Sida 1 av 4
Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 21:26
av +46
Jag blir lite konfunderad när jag läser alla trådar om företagsfinansiering, leasingupplägg, förmånsvärden och skatter hit och dit. Är det bara jag och ett fåtal till som köpt sin Tesla privat?
När jag beställde min Tesla så visste jag att det skulle göra ett stort hål i plånboken. Pengar som jag kunde ha spenderat på mycket annat kul eller investerat för framtida behov, men jag valde att lägga dom på en bil som gör skillnad för miljön utan att jag behöver försaka en säker och trivsam transport.
Vad händer om skatteförmånerna tas bort på företagsleasade miljöbilar? Kommer Teslas försäljning att droppa eller finns det marknad som är beredda att betala ett ännu högre pris för att även i fortsättningen få köra en miljöbil med superprestanda?
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 21:33
av Svenssons
Själv kommer jag att köpa bilen privat och inte via företag eller leasing. Det är rätt mycket pengar som ska fram och jag tror att många har mer pengar placerade inom företag än privat vilket gör det lättare att ta det genom företag eller leasing. Skattemässigt blir det väl mer förmånligt att ta det genom företag också under de flesta förhållandena.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 21:34
av elmotor_mattias
Kan bara se till mig själv, hade inte förmånsvärdet sänkts med 40% hade jag inte leasat bilen och förmodligen inte köpt den privat heller. Har läst nånstans att 80% av bilarna säljs på leasing. Förmodligen lättare att sälja om nästa ägare kan välja att fortsätta leasa med.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 21:42
av leiflodde
Jag köpte min själva pga mitt stora teknikintresse och att jag kör en del i tjänsten men tror att försäljningen "droppar" om subventionerna försvinner och se på Norge varför säljs det så många där måste beror på förmånerna?
Tog själva en SAAB 95 etanol 2006 som tjänstebil då den i kostnad (- 20%) var ganska billig att köra och gasbilarna är väl ännu billigare i förmånsvärde så förmånerna gör en del.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 21:51
av danni
Har man möjligheten så är det ju bättre att ta den som tjänstebil, personalbil, på sin firma, etc. Om det står mellan att betala mycket pengar eller jättemycket pengar väljer man ju att betala mycket pengar. Sen är det som många påpekat lättare med likviditet etc i firman för många (mig inkluderat).
Och ja, jag tror det skulle slå hårt mot Teslas försäljning om dagens regler för nedsättning av förmånsvärde slopades helt. Då hade den blivit för dyr för mig, i alla fall.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 22:39
av LarsL
Ja, det är ju betydligt bättre att ta bilen som förmånsbil. Lite synd att inget liknade finns för privat personer. En sänkning av momssatsen hade ju gynnat både privat personer och företag, de betalar ju halva momsen.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 23:25
av G F
+46 skrev:Jag blir lite konfunderad när jag läser alla trådar om företagsfinansiering, leasingupplägg, förmånsvärden och skatter hit och dit. Är det bara jag och ett fåtal till som köpt sin Tesla privat?
Håller med dej, eller.. HALLÅ staten, miljönyttan är väl lika stor oavsett hur den ägs!
Jag betalade start pengen privat och tänkte köpa den så. Jag anser att har man ekonomisk möjlighet att gynna en så beundransvärd insats som Tesla gör för planeten ska man ta den. Även om det innebär att skaparna blir rika som troll, det är de i så fall värda.
Men när jag började räkna blev det köp via mitt bolag istället.
36 månaders leasing förmånligt via företag enligt "Svenska" modellen är destruktivt. Ingen bryr sej om att vara rädd om eller ta hand om något som ändå blir utbytt mot nytt regelbundet. 36 månaders ägande är inte hållbart, för att få ett bättre fungerande samhälle så måste vi istället gynna långsiktigt ägande.
Det Norska systemet är väsentligt mer hållbart och rättvist. Det uppmuntrar inte till krångliga skatte tekniska konstruktioner för att undgå skatt = statligt sanktionerat mygel om man så vill. Utan är ärligt och rakt, lika för både privat och bolag. Stort beröm till de modiga och handlingskraftiga politikerna som hade mod att fatta beslutet som skickade Norge rakt upp på första plats.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 23:30
av Martinen
danni skrev:Har man möjligheten så är det ju bättre att ta den som tjänstebil, personalbil, på sin firma, etc. Om det står mellan att betala mycket pengar eller jättemycket pengar väljer man ju att betala mycket pengar. Sen är det som många påpekat lättare med likviditet etc i firman för många (mig inkluderat).
Och ja, jag tror det skulle slå hårt mot Teslas försäljning om dagens regler för nedsättning av förmånsvärde slopades helt. Då hade den blivit för dyr för mig, i alla fall.
Håller med. Hade inte heller fixat kostnaderna utan reduceringen som finns idag.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 23:35
av hybris
Bäst är att vara skuldfri...
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 27 jul 2015 23:42
av LarsL
G F skrev:+46 skrev:Jag blir lite konfunderad när jag läser alla trådar om företagsfinansiering, leasingupplägg, förmånsvärden och skatter hit och dit. Är det bara jag och ett fåtal till som köpt sin Tesla privat?
Håller med dej, eller.. HALLÅ staten, miljönyttan är väl lika stor oavsett hur den ägs!
Jag betalade start pengen privat och tänkte köpa den så. Jag anser att har man ekonomisk möjlighet att gynna en så beundransvärd insats som Tesla gör för planeten ska man ta den. Även om det innebär att skaparna blir rika som troll, det är de i så fall värda.
Men när jag började räkna blev det köp via mitt bolag istället.
36 månaders leasing förmånligt via företag enligt "Svenska" modellen är destruktivt. Ingen bryr sej om att vara rädd om eller ta hand om något som ändå blir utbytt mot nytt regelbundet. 36 månaders ägande är inte hållbart, för att få ett bättre fungerande samhälle så måste vi istället gynna långsiktigt ägande.
Det Norska systemet är väsentligt mer hållbart och rättvist. Det uppmuntrar inte till krångliga skatte tekniska konstruktioner för att undgå skatt = statligt sanktionerat mygel om man så vill. Utan är ärligt och rakt, lika för både privat och bolag. Stort beröm till de modiga och handlingskraftiga politikerna som hade mod att fatta beslutet som skickade Norge rakt upp på första plats.
Håller med reglerna borde ändras.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 01:16
av Svenssons
hybris skrev:Bäst är att vara skuldfri...
Nope, skuldfri och äga en Tesla är bättre!

Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 05:28
av jonas
Tyvär är skuldfri inte bäst ur ekonomisk synpunkt. Det är bättre att investera pengar som växer än pengar som minskar i värde, läs bilar. Därför är leasing bästa modellen ur ekonomisk synpunkt, det frigör kapital för bättre investeringar.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 07:14
av Svenssons
jonas skrev:Tyvär är skuldfri inte bäst ur elonomisk synpunk. Det är bättre att investera pengar som växer än pengar som mindkar läs bilar. Därför är leasing bästa modellen ur ekonomisk synpubkt.
Självklart finns det 100% riskfria investeringar som ger god avkastning (högre än leasingkostnaden) och som man har glädje av varje dag.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 08:14
av Teslaspolen
En annan punkt jag funderat på är hur fräsch bilen håller sig. En fossilbil är ju trött och skruttig efter 10 år, men kommer elbilen vara det? Kanske teknologiskt efter, men bara man byter batteriet så borde ju drivsystemet vara som nytt igen... Eller?
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 08:38
av G F
Teslaspolen skrev:En annan punkt jag funderat på är hur fräsch bilen håller sig. En fossilbil är ju trött och skruttig efter 10 år, men kommer elbilen vara det? Kanske teknologiskt efter, men bara man byter batteriet så borde ju drivsystemet vara som nytt igen... Eller?
Det är nog mer upp till ägaren än batteriet. I och med ständiga förbättringar och mjukvaru uppdateringar kommer den att kännas modern även om 10år. Det som är inne om 10 år är garanterat elbilar, och det är den ju! Säg att batteriet tappar så det motsvarar en S70. Det är fullt tillräckligt för att ta sej mellan alla SC som om 10 år säkert finns överallt!
Däremot om du inte sköter den är det kört, har sett kompisar

som lyckats förvandla en ny tjänstebil på ett år så den sett ut och känts som en skrotbil.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 10:16
av LarsL
Tror det är väldigt stor risk att Model S känns omordern om 10år med tanke på hur fort utvecklingen går. Självklart har vi också allmänt slitage som drabbar alla bilar och slutligen så kommer alternativen vara så mycket billigare att man hellre väljer dem än att byta batteri.
Men mycket beror ju på hur batteriet havererar, sker det plötsligt och blir tvärdött eller är det en gradvis försämring? Om det sker gradvis så är det ju en bra bit ner till Leaf räckvidden som uppenbarligen funkar för vissa att pendla med. Och då åker man ju fantastiskt mycket bättre i EM Model S än i en Leaf.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 28 jul 2015 10:16
av Stefan T
Svenssons skrev:hybris skrev:Bäst är att vara skuldfri...
Nope, skuldfri och äga en Tesla är bättre!

+1
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 29 jul 2015 08:49
av Basunen
+46 skrev:Jag blir lite konfunderad när jag läser alla trådar om företagsfinansiering, leasingupplägg, förmånsvärden och skatter hit och dit. Är det bara jag och ett fåtal till som köpt sin Tesla privat?
När jag beställde min Tesla så visste jag att det skulle göra ett stort hål i plånboken. Pengar som jag kunde ha spenderat på mycket annat kul eller investerat för framtida behov, men jag valde att lägga dom på en bil som gör skillnad för miljön utan att jag behöver försaka en säker och trivsam transport.
Vad händer om skatteförmånerna tas bort på företagsleasade miljöbilar? Kommer Teslas försäljning att droppa eller finns det marknad som är beredda att betala ett ännu högre pris för att även i fortsättningen få köra en miljöbil med superprestanda?
Pengarna är viktiga. Därför är det så viktigt att Modell 3 kommer ut snart. Hamnar vi då i det läget att företagets bilpolicy säger att elbil är det som gäller. Om du vill ha en bensin eller diesel så är det löneavdrag som gäller. Då kommer marknaden att explodera.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 31 jul 2015 19:09
av pegs
Och en lägre dollarkurs skulle hjälpa till.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 31 jul 2015 20:22
av Friel
Köpte min Tesla S70D privat. Hämtad i Gbg 24 juli. Har inget bolag att luta mig emot.
Kör man som jag 5-6k mil om året så är Teslan inte dyrare att äga är en vanlig fossilbrännare i prisklass 350k SEK. Gör en kalkyl på 10 år så kommer ni fram till ungefär samma kostnad för de båda alternativen!!! Betänk att bränslekostnaden för diesel/bensin för perioden ligger på 500-600k SEK mot en elkostnad på100-120k SEK för en Tesla. Laddar man dessutom på SuC blir kalkylen, om än marginell, än mer fördelaktig för Teslan.
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 31 jul 2015 21:20
av G F
Friel skrev:Köpte min Tesla S70D privat. Hämtad i Gbg 24 juli. Har inget bolag att luta mig emot.
Kör man som jag 5-6k mil om året så är Teslan inte dyrare att äga är en vanlig fossilbrännare i prisklass 350k SEK. Gör en kalkyl på 10 år så kommer ni fram till ungefär samma kostnad för de båda alternativen!!! Betänk att bränslekostnaden för diesel/bensin för perioden ligger på 500-600k SEK mot en elkostnad på100-120k SEK för en Tesla. Laddar man dessutom på SuC blir kalkylen, om än marginell, än mer fördelaktig för Teslan.
Grattis till nya Teslan och välkommen i klubben!
Du snackar upp emot 60 000mil på 10 år, fattar du vilken miljönytta du gör för Sverige!
Och så får du bara 5% av bilens pris i premie av staten, skandal!!!!
Samtidigt som vi som har bolag får flera 100 tusen i bidrag bakvägen av staten även om vi kör löjligt lite med dem.
Helt obefintlig miljöpolitik känn det som. Eller tror ni politikerna tjänar skälva på att ha det så här kanske?
Glöm inte alla serviskostnader du slipper jämfört med en fossil bil i din kalkyl, blir en hel del på så många mil...
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 01 aug 2015 07:40
av Stefan T
Håller fossil bilen motor och maskineri så länge?
Kanske måste lägga till ett motor byte i kalkylen
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 01 aug 2015 10:39
av matbl
Friel skrev:Köpte min Tesla S70D privat. Hämtad i Gbg 24 juli. Har inget bolag att luta mig emot.
Kör man som jag 5-6k mil om året så är Teslan inte dyrare att äga är en vanlig fossilbrännare i prisklass 350k SEK. Gör en kalkyl på 10 år så kommer ni fram till ungefär samma kostnad för de båda alternativen!!! Betänk att bränslekostnaden för diesel/bensin för perioden ligger på 500-600k SEK mot en elkostnad på100-120k SEK för en Tesla. Laddar man dessutom på SuC blir kalkylen, om än marginell, än mer fördelaktig för Teslan.
10 år? Bilar brukar ju kännas sunkigt gamla efter 3-4 år. Inte en chans att jag har en bil i 10 år.
Medelsvensken kör ju dessutom ca 1500 mil per år....
Dessutom ligger normala leasingtider på 3 år.
Min poäng?
Naturligtvis finns det de som har liknande körsträckor och har bilar länge. Men poängen är att det är extremt få så kalkylen är irrelevant för de flesta...
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 01 aug 2015 11:04
av G F
matbl skrev:Friel skrev:Köpte min Tesla S70D privat. Hämtad i Gbg 24 juli. Har inget bolag att luta mig emot.
Kör man som jag 5-6k mil om året så är Teslan inte dyrare att äga är en vanlig fossilbrännare i prisklass 350k SEK. Gör en kalkyl på 10 år så kommer ni fram till ungefär samma kostnad för de båda alternativen!!! Betänk att bränslekostnaden för diesel/bensin för perioden ligger på 500-600k SEK mot en elkostnad på100-120k SEK för en Tesla. Laddar man dessutom på SuC blir kalkylen, om än marginell, än mer fördelaktig för Teslan.
10 år? Bilar brukar ju kännas sunkigt gamla efter 3-4 år. Inte en chans att jag har en bil i 10 år.
Medelsvensken kör ju dessutom ca 1500 mil per år....
Dessutom ligger normala leasingtider på 3 år.
Min poäng?
Naturligtvis finns det de som har liknande körsträckor och har bilar länge. Men poängen är att det är extremt få så kalkylen är irrelevant för de flesta...
Och just det tänket måste det bli ändring på matbl det är inte hållbart att en bil inte varar längre än 3-4 år. En bil måste hålla MINST 10 år annars är det någon som slarvat någon stans. Mina har jag haft i genomsnitt den tiden men dock inte kört mer än 2 000mil / år.
Ingen kunde tro att de var 10 år gamla när jag sålde dem, för det kändes inte så. Tycker du din bil börja kännas sunkig så finns det inget bättre än en storstädning av den, polera den blank, dammsug, torka av allt invändigt och putsa rutorna. Kör sedan en sväng när solen skiner så ska du känna att bilen känns mycket piggare än innan!

Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Postat: 01 aug 2015 11:29
av LarsL
Äh, bilar är inte slut efter 3-4 år, däremot har de sjunkit i pris på den tiden. Jag brukar köpa bilar som är i den åldern och de funkar alldeles utmärkt. Dessutom får jag dem för 1/3 av nypriset
Problemet är väl att vi har ett system som uppmanar till täta byten. Förmånsbeskattningen blir inte lägre för att man sitter i en gammal bil jämfört med en ny. Det är ju ganska självklart att man byter till en ny bil när man kan få en för samma pengar (bort räknat företagetskostnader).
Tror inte att det här kommer ändra sig pga eldrift eller inte. Det är liksom inte de delarna som är problemet efter 4 år utan mer säten, hjulupphängning och styrleder mm som börjar kännas trötta.