar där ett års gratis bensin "ingår i bilens pris" - på samma sätt skulle livstids gratis laddning också kunna ingå.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 12:15
av danni
TiborBlomhall skrev:Jag har inga problem med Clevers och de andra bolagens priser. Att ladda ute kostar naturligtvis mer än att ladda hemma, precis som en kopp kaffe kostar tio gånger så mycket på ett café än hemma.
Bäst prismodell är dock Teslas, med engångssumma när man köper bilen sedan "gratis" bilens livslängd ut.
Det här! Jag har hört alldeles för många som reagerat över höga laddpriser och resonerat som så att "men vad är poängen med en elbil om elen kostar lika mycket som bensin?" Det är ju ett väldigt missvisande resonemang, eftersom man oftast laddar mycket billigare. Men bara för att ha möjligheten att snabbladda och ta sig vidare de få gånger man behöver det är det ju värt att betala bra mycket mer än vad man betalar när man laddar hemma.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 12:41
av chpaulin
kanylbullen skrev:Jag laddade 10 kWh idag på vattenfalls ChaDeMo i Kista, det kostade 40 kr - ungefär lika mycket som kebaben jag åt medan jag laddade.
Jag kan tänka mig att betala mer per kWh om en laddstation erbjuder hög effekt. Man oftast kan underhålla sig med käk en 40-60 min men att inte få mer än 10 kWh på tiden det tar att äta en kebab och sen betala 40kr för det låter inte super. Med 10 kWh kommer man med en förbrukning på 200Wh/km 5 mil vilket gör att kostnaden blir 8kr/mil i detta fall. Jag hade som sagt tyckt att det var ok med det priset/kWh om du fick 30+ kWh under samma tid men inte för ynka 10 kWh. Tiden det tar att ladda känns mer viktigt en vad det kostar per kWh.
Jag var och tankade dieselbilen i veckan och när jag stod där och kände mig fosiläcklig så upplevde jag att de ~3 minuterna det tog att tanka fullt (vilket ger mig ~100mil) var snabbt

Visst man blev ruinerad på kuppen men hade det tagit 40 min och jag fått i 3 liter för 45kr så hade jag skrotat den på plats
Hur snabbt kan man ladda upp en S85 med ChaDeMo från 10-90%? Är det görbart utan en trerätters?
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 13:19
av danni
chpaulin skrev:Hur snabbt kan man ladda upp en S85 med ChaDeMo från 10-90%? Är det görbart utan en trerätters?
Får du tag på en ChaDeMo med bra kräm i borde det vara görbart på lite under två timmar. Så kanske skippa förrätten i alla fall

Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 13:40
av Shven
Jättebra att laddnätverk byggs upp som gör det möjligt för fler elbilar än Tesla att komma ta sig runt och så att man kan använda elbilen som enda bil. Angående priset på ladd-el kan det knappast vara högre än ca hälften av vad det kostar att köra med en billig diesel. Dvs max 2,50 till 3 kr per kWh. Ett högre pris skulle förhindra övergången till ett fossilfritt samhälle och innebär garanterat samma sak som att skjuta sig i foten?
Tesla har fortfarande ett oslagbart koncept som det är oförståelig att andra inte kopierar eller köper in sig i.
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 13:56
av Franz
Shven skrev:Jättebra att laddnätverk byggs upp som gör det möjligt för fler elbilar än Tesla att komma ta sig runt och så att man kan använda elbilen som enda bil. Angående priset på ladd-el kan det knappast vara högre än ca hälften av vad det kostar att köra med en billig diesel. Dvs max 2,50 till 3 kr per kWh. Ett högre pris skulle förhindra övergången till ett fossilfritt samhälle och innebär garanterat samma sak som att skjuta sig i foten?
Tesla har fortfarande ett oslagbart koncept som det är oförståelig att andra inte kopierar eller köper in sig i.
Nu bygger väl dock avståndet mellan Teslas laddare på att det faktiskt fungerar fint att åka från en laddare till nästa. Bilar som fixar 20 mil i motorvägsfart utöver Teslas bilar är väl försvinnande få?
Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 14:14
av danni
Jag misstänker att jag personligen kommer betala mycket mer för elen via superchargers än vad jag hade gjort för motsvarande diesel om man slår ut 20000 kr över de kWh jag tankar, ärligt talat. Men det gör inte så mycket. Det viktiga är att jag vet att jag kan göra långresor när jag vill och inte är begränsad.
Så som jag kör idag skulle jag nog använt superchargers max en gång om året. Men sen tror jag också att Teslan kommer att förändra mina körvanor rätt rejält, så den som lever får se...

Re: Clevers laddplaner
Postat: 03 aug 2015 14:58
av chpaulin
Jag tror också att man kommer köra mycket mer när man har fri tillgång till superchargers. Det verkar som de flesta medlemmar här tar bilen mycket mer än vad som är nödvändigt
Frågan är om Tesla gör sig själv en otjänst genom att erbjuda fri tillgång till superchargers? Inser såklart att det är en grym fördel om man kör mycket men som det diskuterats i andra trådar så riskerar man att det blir trångt på vissa SuC. Hade man istället haft kraftigt reducerade priser på elen där kanske vi sett mindre "local charging". Alternativt ha ett separat abonnemang eller liknande.
Undrar om Model 3 får samma upplägg som 40 och 60kWh-modellerna hade i början med SuC access som tillval.