Sida 1 av 1
Schedueled Departure?
Postat: 13 dec 2019 14:38
av Jocce
Sorry om sen på bollen, men inte fått det förens nu! (Woho!)
Funkar Scheduled Departure för ENDAST värmning? T.ex. om laddnivån redan är uppnådd eller om sladden inte är ikopplad?
Kommer man åt den från appen? Eller är jag blind?
Kan man sätta flera tider?
(T.ex. en hemifrån en från jobbet)
/Jocce
Schedueled Departure?
Postat: 13 dec 2019 14:42
av taliz
Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.
Man kan välja alla dagar eller bara vardagar, inget baserat på location.
Det går INTE att aktivera från appen.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 13 dec 2019 15:00
av Jocce
taliz skrev:Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.
Man kan välja alla dagar eller bara vardagar, inget baserat på location.
Det går INTE att aktivera från appen.
Tack för snabbt svar
/Jocce
Re: Schedueled Departure?
Postat: 13 dec 2019 15:01
av Jocce
Jocce skrev:taliz skrev:Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.
Man kan välja alla dagar eller bara vardagar, inget baserat på location.
Det går INTE att aktivera från appen.
Tack för snabbt svar
Om man sätter scheduled departure 16:30, men inte kommer iväg förens 16:45, håller den värmen igång då?
/Jocce
Re: Schedueled Departure?
Postat: 13 dec 2019 17:24
av Xeik
Verkar som den börjar hålla värmen 15 min innan utsatt tid, och slutar 15 min efter.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 06:17
av K-Ankan
Hur funkar det här för er?
Jag noterar att själva laddningen funkar bra för mlg samt förvärmningen av kupén. Men vad som däremot fungerar mindre bra är det faktum att bilens batteri inte är varmt när jag kommer ut. Regenerative breaking fungerar dåligt efter planerad avfärd. Gör jag fel eller är det samma för er?
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 11:07
av zed
K-Ankan skrev:Hur funkar det här för er?
Jag noterar att själva laddningen funkar bra för mlg samt förvärmningen av kupén. Men vad som däremot fungerar mindre bra är det faktum att bilens batteri inte är varmt när jag kommer ut. Regenerative breaking fungerar dåligt efter planerad avfärd. Gör jag fel eller är det samma för er?
För mig så förvärmer den batteriet, men inte så man får bra regen bara lite mer än 0. I morse så hade jag inte haft bilen ansluten och fick ingen regen alls i början.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 11:11
av bonath
Jag vill att bilen laddar senare/på natten men vill inte att värmen ska gå på varje dag.
Kunde varit en checkbox för det med...............
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 11:14
av Legato
K-Ankan skrev:Hur funkar det här för er?
Jag noterar att själva laddningen funkar bra för mlg samt förvärmningen av kupén. Men vad som däremot fungerar mindre bra är det faktum att bilens batteri inte är varmt när jag kommer ut. Regenerative breaking fungerar dåligt efter planerad avfärd. Gör jag fel eller är det samma för er?
Tyvärr bygger ju funktionaliteten helt på amerikansk elprissättning.
Laddningen stängs ju av 06:00, oavsett om du ska åka 06:00, 09:00 eller 11:00. Ska man åka tex 11:00 så har batteriet då hunnit bli kallt.
Det vore intressant om någon räknade på vad som egentligen är smartast och var brytpunkten går mellan billig el vs att få "gratis" värmning av batteriet när bilen laddar. Idealiskt är såklart för de som åker hemifrån väldigt tidigt på morgonen, då får man båda delar

Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 11:41
av np519
Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
En annan fråga...kan SC styra uppdatering.
Jag har bilen inbokad för en annan sak och lade till detta på bokningen. Dagarna efter fick jag en uppdatering och det har inte hänt fler gånger. Tänker om de kan rapportera felet så att det triggar en uppdatering för att t ex alla bilar inte har detta problem.
Mvh
NP
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 11:55
av Legato
np519 skrev:Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
En annan fråga...kan SC styra uppdatering.
Jag har bilen inbokad för en annan sak och lade till detta på bokningen. Dagarna efter fick jag en uppdatering och det har inte hänt fler gånger. Tänker om de kan rapportera felet så att det triggar en uppdatering för att t ex alla bilar inte har detta problem.
Mvh
NP
Edit: förstår nu hur du menade...
Är inte svaret så enkelt att du bara satt laddströmmen för lågt (alternativt att din laddare inte har nog kapacitet)?
Ja SC kan pusha uppdateringar.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 12:03
av 12man
np519 skrev:Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
...
Mvh
NP
Lidls laddare är väl bara igång när butiken är öppen
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 12:05
av Legato
12man skrev:np519 skrev:Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
...
Mvh
NP
Lidls laddare är väl bara igång när butiken är öppen
Jag tolkade först hans inlägg som du gör, men det vore ju hemskt om han stod parkerad vid en snabbladdare över natt.
Det jag tror han menar är dock att han fått problemet hemma
efter att han varit och snabbladdat på Lidl.
För övrigt påverkar ju inte schemalagd avfärd snabbladdning av förklarliga skäl...
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 12:11
av ellerstrom
Legato skrev:np519 skrev:Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
En annan fråga...kan SC styra uppdatering.
Jag har bilen inbokad för en annan sak och lade till detta på bokningen. Dagarna efter fick jag en uppdatering och det har inte hänt fler gånger. Tänker om de kan rapportera felet så att det triggar en uppdatering för att t ex alla bilar inte har detta problem.
Mvh
NP
Edit: förstår nu hur du menade...
Är inte svaret så enkelt att du bara satt laddströmmen för lågt (alternativt att din laddare inte har nog kapacitet)?
Ja SC kan pusha uppdateringar.
Jag har regelbundet samma problem som np519. Inställd på att vara laddad och varm kl 07.45 på morgonen (på vardagar, enbart laddad och klar på helgen) och laddar med 10A 3-fas.
Har märkt ett visst mönster; när laddningen enligt appen ska börja efter midnatt så strular det ofta och den hinner inte ladda klart till angiven tid (då börjar den tidigast att ladda runt kl 06.00, dvs samma tid som den slår av laddningen annars som rapporterats på forumet). Men när appen indikerar att laddningen ska börja samma dag så funkar det perfekt (dvs den är färdigladdad till kl 06.00 och börjar förvärma i tid till 07.45).
Jag laddar normalt till 80% vilket jag klarar typ 2 dagars vanlig körning på + marginal, så jag har hittills aldrig blivit försenad pga problemet ovan. Funderar på att slå av inställningen och sedan slå på den igen för att se om det gör någon skillnad...

Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 15:19
av np519
Hej igen,
ber om ursäkt för min otydlighet.
När jag har varit och köpt mjölk på Lidl

, snabbladdat ett tag för att sedan åka hem, koppla in den hemma och sova hemma (ej på Lidl)

.
Jo, jag har kräm så det räcker hemma för detta inträffar endast ibland och jag har kopplat det till denna snabbladdning. För min står inställd att den ska börja ladda kl 2200.
Någon gång hade den ändrat sig själv till 0000. Då fungerade det inte heller.
Den borde ju kolla vad det är för ström som är tillgänglig när jag kopplar in den så att den kan räkna ut när den ska vara klar. Sedan kan den ju minska laddeffekten allteftersom det närmar sig 0700 (eller 0600 verkar det som oavsett vad som är inställt).
Annars tycker jag att uppvärmning av kupe fungerar. Den är varm kl 0700.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 15:43
av Legato
Skulle inte förvåna mig om det är något strul med tidszoner.
Har upptäckt att det är många som har problem med det... För några somrar sedan när vi åkte genom Europa så flippade vår Gardena automatik totalt (gissning är att det var tidszonsbyte när den skulle stänga av) så gräsmattan vattnades i typ 6 timmar innan grannen ryckte in.
Var i USA för någon månad sen, då fick vår Clas Ohlson schemaläggning av belysning fnatt och även Ngenic Tune styrningen av värmepumpen.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 20:23
av Syncronauten
Min håller inte alltid tiden och det beror på att spänningen på en fas dippar ibland, då kopplar bilen bort den fasen och laddeffekten går ner. Detta gör det lite svårt för bilen att veta hur lång tid laddningen skall ta men den brukar inte dra över tiden mer än en timma.
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 23:19
av Bruno
Kan ni förvärma säten med denna funktion? Gick inte på M3 så jag kör manuellt. Tror även att speglarna inte värmdes upp? Kommer inte riktigt ihåg...
Re: Schedueled Departure?
Postat: 06 feb 2020 23:52
av Johan84
Den värmer väll bara kupén och med det så blir batteriet bara lite varmt. Tror det skulle krävas rätt många kWh för att värma ett 700kg batteri i vinterkyla till bra temp bara för att få full regen så är nog medvetet i funktionen. Jag brukar försöka ladda minst från 70-100% innan avfärd och förvärmning av kupén för att klara min resa till jobbet på 34mil nu på vintern. Slipper då streckad linje och får ner förbrukningen i början så jag klarar mig med 5-15% marginal. Kör man kortare sträckor spelar det ju mindre roll om batteriet är helt varmt utan drar mer i förvärmning än vad det blir extra förbrukning.
Tror dom stolarna man har värme på när man lämnar bilen körs i schemalagda förvärmningen