Sida 1 av 2

Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 16:11
av Remuz
Initialt tyckte jag det var en bra grej att dela effekt på SuC, men idag blev jag sjukt besviken. Rullar in vid Ödeshög med 7%. Massa lediga platser så jag slipper dela, får direkt 142kW.

När jag börjat fösa ut barnen ur bilen kommer en model 3 och delar med mig. Jag förklarar lite fint hur det funkar och personen flyttar direkt, vi får båda 142kW.

Efter att jag gått in på BK kommer en ny Model 3 och vill dela med mig. Eftersom jag inte kan lämna barnen blir det svårt att gå ut och ge instruktioner, 68kW.

Jag går ut och ser då ägaren. Går då och förklarar hur det funkar med delad effekt. ”det gör inget, jag ska ändå stanna här ett tag”. Jag känner mig nästan stum... ”ok” får jag fram. In med barnen i bilen, byta stolpe, 110kW.

Jag hoppas inte drygheten och inkompetensen fortsätter frodas för då är delad effekt extremt dåligt...

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 16:29
av jpetters
Inget vidare. Mer V3 till (Tesla)folket.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 16:54
av frippe
Remuz skrev:
Initialt tyckte jag det var en bra grej att dela effekt på SuC, men idag blev jag sjukt besviken. Rullar in vid Ödeshög med 7%. Massa lediga platser så jag slipper dela, får direkt 142kW.

När jag börjat fösa ut barnen ur bilen kommer en model 3 och delar med mig. Jag förklarar lite fint hur det funkar och personen flyttar direkt, vi får båda 142kW.

Efter att jag gått in på BK kommer en ny Model 3 och vill dela med mig. Eftersom jag inte kan lämna barnen blir det svårt att gå ut och ge instruktioner, 68kW.

Jag går ut och ser då ägaren. Går då och förklarar hur det funkar med delad effekt. ”det gör inget, jag ska ändå stanna här ett tag”. Jag känner mig nästan stum... ”ok” får jag fram. In med barnen i bilen, byta stolpe, 110kW.

Jag hoppas inte drygheten och inkompetensen fortsätter frodas för då är delad effekt extremt dåligt...
Precis min upplevelse med delad effekt fast utan barn att ha koll på.

Tycker inte det är en bra lösning den nya effektdelningen.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:36
av Remuz
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:41
av default
Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Håller såklart med men på vissa stationer är paren lite rörigt placerade (Sillekrog) och då måste man veta hur det funkar plus läsa märkning på stolpar som ibland är sisådär synlig. Inte så svårt men alla är ju inte teslanördar :)

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:42
av Daven
Jag tror det till stor del beror på att teslor börjar köpas av mer och mer av ej elbilsnördar, samt att tesla inte förklarar/ instruerar nya ägare hur det funkar.
Tesla hade kunnat ordna det med föreslagen plats när man svänger in på en SuC. Då hade de även kunnat optimera så att alla får så mkt som möjligt i alla situationer.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:44
av fth
Jag tycker också den nya modellen för delning suger, vad var det för fel med den gamla? Det fungerade ju utmärkt, ingen risk att sabba för någon som redan laddar, och kom man in som tvåa på paret så visste man ju att man snart skulle få mer effekt i takt med att ”parettan” började nå övre delen av laddkurvan.

Nu är det ju både risk att få sin laddning saboterad när någon noob rullar in bredvid, och risk att sabba för någon annan när man blir tvungen att ta andra stolpen i ett par.

Eftersom Tesla fortfarande inte ger någon mer information om ”bästa” stolpe så vet man ju inte heller vem som har stått längst, var man får högst effekt och sabbar minst.

Gör om, gör rätt, tycker jag, åter till gamla modellen, iaf tills bilen hjälper oss att välja rätt stolpe.

/fth

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:52
av LarsL
Att den som kommer till Superchargern sist får halva effekten är ju lite knäpp. Det borde vara så att den som är där först får allt den kan ta emot och sedan får nästa det som blir över. Delar man effekten så drabbas ju bägge. Vilket leder till att jag måste gå runt och vara Ove.

Att folk ställer sig bredvid någon har nog med flock beteende att göra. Folk vill gärna ställa/sätta sig bredvid någon istället för så långt bort som möjligt.

Kommer v3 att dela på effekten på något annat sätt eller kommer det finnas överkapacitet på stationen?

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:52
av metchristian
Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga..
Ställer mig ofta långt bort på parkeringarna där det allt som oftas är minst 10-15 platser tomma och lik förbannat är det någon som ställer sig bredvid mig.. så ja tycker det borde va självklart att man alltid tar en helt tom laddstolpe om det går.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 17:52
av Bjelke
Jag tycker också detta är svindåligt av precis dessa anledningar :(
Det enda positiva är väl just att det blir lite bättre för dom som har noll koll, men
det räcker inte som ursäkt.
En lösning vore om Tesla kunde lägga in relä-funktioner mellan laddarna så att effekten kunde styras
runt mer än bara individuellt på en laddare med sina två stolpar, men det lär dröja, V3 får lite bättre
resultat såklart men även där får man dela och allteftersom bilarna får högre laddeffekter så blir det
lika som nu (även om problemet då borde upplevas som mindre eftersom det blir grymt bra effekt ändå).

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 18:17
av LarsL
metchristian skrev:
Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga..
Ställer mig ofta långt bort på parkeringarna där det allt som oftas är minst 10-15 platser tomma och lik förbannat är det någon som ställer sig bredvid mig.. så ja tycker det borde va självklart att man alltid tar en helt tom laddstolpe om det går.
Blev nästan av med min dörr för ett par månader sedan när jag ställde mig långt bort från alla andrapåparkeringen och något flockdjur skulle ändå ställa sig precis bredvid mig när jag öppnade dörren. Jag blängde lite och tog sedan lång tid på mig innan jag var ute ur bilen och stängde dörren (ja, en Ove... men va fan!).

Kan dock hålla med om att det kan vara svårt att hitta ett ledigt par på tex Rygge när det nästan är helt fullt.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 19:24
av Snubblaren
Har gjort det en gång då trodde jag att man fick skvätten ville inte stressäta. Varför ändrades det ifrån att få skvätten som blir över till att dela på effekten.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 19:40
av Remuz
I Ulricehamn var det full fart då det var 3 bilar på 20 platser.

Mer lack på inkompetensen och arogansen än att jag inte fick full effekt. Vi skulle ändå till BK, äta, kissa barn osv....

Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 19:45
av taliz
Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 20:21
av Snubblaren
taliz skrev:
Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Borde väl bli mest rullians på bilarna om man får skvätten istället för att dela?

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 21:01
av fth
taliz skrev:
Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Precis, det tar ju sällan lång tid innan man får mer kräm utan att sabotera för någon annan.

Den nya modellen bäddar ju för dålig stämning på SuC, det fanns ju inte förut. Då tipsade man noobs att flytta för att vara hjälpsam, nu ber man dom byta stolpe för egen ”vinning”, och vägrar dom så blir man sur.

Nä, det var bättre förr ;)

/fth

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 21:38
av Pontus
I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 22:35
av metchristian
Pontus skrev:
I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.
Ingen dum idé med grön lampa...

Re: Det där med delning

Postat: 26 dec 2019 23:16
av MattiasH
Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 07:11
av OfarligTesla
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 07:46
av Snubblaren
OfarligTesla skrev:
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 07:54
av OfarligTesla
Snubblaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Nej, varför skulle man behöva det? Det handlar ju inte om att omfördela något mellan laddpar utan bara om att koden som kontrollerar hur effekten delas kan kolla hur många laddare som är lediga på stationen.

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 12:22
av Remuz
Ica maxi Alingsås, 4 platser där varje par delar på 22kW. Jag kommer dit och det är fyra platser ledigt. Efter 10min går effekten från 16.5kW till 11kW. När jag handlat klart så står det en ny model S ”dual motor” med streck under bredvid. Det andra paret är såklart helt ledigt... but whyyyyyy

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 14:00
av LarsL
MattiasH skrev:
Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har du ett bra förslag till förbättring så kan det kanske vara bra att lägga in det på MoreTesla. Tydligen har Elon sagt/twittrat att han läser där. Det går att rösta upp bra förslag också.

https://moretesla.com/issues/all;sort=popularity

Re: Det där med delning

Postat: 27 dec 2019 14:08
av Henrik Torphammar
Ni får väl vara lite kreativa och ha med lösningen själva. Liten skylt, en halvmeter rött band och en klädnypa. 8-)

https://www.skyltteknik.se/webbutik/sta ... ig-250316/

Bild