V3 i Europa!
Postat: 20 dec 2019 13:00
Plötsligt händer det, V3 med 250kW effekt lanseras i Europa
https://www.driving.co.uk/news/new-tesl ... JEEHFgnYc4
/fth
https://www.driving.co.uk/news/new-tesl ... JEEHFgnYc4

/fth
500th Supercharger station in Europe: a milestone in more ways than one
Today, we are announcing the opening of the 500th Supercharger station in Europe - a significant achievement that now includes more than 4700 individual Superchargers enabling seamless travel across 24 countries. Located in London, this landmark station at our Park Royal service center also marks the beginning of the deployment phase of V3 Superchargers outside North America.
A truly pan European network
When we opened the first European station in Norway in 2013, driving across multiple countries in a fully electric car was inconceivable and seen as a unique accomplishment. With the Supercharger network, long distance EV travel has become the new normal. Every day, thousands of Tesla owners undertake a road trip through Europe and stop at Supercharger stations.
In just six years, we have increased the average size of our Supercharger stations to reflect the growing size of our customer base. This included expanding and opening large stations, like Eidsvoll Verk, Nebbenes in Norway, which is the biggest European station with 44 stalls. And just like our vehicles, our V2 Superchargers keep improving over time to the benefit of our owners. Recently, we upgraded our V2 stations' peak power to 150kW from 120kW – saving owners additional time while charging.
V3 Supercharging, a technology built for volume and mainstream EV adoption
V2 Supercharger technology already enables fast, reliable, and convenient long-distance travel. V3 is a completely new architecture with technology designed for the next wave of the electric vehicle revolution. With peak power of 250kW and a smooth power delivery that eliminates power-sharing, V3 is optimized for high volume and even faster charge times.
The first eight V3 Superchargers will be located at our new Park Royal station, in London, alongside eight V2 Superchargers. V3 Superchargers in Europe will natively support CCS connectors, but will be accessible to all Tesla owners. Model S and Model X owners using a CCS adapter will benefit from V3’s lack of power sharing at about the same peak rates as on V2 Superchargers. This adapter is standard on all new Model S and Model X vehicles and is available to existing Model S and Model X owners at a limited cost.
We are excited to continue to build the most extensive and advanced network in Europe whilst keeping the charging experience as affordable and convenient as possible for all our customers.
Man slipper iofs dela effekt eftersom varje V3 har 250kW.TiborBlomhall skrev:Ja de Europeiska Supercharger V3 blir endast CCS, Model S/X får använda adapter för att ladda. Fast de vinner ju knappt nåt på att ladda på V3 isf V2 då de får samma toppeffekt
Eller exkludera de från gratis superladdning.taliz skrev:Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.frippan skrev:Eller exkludera de från gratis superladdning.taliz skrev:Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
De får lägga in en knapp på laddkabeln man måste stå och hålla intrycket medan man laddartaliz skrev:Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.frippan skrev:Eller exkludera de från gratis superladdning.taliz skrev:Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Men dom har ju byggt varning/info i displayen för ”high use” stationer, så något liknande borde dom kunna använda så folk förhoppningsvis inser vad dom anslutit sig till.
Vi med Model S och X tjänar ju också väldigt mycket på att stå vid en V3-stolpe om det är fullsatt på V2-stolparna med delad effekt som följd.taliz skrev:Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.frippan skrev:Eller exkludera de från gratis superladdning.taliz skrev:Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Men dom har ju byggt varning/info i displayen för ”high use” stationer, så något liknande borde dom kunna använda så folk förhoppningsvis inser vad dom anslutit sig till.
Det är ju just laddkurvan som gör det ännu viktigare att folk inte tar dem i onödan.Verdi skrev:Däremot ska man inte överskatta skillnaden mellan 150kW och 250kW eftersom det är under en begränsad SOC som bilarna laddar så snabbt ändå. Hur ser laddkurvorna ut för V3 förresten?
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.fth skrev:Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
/fth
Jag tror inte heller uppgraderingen kommer att bli gratis, det finns ju en gräns för hur länge vi gamla stötar kan få saker vi faktiskt inte har betalat för.bylund skrev:Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.fth skrev:Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
/fth
Japp, fixade detta förra veckan, det låg på ca 5k ink moms. Klart värt!Verdi skrev:Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
Håller med.. fick den gjord idag!Verdi skrev:Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.Remuz skrev:När får vi gratis uppgradering till CCS?
Nyare S/X behöver bara adapter, äldre behöver konverteringen.HenrikC skrev:I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
Blir lite osäker.LarsL skrev:S och X finns mest av nostalgi skäl.
Borde kanske haft citattecken runt... Elon ord inte mina. Men det antyder nog lite att man kanske inte ska förvänta sig att S och X prioriteras.Verdi skrev:Blir lite osäker.LarsL skrev:S och X finns mest av nostalgi skäl.Måste ni verkligen betala för er på superchargers?
![]()
Och så läste jag nåt om att det finns risk att era bilar rostar. Trodde vi lämnat det bakom oss. På typ 1900-talet.