Mitt råd är att räkna själ och läsa kritiskt på internet. Detta ämne verkar vara mer explosivt än vanligt.
Här kommer några förenklade exempel till avseende CO2. Dessa visar lite på hur svårt det är att jämföra.
Men du kan ju själv uppskatta för din egen del.
Batteri:
Det finns mängder med artiklar om detta med alltifrån ca 60-250 CO2e per kWh.
Antag att ett elbilbatteri ger uppskattningsvis 100 kg CO2e per kWh.
Antag också att elbil och ICE bil ger i övrigt lika utsläpp.
Bränsle:
Svensk diesel MK1 (inkl bio inblandning) ger ca 2,8 och bensin (inkl etanolinblandning) 2,9 kg CO2e per liter.
Svensk el gav i somras 65 g/kWh, norden 124, Frankrike= 85, eu 447, tyskland= 430, polen=719, Estland=1210, (
http://www.electriccity.org)
Tittar man nu så är siffrorna annorlunda, men de är nedåtgående om man ser på flera års sikt.
dieselbil som förbrukar 0,6 ger = 0,6lit/mil*2,8kg *1000 mil = 1680 kg CO2e per 1000mil.
bensinbil som förbrukar 0,9 ger =0,9lit/mil*2,9kg *1000 mil = 2610 kg CO2e per 1000mil.
liten elbil med 40kWh som förbrukar 1,6 kWh/mil i mest "fossilfri"-el = 4000 kg + 1,6*0,124*1000= 4000 kg + 199 kg per 1000 mil.
mellan elbil med 75 kWh som förbrukar 1,9 kWh/mil i eu-el = 7500 kg + 1,9*0,440*1000= 7500 kg + 836 kg per 1000 mil.
stor elbil med 100kWh som förbrukar 2,4 kWh/mil med mer kolel = 10000kg + 2,4*0,719*1000= 10000 kg + 1726 kg per 1000 mil.
För dessa exempel så blir resultatet: (se bild)
Elbilen med litet batteri som körs på mestadels grön el vinner snabbt mot bensin/diesel bilen. ca 1500-3000 mil. Efter 20000 mil har den gett 85% mindre CO2e än bensinbilen.
En elbil med mellan batteri som körs på eu-el vinner efter ca 9000 mil mot dieselbilen eller 4000 mil mot bensinbilen. (28 % CO2 reduktion mot diesel och 54% mot bensin)
Den stora elbilen med stort batteri som körs på mestadels "kolel" vinner efter 11000 mil mot bensinbilen med aldrig mot dieselbilen.
Är batteriet producerat med kol el tex 200 kg/kWh så ökar ju utsläppen för elbilen till det dubbla.
En bra batterifabrik kan producera ned till 50 kg/kWh så potentialen finns ju för lägra utsläpp.
Räkna själv. Vad blir detta för din gamla ICE bil och din elbil med din förbrukning?
Om man skulle köra sin ICE med tex 50% biodiesel stället så sjunker ju CO2 för ICE och tiden tills vinst blir längre för en elbil.
För CO2 skulle även biobränslen ge bra vinst.